Obrazem: Dánský maják odjel na kolejích do bezpečí. Hrozilo, že se zřítí do moře

Obrazem: Dánský maják odjel na kolejích do bezpečí. Hrozilo, že se zřítí do moře
Maják Rubjerg Knude Fyr stával 200 metrů od pobřeží, pohroužen mezi písečnými kopci, obklopen kavárnou a muzeem. Vedla k němu celkem široká cesta se zelenými břehy, "zakouslá" do terénu. Jak rychle se místo proměňovalo, je patrné ze srovnání snímků z let 1970, 1997 a 2018.
Jenže vlivem silných větrů od moře, které způsobovaly neustále proměny duny, její zvětšování a vlivem silné eroze půdy se maják najednou ocitl sám přímo nad Severním mořem.
Dánské úřady jeho posouvání směrem k moři bedlivě sledovaly a propočítávaly. Každý rok se přiblížil ke břehu moře o dva metry. Uvažovalo se o jeho rozebrání, nakonec ale Dánové zvolili jinou variantu.
Dali maják na kolečka, přičemž zjistili, že neváží 1000 tun, jak předpokládali, ale "jen" něco přes 700.
Foto: ČTK
Zuzana Hronová Zuzana Hronová
Aktualizováno 24. 10. 2019 12:38
Maják Rubjerg Knude Fyr stojí na dánském pobřeží u Severního moře 120 let. Obklopuje ho písečná duna, jež se stále zvětšuje. Několikakilometrová "poušť" ve Skandinávii je velmi navštěvovanou raritou. Vanoucí písky a eroze půdy pohřbily už zdejší muzeum i kavárnu. Maják se každý rok přibližoval o dva metry k břehu moře. Když zbývalo posledních šest metrů, dánské úřady zakročily.
 

Právě se děje

Aktualizováno před 1 hodinou

Na dálnici D5 za Prahou ve směru na Plzeň je nehoda, jezdí se jedním pruhem

Dálnici D5 za Prahou ve směru na Plzeň uzavřela v pondělí časně ráno téměř na dvě hodiny nehoda osobního vozidla a dodávky. Řidič osobního vozidla utrpěl těžká zranění, záchranáři ho převezli do nemocnice. Provoz jedním jízdním pruhem byl obnoven po šesté hodině ranní.

Zdroj: ČTK
Další zprávy