Čech prodal cestovku a koupil vlak. Jako první na světě bude mít ve vagonech i saunu

Čech prodal cestovku a koupil vlak. Jako první na světě bude mít ve vagonech i saunu
"Na podzim jsme začali přestavovat dva vagony. Jeden bude pro pořádání koncertů, ve druhém chceme zřídit saunu," vysvětluje organizátor výletů s tím, že zatím financuje přestavbu ze svého, na Donio.cz ale vyhlásil veřejnou sbírku a těm, kteří by ho chtěli v činnosti podpořit, nabízí za příspěvek například jízdu lokomotivou, pronájem celého vlaku i sauny.
"V Česku jsou sice elektronické aukce, ale de facto tu neexistuje jednotný trh. Prodej vagonu, který je vyřazený, trvá klidně rok. Pochopitelně že když vagon seženete u soukromníka, je celá záležitost daleko jednodušší," vysvětluje dopravce.
Oprava jednoho vagonu stojí podle Fikáčka asi 250 tisíc korun. Na přestavbě pracují hlavně dobrovolníci, do této doby na ní strávili 2700 hodin čistého času. "Je to první pojízdná sauna svého druhu na světě, neměli jsme tedy kde brát inspiraci. S opravami nám pomáhá spoustu odborníků, například zaměstnanci ČD Carga z depa v Ústí, nebo pan Šatava z Veselí, který momentálně opravuje i parní lokomotivu."
Sauna už je téměř hotová a dobrodruh doufá, že mu nařízení vlády dříve či později umožní zapřáhnout ji za vlak. Podle něj by po železnici dojel až do Íránu, kvůli odlišným předpisům ale sauna bude jezdit jen v Česku a na Slovensku. "Chtěl bych poděkovat všem dobrovolníkům, kteří se na tom podílí. V létě budeme pořádat výpravu na transsibiřskou magistrálu, kdokoli se může přidat," říká člověk, který mluví pěti jazyky.
Foto: VlakFest
Magdaléna Medková Magdaléna Medková
1. 2. 2021 11:00
Albert Fikáček vedl cestovní kancelář, po čase mu ale chyběla osobní svoboda, a tak ji prodal zaměstnancům. Nabitý zkušenostmi začal pro své kamarády pořádat výlety, nejdřív do Ruska, pak na Ukrajinu. "Cestovali jsme vlakem a zaujalo nás, že se v něm dá trávit i silvestr. Dostali jsme nápad na pojízdný festival," říká. Dnes má mašinu a šest vagonů, ve kterých se dá zpívat, spát a brzy i saunovat.

S lidmi, kteří mají stejné záliby, cestuje Fikáček vlakem po Česku i na Slovensko: "První vlak jsme vypravili do Podněstří. Pronajali jsme si vagony a mašinu i se strojvedoucím a uspořádali v nich festival. Zjistili jsme, že se nám pronájem nevyplatí. Druhý rok jsme měli vlastní společnost, mašinu i vagony," říká cestovatel.

Během pandemie musel Fikáček cesty vlakem zrušit. Společně s dobrovolníky tráví většinu času v depu, kde pracují na přestavbě dvou vagonů v pojízdnou saunu a koncertní sál. Vyhlásili na to veřejnou sbírku na stránkách Donio.cz. Za příspěvek lidem nabízejí například jízdu lokomotivou, pronájem celého vlaku i sauny. 

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 1 hodinou

Některé britské čerpací stanice přerušily provoz. Nemá jim kdo dovézt palivo

V Británii muselo dočasně přerušit provoz několik čerpacích stanic, protože jim došly pohonné hmoty. Ty na ně kvůli chybějícím řidičům nákladních aut nemá kdo dovézt, v rafinériích je přitom benzinu i nafty dost. Ministr dopravy Grant Shapps dnes vyzval motoristy, aby se nesnažili natankovat si do zásoby, informovala veřejnoprávní BBC na svých internetových stránkách.

Agentura Reuters napsala, že u některých čerpacích stanic v Londýně a jihoanglickém hrabství Kent se dnes tvořily fronty aut. Asociace prodejců pohonných hmot doporučila motoristům, aby měli v nádrži tolik paliva, aby jim vystačilo na cestu k záložní stanici pro "vzácný" případ, že na první nebude k dostání.

V některých britských médiích se objevily informace, že britská vláda v situaci, kdy v zemi chybí až 100.000 řidičů nákladních aut, uvažuje o nasazení vojáků. "Pokud by to pomohlo, povoláme je," řekl Shapps BBC. Dodal ale, že není jasné například to, zda vojáci mohou řídit vozidla s civilní registrací.

Už měsíce zástupci supermarketů a zemědělců upozorňují, že vzhledem k nedostatku řidičů jsou narušené dopravní řetězce, kvůli čemuž mají problémy dostat zboží na pulty obchodů.

V televizi Sky Shapps řekl, že nedostatek řidičů je celosvětový problém kvůli tomu, že během pandemie covidu-19 se nekonaly zkoušky pro nové šoféry. Británie podle něho proto počet zkoušek zdvojnásobuje. Těm současným je v průměru 55 let a stěžují si na špatné pracovní podmínky i platy.

Řidičů je v Británii nedostatek ale i kvůli brexitu, po němž je pro pracovníky z jiných evropských zemí těžší získat pracovní povolení. Asociace silniční nákladní dopravy (RHA) vyzvala vládu, aby v blízké době tato pravidla zmírnila. K tomu Shapps řekl, že nechce, aby britské řidiče vytlačili jejich kolegové ze zemí Evropské unie, kteří mají nižší nároky na mzdy.

Rod McKenzie z RHA podle BBC řekl, že více řidičů profesi opouští, než do ní přichází. "Je to takhle jednoduché: všechno, co v Británii máme, se dováží nákladními auty. Takže pokud je nedostatek řidičů, je nevyhnutelné, že všechny věci, které chceme, nedostaneme, kdy chceme," řekl.

Zdroj: ČTK
Další zprávy