Doba, kdy ztrácíme půdu pod nohama. Když blízkého pohltí tekuté písky

Doba, kdy ztrácíme půdu pod nohama. Když blízkého pohltí tekuté písky
Martin Kollár: Z cyklu After, 2021
Pohled do výstavní síně pražské Leica Gallery v době krátce po instalaci výstavy Tekuté písky.
Ester Sabik: Limetka, 2022
Martin Štrba: Z cyklu Z prázdna do prázdna, 2016 až 2021
Foto: Leica Gallery Praha
Tomáš Vocelka Tomáš Vocelka
30. 3. 2023 13:30
Stav po ztrátě blízkého člověka nebo po bolestném prožitku je tématem výstavy fotografií Tekuté písky v pražské Leica Gallery. Své práce zde prezentují tři slovenští a jeden český autor. Cílem výstavy je také ukázat významné proměny, kterými v poslední době prochází moderní umělecká fotografie.

Výstava Tekuté písky vznikla díky nadaci významné československé fotografky Miloty Havránkové, pro jejíž práci je typické zkoušení nových technologií a možností fotografie s přesahy do architektury, malby i módního designu. Havránková přes třicet let učí mladé fotografy a zformovala takzvanou Slovenskou novou vlnu, která dodnes zásadně ovlivňuje i českou fotografickou scénu. Svým tvůrčím přístupem významně ovlivnila velkou část střední a mladé generace fotografů.

"Nadace Miloty Havránkové vznikla v roce 2019 a jejím cílem je mimo jiné také podpora aktivit spojených s fotografickou tvorbou a její prezentací, a to se zaměřením na mladé fotografy," vysvětluje kurátorka výstavy Tekuté Písky Anna Vartecká. "Nadaci jde o to, objevit talenty a zachytit překotné změny, ke kterým ve fotografii dochází. Hledáme zajímavé autory, kteří přijdou s něčím novým," dodává Milota Havránková.

Nadace hodlá každý rok připravit výstavu, kde dva z autorů budou už zavedení čeští nebo slovenští tvůrci, a k nim doplnit jednoho mladého fotografa stojícího na začátku své kariéry. "Jedno téma je pak na výstavě viděno z různých pohledů s generačním odstupem. Potvrdilo se nám, že generační rozdíl je vždy zajímavý a významný," konstatuje kurátorka.

Doba, kdy člověk ztrácí půdu pod nohama

Výstava nese název Tekuté písky ze dvou důvodů. Ten první spočítá v samotném tématu, které výstavu několika různých autorů sjednocuje. "Tím je stav, kdy se cítíme destabilizovaní, kdy ztrácíme půdu pod nohama a snažíme se ji znovu najít. V tomto případě byl způsoben bolestným prožitkem nebo ztrátou blízké osoby," konstatuje Vartecká. Druhým důvodem je pak skutečnost, že na výstavě máme možnost vidět fotografii, která přesahuje a přelévá se i do jiných médií (instalací,  performancí, propojením s filmem a podobně). 

Na výstavě jsou zastoupeni čtyři autoři: Martin Štrba (* 1961) je fotograf a kameraman, známý mimo jiné díky spolupráci s režisérkou Agnieszkou Hollandovou. Martin Kollár (* 1971) je také mezinárodně uznávaný kameraman a fotograf. Ester Sabik (* 1994) je mladá autorka, která se zaměřuje zejména na analogovou fotografii. Pro její tvorbu je typická snaha naladit diváka na jiný způsob vidění: "Fotografie nás vrací zpět k magickému vnímání, které měli lidé před vznikem písma. To je jedna z jejích krás," říká. I ona zkoumá a rozšiřuje hranice fotografie jako média prostřednictvím různých instalací nebo třeba i performancí. Společně s těmito třemi slovenskými autory je v Leica Gallery k vidění i práce mladého českého filmaře Filipa Marka (* 1990).

O výstavě: 

Název: Tekuté písky. Zastoupení autoři: Martin Štrba, Martin Kollár, Ester Sabik, Filip Marek. Kurátorka: Anna Vartecká. Místo: Leica Gallery Praha. Doba trvání výstavy: 17. března až 23. dubna. 

 

Právě se děje

Další zprávy