Obrazem: Domečky pro panenky provedou historií bydlení i rodinných zvyklostí v Anglii

Domeček Peggy Linesové, 30. léta 20. století.
Whitehouse, 1935. Domeček z překližky s ručně dělaným nábytkem, vyrobený v  hampsteadském domově výtvarnice Moray Thomasové. Tuto londýnskou čtvrť si oblíbili soudobí výtvarníci a architekti, kteří se přesunuli do Londýna na útěku před nacisty okupujícími Evropu. Autorka svůj domeček zabydlela bezstarostnými postavičkami, i když si uvědomovala, že jejich štěstí brzy zakryje válka.
Domeček kaleidoskop, 2001. Návrh tohoto domečku zadala firma Bozart Toys newyorské výtvarnici Laurie Simmonsové. Laurie se o dětské domečky začala zajímat v 70. letech 20. století, kdy vytvořila sérii fotografií miniaturních scének zachycujících různé podoby zapojení žen do chodu domácnosti. Na návrhu pracovala se svým přítelem architektem, který předtím navrhl i její rodinný dům. Inspiroval se evropskou modernistickou architekturou 20. let minulého století.
Killerův domeček-komoda, 40. léta 19. století. Komoda v čínském stylu, kterou daroval John Egerton Killer manželce a dcerám k uložení jejich rozrůstající se sbírky miniatur. Tapety zřejmě pocházejí z domu v textilářském městě Stockport na severozápadě Anglie, kde rodina žila.
Jennyin domeček, 1965-1970. Narušil linii tradičních dřevěných domečků pro panenky, které napodobovaly vily a honosné rezidence. Vznikl v roce 1965 ve spolupráci s časopisem Homes and Gardens a odráží prvky modernistické architektury, dobové snahy o interiérová vylepšení a inovativní design. Jednotlivá patra a díly se daly pořídit zvlášť, dívky si tedy mohly postavit dům dle svých představ.
Foto: Uměleckoprůmyslové museum
Hana Slívová Tomáš Cetkovský Hana Slívová, Tomáš Cetkovský
14. 1. 2018 12:32
Výstava Domečky pro panenky potrvá v Uměleckoprůmyslovém museu do 17. června.
 

Právě se děje

Další zprávy