Morava, Ukrajina, Rumunsko. Proměny času pohledem brněnského fotografa

Morava, Ukrajina, Rumunsko. Proměny času pohledem brněnského fotografa
Morava, 2013
Zakarpatská Ukrajina, 2005
Čechy, 2018
Brněnský fotograf Jaroslav Pulicar je velmi uznávaný, ač o něm není příliš slyšet. Fotografuje totiž především sám pro sebe a pro svou radost. Jeho snímky jsou výtvarné a zachycují poetiku i drsnou krásu každodenního života. Nyní mu vyšla druhá kniha, nesoucí jednoduchý název Pulicar. Ve fotogalerii se můžete podívat na Pulicarovy snímky z Moravy, Ukrajiny i mnoha dalších míst. Tento snímek vznikl na Moravě v roce 2019.
Foto: Jaroslav Pulicar / Ukázka z knihy Tomáše Pospěcha a Jaroslava Pulicara "Pulicar", kterou na sklonku roku 2020 vydalo nakladatelství PositiF.
Dan Poláček Tomáš Vocelka Dan Poláček, Tomáš Vocelka
17. 3. 2021 18:03
Brněnský fotograf Jaroslav Pulicar je velmi uznávaný, ač o něm není příliš slyšet. Fotografuje totiž především sám pro sebe a pro svou radost. Jeho snímky zachycují poetiku i drsnou krásu každodenního života. Nyní mu vyšla druhá kniha, nesoucí jednoduchý název Pulicar. Ve fotogalerii se můžete podívat na Pulicarovy snímky z Moravy, Ukrajiny i mnoha dalších míst.

S odstupem více než dvaceti let od té první vyšla nedávno druhá publikace brněnského fotografa Jaroslava Pulicara (* 1954). Jeho snímky propojují fotografický dokument s výtvarným pojetím snímků. "Výtvarnou stranu fotografie považuji odjakživa za součást pro mne dobré fotografie. Úplně čistý dokument není to, co chci dělat," vysvětluje Pulicar. Sám sebe by ani za dokumentárního fotografa neoznačil. Jako název pro to, co fotografuje, se mu líbí pojem "sociální krajina". 

Pulicar fotografuje především ze své vnitřní potřeby, fotografie ho neživí a považuje za skvělé, když se mu za rok podaří udělat dvě nebo tři fotografie, se kterými je skutečně spokojený. Jeho výjimečná práce je tak známa spíše  zasvěceným, kteří se hlouběji zajímají o českou fotografii. "Důležité je, udělat si z fotky opravdovou náplň života, především ale tak nějak dovnitř. Tak to pro mne je a nenechám si to kazit," říká v rozhovoru publikovaném v knize.

"Jeho autorské výstavy bychom spočítali na prstech jedné ruky a textů zabývajících se hlouběji jeho prací máme k dispozici ještě méně. Dlouho zvažuje, jestli některou fotografii vypustí do světa. Pak ovšem máte jistotu, že je pulicarovská," píše v knize fotograf, historik umění a kurátor Tomáš Pospěch.

"Jaroslav Pulicar s mnohovrstevnatou nereportážní momentkou srostl natolik, že jí podřídil svůj život a do velké míry i volný čas," konstatuje Pospěch a připomíná, že Pulicar se věnuje fotografii i jinak - svůj byt proměnil v galerii, kde pravidelně pořádá výstavy fotografům, jejichž práce považuje za přínosné.

"Neživil jsem se fotografií a je to tak dosud," konstatuje Jaroslav Pulicar v rozhovoru, který s ním pro knihu vedl právě Pospěch. "Chodil jsem do práce a mohl vyrazit v pátek a na víkend. Fotografoval jsem tedy především akce, které se opakují, třeba výstavy zahrádkářů a chovatelů, trhy, myslivecké slavnosti, ochutnávky vína nebo třeba dožínky. Opakují se, víš o nich dopředu a je dobré, když se za nimi ještě navíc skrývá tradice, která jde třeba daleko do minulosti," konstatuje brněnský fotograf.

Jak sám uvádí, nejpodstatnější linkou, kterou ve svých fotografiích sleduje, jsou jednoduché věci, které mají nějaký obtížně pojmenovatelný přesah.

Přitahují ho slavnosti i místní zvyky a obyčeje na vesnicích. "Jsem trochu  nešťastný, když vidím, jak se mnohé z toho, co jsem měl rád, mění a nabírá jakousi plytkou podobu a vše získává komerční převlek," reaguje na proměny světa kolem nás.

Na cestách za fotografií projel mnoho zemí, lákalo ho Rumunsko, Ukrajina, Slovensko nebo Polsko. "Mým základním modelem, jak přistupovat k tvorbě, je co nejvíce cestovat. Doma ty fotografie neudělám. A samozřejmě cestovat ne do atraktivní exotiky, ale tam, kde se opravdu žije, kde je to třebas i trochu ušmudlané, ale mezi tím žijí lidé s určitou důstojností," konstatuje.

Z jeho snímků často dýchá atmosféra do nenávratna zmizelých událostí a situací. "Fotografuješ, co je teď. A čas z toho tu rychleji, tu pomaleji dělá minulost," dodává Pulicar.

O knize

Jaroslav Pulicar: Pulicar. Vydalo nakladatelství PositiF, 21 x 30 cm, 152 stran, šitá vazba, 750 Kč.

Citace v textu vycházejí z rozhovoru Tomáše Pospěcha s Jaroslavem Pulicarem, který byl pořízen v době, kdy se kniha chystala k vydání.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 5 minutami

Na severu Indie zemřelo kvůli záplavám v posledních dvou dnech 41 lidí

Nejméně 41 životů si na severu Indie vyžádaly záplavy a sesuvy půdy, které způsobily několik dní trvající silné deště. Uvedly to dnes podle agentury AFP indické úřady. Meteorologové navíc varovali, že i v nadcházejících dnech očekávají v oblasti intenzivní srážky.

Úřady severoindického státu Uttarákhandu, který z větší části tvoří pohoří Himálaj, oznámily, že sesuvy půdy dnes zabily 35 lidí a v pondělí 6 osob. Podle jednoho z místních představitelů oslovených AFP napáchaly intenzivní srážky v odlehlých místech této horské oblasti značné škody. Kvůli výstrahám meteorologů byly v Uttarákhandu zavřeny školy a pozastaveny turistické aktivity.

Sesuvy půdy postihují himálajské oblasti Indie pravidelně, jejich počet ale podle odborníků narůstá kvůli globálnímu oteplování, tání ledovců, odlesňování a budování přehrad s vodními elektrárnami, napsala agentura AFP. V únoru zahynulo zhruba 200 lidí, když se pod druhou nejvyšší indickou horou Nandá Déví utrhl kus ledovce a zřítil se do řeky. Ohromná masa vody následně zničila jednu menší přehradu s vodní elektrárnou a druhou větší poškodila.

Povodně v posledních dnech postihly i jih Indie. Ve státě Kérala si podle agentury AP vyžádaly nejméně 28 obětí.

Zdroj: ČTK
Další zprávy