Socialistický nábytek je znovu in. Díky dvěma Čechům objevují jeho krásu i v Americe

Petra Jansová Petra Jansová
30. 9. 2015 14:45
Příběh dvou zakladatelů obchodu s originálním užitým uměním a designem z druhé poloviny 20. století připomíná "americký sen". Před pěti lety jejich projektu málokdo věřil, teď Jiří Mrázek a Adam Karásek otevírají kamenný obchod v centru Prahy. "Říkali, že jsme se zbláznili. Po pěti letech se ukázalo, že to může fungovat," vysvětlují zakladatelé prodejny Nanovo.
Nanovo
Nanovo | Foto: archiv Nanovo

Praha  Prodávat starý nábytek pocházející z druhé poloviny 20. století považovalo jejich okolí za bláznivý nápad. Po pěti letech se ale ze sběratelské vášně Jiřího Mrázka a Adama Karáska stal prosperující obchod na prestižní adrese nedaleko Staroměstského náměstí.

Jejich obchodu Nanovo si všiml i prestižní deník Financial Times. "Hned druhý den po vydání článku jsme dostali asi deset objednávek z Anglie," vyprávějí majitelé.

Přestože se rozhodli vrátit originálním předmětům z dob socialistického Československa smysl a krásu, označení retro se brání. Nemají totiž rádi dobu, kterou to evokuje. 

Nanovo
Nanovo | Foto: archiv Nanovo

Starý nábytek ze 60., 70. a 80. let minulého století sbírají již od roku 2010 a ve stejné době začali přemýšlet o tom, že by ho chtěli i prodávat. Jejich podnikatelskému plánu moc lidí nevěřilo, okolí je dokonce považovalo za blázny. Vrhnout se do projektu se báli i oni sami, a proto s otevřením obchodu vyčkávali.

Začali raději s prodejem na internetu, sklepním prostorem na Vinohradech a skladem na Kolbence. Nakonec zatoužili po reprezentativních prostorech v centru Prahy. Ideální místo hledali téměř dva roky. "Tohle místo je splněným snem, výška nájmu nás sice zavazuje, kdybychom to ale nevyzkoušeli, litovali bychom," dodává Adam Karásek.

Když začínali, objížděli převážně burzy a hledali zboží na internetu. Dnes spoléhají na vlastní osvědčené dodavatele. Velmi často je také díky webovým stránkám oslovují lidé, kteří chtějí pomoct s vyklízením půd nebo pozůstalostí.

V minimalisticky pojatém interiéru kamenného obchodu v Týnské uličce se tak díky neutuchající sběratelské vášni najdou kromě drobností v podobě originálních porcelánových servisů nebo keramických váz i opravdové unikáty.

Jedním z výjimečných kousků je například kožené křeslo a konferenční stolek z nedávno zdemolovaného Hotelu Praha, které v 70. letech navrhl designér Zbyněk Hřivnáč.

Nanovo
Nanovo | Foto: archiv Nanovo

"Získat ho byl opravdový boj. Ještě před demolicí jsme hotel objížděli a snažili se k nábytku dostat, ale bylo to nemožné. Většina z toho zřejmě skončila v kontejneru a posléze na skládce," vypráví. Křeslo a stolek našli posléze úplnou náhodou na internetu.

Unikátní je i kožené křeslo s kovovou pochromovanou podnoží pocházející z Nové scény Národního divadla v Praze.

Mezi nejčastější zákazníky Nanova patří třicátníci a čtyřicátníci. "Vyrůstali mezi těmito věcmi stejně jako my a jsou pro ně vzpomínkou na dětství," říkají.

Díky atraktivní poloze do obchodu zavítají i zahraniční turisté. "Ti mají jasno hned. Přidanou hodnotou pro ně je, že jde výlučně o československou výrobu,“ vysvětlují. Nejvíc nakupují Američané, Evropané jsou s utrácením obezřetnější.

"Například jedna skupina Američanů z New Yorku si během chvíle koupila deset lamp. Na náš obchod narazili náhodou během noční procházky. Výloha je tak zaujala, že se druhý den vrátili," vypráví a dodávají, že objednávky přicházejí i z Japonska, Izraele nebo Brazílie.

Je to naše kulturní dědictví, ze Západu je tahle architektura vnímána velmi pozitivně, je třeba udržet otisk doby, říká Vladimir 518 o „nejošklivějších stavbách“ Prahy, jako je třeba Žižkovská věž. | Video: Daniela Drtinová
 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 34 minutami

Prodeje léků na předpis stouply meziročně o desetinu

Prodeje léků na předpis v Česku v období od začátku července 2020 do konce června 2021 vzrostly meziročně o desetinu na 75 miliard korun, volně prodejných léků a doplňků stravy o pět procent na 27 miliard korun. Vyplývá to z dat analytické společnosti IQVIA. Hodnoty prodejů léků na předpis jsou uvedeny v cenách výrobce bez DPH, hodnoty prodejů v kategorii volně prodejných léků a produktů pro zdravotní péči jsou naopak měřeny v koncových cenách včetně DPH.

Zdroj: ČTK
Další zprávy