reklama
 
 

Největší školní strašák českých dětí? Jasně vede šikana

16. 9. 2014 9:55
Na Linku bezpečí se denně obracejí žáci a studenti se svými školními starostmi. Problémy s učivem či učiteli jsou maličkostí, nejhorší noční můrou je šikana.

Praha - "Na matiku prostě nemám buňky! Nejde mi, ani když se celé odpoledne učím. Vždycky to pak při zkoušení pokazím, mám úplný okno a učitelka na mě ječí, že jsem se na to zase vykašlala. Ale není to tak, já to prostě nechápu. Nikdo mi nerozumí, naši oba inženýři a myslej si, že to flákám. Ale já se fakt snažím…"  I takto vypadají hovory dětí na Linku bezpečí týkající se problémů ve škole

S návratem dětí do školních lavic se mění témata, která děti řeší na Lince bezpečí. Vyplývá to z údajů zveřejněných na webu firmy O2, jež je dlouholetým sponzorem Linky.

Zcela logicky se dětem o prázdninách problémy se školou vyhýbají. Trápí je táborové lásky, sexuální témata, nebo zátěžové situace v rodině, které se objevují na dovolených. Od září pak na prudce narůstají problémy, které se týkají školního prostředí. Objevují se potíže, na které dítě v průběhu prázdnin rádo zapomnělo, nebo si od nich alespoň oddechlo.

Skoro každý druhý "školní" hovor je o šikaně

Nejpalčivějším a také nejzávažnějším problémem je dle údajů Linky zcela jasně šikana. Té se týká plných 44 procent všech "školních" telefonátů. Jen pro srovnání, druhý nejdiskutovanější, strach z reakce rodičů, dosahuje "pouhých" 16 procent.

"Až pět dětí denně se na nás v průběhu školního roku obrací s tím, že ho ve škole šikanují spolužáci, nebo žáci ze starších ročníků. Jenom pro představu – o prázdninách řešíme školní šikanu s jedním dítětem za den. Už na konci srpna se často stává, že se začínají ozývat děti s obavou, že se mají vrátit do prostředí, kde je jim pravidelně ubližováno," říká Peter Porubský, vedoucí Linky bezpečí.

Obava z nové školy, problémy s učivem

Další obavou, kterou děti s konzultanty po telefonu sdílejí, je nový kolektiv a škola. Pro dítě je skupina vrstevníků extrémně důležitá a hraje významnou roli v jeho sociálním životě. V kolektivu se dítě učí základním sociálním dovednostem - komunikovat, prosazovat se, vyjednávat, formuje si své postoje a názory. Vstup do nové skupiny je pro každého určitou zátěží.

"S dítětem, které takovéto obavy má, můžeme naplánovat, jak pro něj vstup do nové školy nebo třídy udělat co nejbezpečněji," říká Peter Porubský.

Se školní docházkou samozřejmě souvisí také problémy s učivem. Dítě se na Linku bezpečí obrací kvůli špatným výsledkům v určitém předmětu. Příčin může být mnoho – jak osobní dispozice dítěte a speciální vzdělávací potřeby, tak problémy v okolí dítěte. Mezi ně patří hlavně rodinná situace, která se silně podepisuje na kondici dítěte ve škole. Rozpad rodiny, špatné vztahy, ale i příliš zaneprázdnění rodiče rozhodně dobrým školním výsledkům nepřidávají.

Nicméně školní problémy tvoří pouze desetinu všech kontaktů, a denně se na linku bezpečí dovolává až 600 klientů. Děti za volání na Linku bezpečí neplatí a mohou ji kontaktovat nonstop – kdykoliv se ocitnou v situaci, se kterou si neví rady.

autor: Magazín | 16. 9. 2014 9:55

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama