Koupili nepoužívané nádraží v Litoměřicích, vybudovali z něj prvorepublikovou kavárnu

Podívejte se, jak to v podniku Káva s párou vypadá.
Budovu Plíhalovi koupili v dražbě za vyvolávací cenu, jelikož se přihlásili jako jediní zájemci. Investovali do ní i proto, že k ní oba mají vztah. Miroslav Plíhal tady 10 let pracoval u Českých drah a jeho žena sem jezdila za strýcem, který byl Plíhalovým nadřízeným a bydlel v jednom ze zdejších bytů.
Hosté se mohou usadit v pohodlných starožitných křesílkách a užívat si nádražní atmosféru, kterou dotváří třeba obrazy parních vlaků či stolky ve tvaru cestovních kufrů.
Součástí kavárny je také salonek Franze Křepka. Plíhalovi ho pojmenovali po prvorepublikovém politikovi, který působil jako poslanec, senátor a také litoměřický starosta. V salonku vystavili i jeho bustu.
Holubník v nádražní zahradě jako by vypadl z knihy či filmu Ostře sledované vlaky, kde přednosta stanice choval holuby. Jako dárek ho dostal k 80. narozeninám strýc Jany Plíhalové, který v této nádražní budově v minulosti choval holuby na půdě. Jde o zrenovovaný holubník z roku 1928, ale žádní holubi v něm nejsou.
Foto: Libor Fojtík
Jana Niedermeierová
2. 8. 2019 8:56
Kdysi bývala jednou z nejhonosnějších železničních zastávek v celém Rakousku‑Uhersku. Druhý život jí teď vdechli manželé Jana a Miroslav Plíhalovi, kteří nevyužívanou zastávku Litoměřice‑Město proměnili v kavárnu. Dnes je podnik Káva s párou vyhledávaným cílem místních i turistů.

"S manželem jsme oba dlouho pracovali na dráze, a tak mě napadlo, že bych své padesátiny mohla oslavit na nádraží. Chvíli poté, co jsem se manželovi s nápadem svěřila, jsme se úplnou náhodou dozvěděli o dražbě bývalé výpravní budovy v Litoměřicích. Přihlásili jsme se, a jelikož jsme byli jediní zájemci, získali jsme ji za vyvolávací cenu. Nakonec jsme tam kulaté narozeniny oslavili oba," vypráví 55letá Jana Plíhalová.

Rozsáhlý objekt získali v dražbě za cenu menší, než kolik stojí stometrový byt v pražské Troji. Přesnou částku ale prozradit nechtějí. "Objekt jsme koupili opravdu levně, ale rekonstrukce byla drahá. Celkové náklady jsem radši ani nepočítal, protože bych z toho mohl dostat infarkt," směje se Plíhal.

Do budovy se rozhodli investovat i proto, že k ní s manželkou oba mají vztah. Miroslav Plíhal tady 10 let pracoval a jeho žena sem jezdila za strýcem, který byl Plíhalovým šéfem a bydlel v jednom ze zdejších bytů. 

Kavárnu zařídili v prvorepublikovém stylu s prvky železnice. Podstavce u stolů nechali vyrobit z kolejnic a venkovní i vnitřní osvětlení vybrali tak, aby připomínalo světla na nádraží. Prostory zdobí i loutky výpravčích, obrazy parních vlaků či stolky ve tvaru cestovních kufrů. Nechybí ani snímky zachycující původní podobu zastávky.

Na proměně nádraží v kavárnu se podílela designérka Monika White a její manžel, architekt Michael White. "Chtěli jsme zapojit i české firmy. Například židle, stoly a křesla máme od společnosti Ton a další kusy nábytku nám dělali na míru místní truhláři," popisuje Plíhalová.

Před budovou je zahradní terasa, která připomíná peron a ze které je výhled na starou parní lokomotivu vyrobenou na konci 19. století. Ta stojí v místech, kudy od roku 1874 vedla železnice. Budova zastávky byla zprovozněna o 10 let později. V 50. letech minulého století byly ale koleje přeloženy a dnes obíhají nádraží z druhé strany.

