Historický propadák. Sony investoval stovky milionů do hry, která vydržela dva týdny

Michaela Prešinská Michaela Prešinská
8. 9. 2024 7:29
V posledním týdnu se hlavním předmětem diskuse internetových geeků stala nová sci-fi střílečka pro více hráčů Concord od společnosti Sony. Není to ale proto, že by ji všichni hráli. Naopak. Roky pilovaný titul nehrál zdánlivě nikdo. Novinka si vedla natolik špatně, že se firma po dvou týdnech rozhodla vypnout její servery, videohru stáhla z prodeje a všem, kdo si ji koupili, nyní vrací peníze.
Roky pilovaný titul mezi hráči pohořel. | Video: PlayStation

Nabitá vesmírná akce měla společnosti Sony přinést masivní úspěch. Vývojáři na titulu pracovali zhruba osm let a ačkoli není známé, kolik společnost do jejího vývoje investovala, odhady se podle serveru Forbes pohybují kolem částky sta milionů dolarů (přibližně 2,25 miliardy korun). PlayStation dokonce k příležitosti jejího vydání připravil limitovanou edici ovladačů s motivem inspirovaným hrou, aby si nadšenci mohli vychutnat Concord s "vyladěným" příslušenstvím. 

O to více překvapivou se stala zpráva o tom, že si po 6. září sci-fi střílečku v kůži vesmírného psance nezahraje vůbec nikdo. Na blogu PlayStation.Blog to oznámil ředitel vývojářského studia Firewalk Studios Ryan Ellis. "Přestože mnohé vlastnosti hry u hráčů vzbudily ohlas, uvědomujeme si, že jiné aspekty hry a spuštění jejího prodeje nedopadlo podle našich představ," zní v prohlášení. Informace o zastavení herních serverů přišla pouhých jedenáct dní po jejím uvedení na trh.  

Concord se svým zpackaným debutem zařadil mezi historicky největší herní propadáky vůbec. Podle nepotvrzených odhadů se mělo ze hry prodat pouze 25 tisíc kopií. Nedostatečný zájem hráčů ilustrují například data serveru SteamDB. Nejvyššího počtu současně připojených hráčů, kteří ke stažení hry využili populární platformu Steam, dosáhl titul při svém debutu před dvěma týdny. Tehdy videohru spustilo 697 lidí najednou, což je pro novinku pro konzoli PlayStation drasticky nízké číslo. 

Pro srovnání - multiplayerová videohra Overwatch 2 od vývojářského studia Blizzard Entertainment, které měl Concord pravděpodobně konkurovat, ve svém historickém maximu dosáhla 75 608 současně připojených hráčů. Další hrou z podobného soudku je sedmnáct let starý titul Team Fortress 2, který na svém vrcholu dosáhl dokonce více než 253 tisíc hráčů.

Herní novináři a kritici při hledání důvodu kolosálního neúspěchu střílečky jako možné příčiny nejčastěji uvádí špatný marketing nebo způsob monetizace. Zatímco většina přímých konkurentů titulu sází na bezplatný přístup, Concord vyšel hráče na 40 dolarů (tedy 900 korun).  

Se střílečkou od Firewalk Studios to však vypadalo bledě už po jejím oznámení. Pod upoutávkami na sociální síti X i YouTube schytala převážně negativní hodnocení. Lidé si stěžovali nejen na nezajímavé postavy, ale také na údajnou přemíru snahy o diverzitu i inkluzi. Některé kritiky vyvedlo z míry, že má každý hrdina u svého profilu vedle bojového zaměření preferovaná zájmena nebo že jsou mezi hratelnými postavami bílí muži v menšině. 

Ačkoli může rozhodnutí společnosti vyznít jako definitivní konec Concordu, není jasné, jestli do budoucna nemůže přijít opětovné uvedení hry v bezplatné formě.

"Dá se to vyhrát, nebo vždycky umře?" Mladí Češi poznají Kafku díky videohře (článek s videem zde)

Studenti hrají videohru za postavu z Kafkova románu Proces | Video: David Řehořka
 

Právě se děje

Další zprávy