Koupili nepoužívané nádraží v Litoměřicích, vybudovali z něj prvorepublikovou kavárnu

Podívejte se, jak to v podniku Káva s párou vypadá.
Budovu Plíhalovi koupili v dražbě za vyvolávací cenu, jelikož se přihlásili jako jediní zájemci. Investovali do ní i proto, že k ní oba mají vztah. Miroslav Plíhal tady 10 let pracoval u Českých drah a jeho žena sem jezdila za strýcem, který byl Plíhalovým nadřízeným a bydlel v jednom ze zdejších bytů.
Hosté se mohou usadit v pohodlných starožitných křesílkách a užívat si nádražní atmosféru, kterou dotváří třeba obrazy parních vlaků či stolky ve tvaru cestovních kufrů.
Součástí kavárny je také salonek Franze Křepka. Plíhalovi ho pojmenovali po prvorepublikovém politikovi, který působil jako poslanec, senátor a také litoměřický starosta. V salonku vystavili i jeho bustu.
Holubník v nádražní zahradě jako by vypadl z knihy či filmu Ostře sledované vlaky, kde přednosta stanice choval holuby. Jako dárek ho dostal k 80. narozeninám strýc Jany Plíhalové, který v této nádražní budově v minulosti choval holuby na půdě. Jde o zrenovovaný holubník z roku 1928, ale žádní holubi v něm nejsou.
Foto: Libor Fojtík
Jana Niedermeierová
2. 8. 2019 8:56
Kdysi bývala jednou z nejhonosnějších železničních zastávek v celém Rakousku‑Uhersku. Druhý život jí teď vdechli manželé Jana a Miroslav Plíhalovi, kteří nevyužívanou zastávku Litoměřice‑Město proměnili v kavárnu. Dnes je podnik Káva s párou vyhledávaným cílem místních i turistů.

"S manželem jsme oba dlouho pracovali na dráze, a tak mě napadlo, že bych své padesátiny mohla oslavit na nádraží. Chvíli poté, co jsem se manželovi s nápadem svěřila, jsme se úplnou náhodou dozvěděli o dražbě bývalé výpravní budovy v Litoměřicích. Přihlásili jsme se, a jelikož jsme byli jediní zájemci, získali jsme ji za vyvolávací cenu. Nakonec jsme tam kulaté narozeniny oslavili oba," vypráví 55letá Jana Plíhalová.

Rozsáhlý objekt získali v dražbě za cenu menší, než kolik stojí stometrový byt v pražské Troji. Přesnou částku ale prozradit nechtějí. "Objekt jsme koupili opravdu levně, ale rekonstrukce byla drahá. Celkové náklady jsem radši ani nepočítal, protože bych z toho mohl dostat infarkt," směje se Plíhal.

Do budovy se rozhodli investovat i proto, že k ní s manželkou oba mají vztah. Miroslav Plíhal tady 10 let pracoval a jeho žena sem jezdila za strýcem, který byl Plíhalovým šéfem a bydlel v jednom ze zdejších bytů. 

Kavárnu zařídili v prvorepublikovém stylu s prvky železnice. Podstavce u stolů nechali vyrobit z kolejnic a venkovní i vnitřní osvětlení vybrali tak, aby připomínalo světla na nádraží. Prostory zdobí i loutky výpravčích, obrazy parních vlaků či stolky ve tvaru cestovních kufrů. Nechybí ani snímky zachycující původní podobu zastávky.

Na proměně nádraží v kavárnu se podílela designérka Monika White a její manžel, architekt Michael White. "Chtěli jsme zapojit i české firmy. Například židle, stoly a křesla máme od společnosti Ton a další kusy nábytku nám dělali na míru místní truhláři," popisuje Plíhalová.

Před budovou je zahradní terasa, která připomíná peron a ze které je výhled na starou parní lokomotivu vyrobenou na konci 19. století. Ta stojí v místech, kudy od roku 1874 vedla železnice. Budova zastávky byla zprovozněna o 10 let později. V 50. letech minulého století byly ale koleje přeloženy a dnes obíhají nádraží z druhé strany.

Káva s párou
Káva s párou | Foto: Libor Fojtík

U nádraží je také velká modelová železnice s litoměřickými dominantami. Právě tady manžele poprvé napadlo, že by tu mohli vytvořit kavárnu. Od začátku věděli, že část budovy si pronajme jeden obchod s módou a že chtějí renovovat nádražní byty v podkroví. Co udělají se zbytkem objektu, ale netušili. "Zvažovali jsme školku či ordinace. A pak jsme stáli na peronu, dívali se na zdejší parkány a já si říkala, že by to bylo krásné sednout si tady na kafe," říká Plíhalová.

Kavárnu nakonec otevřeli v červenci 2014 v místech, kde původně byly kanceláře Českých drah. "Museli jsme celou tuto část dispozičně předělat. A tím, že je objekt památkově chráněný, to vyžadovalo i spolupráci s památkáři," vypráví Plíhalová. Koupi a opravu budovy financovali manželé ze zisků z podnikání ve stavebnictví, za které Miroslav Plíhal vyměnil původní práci u dráhy.

Plíhalovi také založili spolek Zrušená zastávka, který ve společenském sále budovy pořádá různé akce od koncertů až po literární akci Listování, kterou pravidelně organizuje herec Lukáš Hejlík. A plány s budovou mají i do budoucna. V blízké době tu chtějí pro návštěvníky vytvořit například železniční muzeum a byt pana přednosty.

 

Právě se děje

Další zprávy