Káva s párou
Káva s párou | Foto: Libor Fojtík

U nádraží je také velká modelová železnice s litoměřickými dominantami. Právě tady manžele poprvé napadlo, že by tu mohli vytvořit kavárnu. Od začátku věděli, že část budovy si pronajme jeden obchod s módou a že chtějí renovovat nádražní byty v podkroví. Co udělají se zbytkem objektu, ale netušili. "Zvažovali jsme školku či ordinace. A pak jsme stáli na peronu, dívali se na zdejší parkány a já si říkala, že by to bylo krásné sednout si tady na kafe," říká Plíhalová.

Kavárnu nakonec otevřeli v červenci 2014 v místech, kde původně byly kanceláře Českých drah. "Museli jsme celou tuto část dispozičně předělat. A tím, že je objekt památkově chráněný, to vyžadovalo i spolupráci s památkáři," vypráví Plíhalová. Koupi a opravu budovy financovali manželé ze zisků z podnikání ve stavebnictví, za které Miroslav Plíhal vyměnil původní práci u dráhy.

Plíhalovi také založili spolek Zrušená zastávka, který ve společenském sále budovy pořádá různé akce od koncertů až po literární akci Listování, kterou pravidelně organizuje herec Lukáš Hejlík. A plány s budovou mají i do budoucna. V blízké době tu chtějí pro návštěvníky vytvořit například železniční muzeum a byt pana přednosty.

 

Právě se děje

před 19 minutami

Linka pražského metra A mezi Želivského a Depo Hostivař stojí

Provoz metra na lince A mezi stanicemi Želivského a Depo Hostivař se v pondělí brzo ráno zastavil kvůli střetu soupravy s člověkem. Cestující mají v tomto úseku využít povrchovou dopravu. Pražský dopravní podnik kvůli tomu upravil linky některých tramvají a autobusů, vyplývá z informací na jeho webu.

Tramvajová linka 7 je prodloužena do zastávky Ústřední dílny DP, Linka 13 je ve směru z centra odkloněna od Vozovny Strašnice na Strašnickou a Nádraží Strašnice. Autobusové linky končící v zastávkách Skalka a Depo Hostivař jezdí až do zastávky Strašnická, linky 163, 208 a 223 jsou ze zastávky Depo Hostivař prodlouženy na Želivského.

před 41 minutami

Během protestů kvůli dražším jízdenkám v Chile zemřelo už osm lidí. V pěti regionech platí zákaz vycházení a vláda nasadila armádu

Protivládní protesty v Chile, které vypukly minulý týden kvůli zdražení jízdného v metru v Santiagu de Chile, mají podle místních médií už osm obětí. Dalších šest desítek osob bylo při nich zraněno a přes sedm set lidí policie kvůli násilnostem zadržela. Kvůli protestům označovaným za nejhorší v historii Chile od roku 1990 byl vyhlášen výjimečný stav už v pěti regionech, zákaz vycházení platil v noci na dnešek kromě metropole i ve městech Valparaíso, Concepción a Coquimbo.

Největší nepokoje, kvůli nimž vláda do ulic poprvé od konce vlády diktátora Augusta Pinocheta v roce 1990 nasadila vojáky, zažívá od pátku chilské hlavní město. Radikálové tam rabují obchody, zapalují autobusy i vlaky metra. Od pátku zničili protestující více než polovinu stanic tamního metra, které denně obvykle přepraví téměř tři miliony lidí. Několik vagónu metra zcela shořelo, stejně jako dvacítka autobusů.

před 46 minutami

Australské noviny dnes vyšly s černou titulní stranou, na protest proti údajnému utajování veřejných informací

Australské deníky vyšly dnes se začerněným textem na titulních stránkách, v jejichž rohu je červené razítko tajné. Podle BBC tak chtějí novináři upozornit na omezování přístupu k informacím, jehož se podle nich australské úřady úřady dopouštějí. Ke kampani se připojily podle BBC i některá rádia a televizní stanice.

Australští novináři si už delší dobu stěžují, že přísné bezpečnostní zákony přijaté v posledních několika letech ohrožují investigativní žurnalistiku a brání právu veřejnosti na informace. Kritizují také to, že nové zákony kriminalizují novináře jednající ve veřejném zájmu a whistleblowery (jedince poukazující na nesrovnalosti uvnitř úřadů, jež jdou proti veřejnému zájmu).

Další zprávy