Nebyl to zbytečný risk, měli jsme jen smůlu, říká o nešťastném konci lodě z pet lahví její kapitán

Petra Jansová Petra Jansová
29. 4. 2016 8:00
Brněnští mořeplavci pod vedením Alberta Fikáčka plánovali překonat Středozemní moře na lodi vyrobené z plastových lahví. Jejich plán ale zhatila souhra nepříjemných událostí. Nejprve se ocitli v zajetí francouzských úředníků, posléze je evakuovala z lodi italská pobřežní hlídka kvůli rozbitému motoru a zlomenému stěžni. Jak se dostali přes zákaz vyplout z Korsiky do blízkosti Sardinie, ale Fikáček v rozhovoru pro Aktuálně.cz neprozradil. "V současné chvíli by pro nás nebylo dobré pouštět tyto informace na veřejnost," odpovídá kapitán na otázku, zda uprchli.
Albert Fikáček
Albert Fikáček | Foto: Facebook Albert Fikáček

Na sociálních sítích jsem zaregistrovala celou řadu negativních komentářů namířených proti vám. Jak je vnímáte vy?

Mě to mrzí hlavně proto, že šlo opravdu o souhru několika náhod. Na lodi byly dvě profesionální věci, a to právě stěžeň a motor. Obě selhaly. Nenarazili jsme na žádný problém se samotnou konstrukcí lodi. Ta obstála velmi dobře, držela a nic nenasvědčovalo tomu, že bychom riskovali.

Takže spíše smůla než risk?

Stěžeň se sice občas zlomí, ale je to opravdu velmi výjimečné. Stává se to tak jednou za deset let. Navíc když se k tomu pokazí motor, jde o smůlu na druhou. O to víc, že jsme situaci v žádném případě nechtěli podcenit a motor ve Francii prošel generální opravou. Poté ale fungoval pouhé tři hodiny. V podstatě teď ani nemám možnost dohledat, kde se stala chyba, protože nemáme loď. Musíme ji ale nejpozději do roka najít. Podle našich odhadů zhruba tak dlouho vydrží.

Osudová chvíle lodi Vichr III: Rozbil se motor a zlomil stěžeň.

Lidé v diskusích vám vyčítají, že jste podcenili situaci a zbytečně jste riskovali…

Bohužel jsme se ocitli v situaci, kdy jsme si nemohli vybírat, zda vyplujeme nebo ne. Zlomený stěžeň by ještě nebyl tak neřešitelný problém. Bohužel nás ale v tu dobu zahlédla švýcarská posádka německé lodi, která plula z Korsiky na Sardinii. Ta ještě před tím, než jsme ji stačili kontaktovat a případně s ní domluvit odtah, zavolala italské záchranáře.

Říkáte bohužel. Vy jste chtěli pokračovat dál?

Původně jsme chtěli evakuaci odmítnout, ale mělo by to pro nás obrovské následky. Museli jsme tedy odjet. Dostali jsme zhruba dvě minuty na sbalení. Italští záchranáři ale bohužel odmítli zajistit loď a pustili ji na širé moře, z čehož jsme upřímně zklamáni. Nechali jsme na ní nejenom motor, ale i stěžeň, který by se dal celkem levně opravit.

Jak se k lodi chcete dostat?

Bohužel pro nás teď není reálné dostat se k satelitním snímkům. Spolupracujeme tedy s firmami, které provozují trajekty, dále s rybáři a tamními přístavy. Rozesíláme jim zatím údaje o předpokládané poloze a fotky lodi spolu s kontakty. Snažíme se zkrátka oslovit co nejvíce lidí. Podle našich propočtů by se loď měla stále nacházet v blízkosti sardinských břehů s tím, že se pohybuje směrem na jih.

Proč vlastně loď nezískala status oficiálního plavidla?

Normy totiž musí splňovat nejenom plavidlo jako takové, ale musí je splňovat i jednotlivé materiály. Vzhledem k tomu, že základním stavebním materiálem Vichru jsou plastové lahve, které jsou samozřejmě primárně určeny k uchování nápojů, nikoliv ke stavbě lodi, pak to neprošlo schvalovacím procesem na ministerstvu dopravy. Nicméně pravděpodobně například v Anglii bychom registraci získali. To by ale aspoň jeden z nás musel být tamním občanem nebo tam pobývat minimálně devět měsíců. Bez toho jsme se zaregistrovat nemohli.

Brněnští mořeplavci na Středozemním moři
Brněnští mořeplavci na Středozemním moři | Foto: archiv Albert Fikáček

Velká Británie má v tomto ohledu mírnější pravidla?

Ne. Máte tam možnost získat certifikát, který potvrzuje pouze národnost lodi, ale nepotvrzuje technický stav lodi. V Česku se s potvrzením o národnosti lodi potvrzuje i její technický stav.

Na několik dní jste rovněž byli nuceni zůstat ve Francii. Důvodem bylo, že vám chyběla potvrzení o registraci, nebo že vás podezírali z toho, že se chcete přihlásit k bojovníkům IS, jak jste uváděl na Facebooku?

Hlavním problémem bylo opravdu potvrzení o technickém stavu plavidla. Postupně se to ale v médiích trochu převrátilo v džihádisty. Ze strany francouzských úřadů šlo o spekulace, v žádném oficiálním protokolu směrem k nám to ale nezaznělo. Jeden z úředníků, který měl celou kauzu na starosti, se dokonce nechal slyšet, že kdyby nás pustil a my se přidali k džihádistům, přijde o práci.

Takže humor?

To zase ne. Posílal to pak v protokolech na strážní věže. V případě, že bychom chtěli opustit přístav, vojáci měli za úkol vyslat plavidlo a zastavit nás.

Nicméně jste se posléze z francouzských vod dostali do italských. O tom, zda jste uprchli, můžeme zřejmě jen spekulovat. Má tahle kauza pro vás nějaké následky?

V současné chvíli by pro nás nebylo dobré pouštět tyto informace na veřejnost.

A plánujete se na Vichru přes Středozemní moře vydat i potřetí?

Pořád s tím počítám. Každopádně než začneme podnikat nějaké další kroky, uděláme všechno pro to, abychom našli ztracenou loď.

Česká posádka lodě z pet lahví byla evakuována pobřežní stráží. I přes protesty musela své plavidlo opustit, to je nyní nezvěstné. | Video: VICHR III
 

Právě se děje

Další zprávy