Sado maso hrátky, rap i Ruda z Ostravy. Vysoké školy lákají studenty svéráznými klipy

Zuzana Mocková Zuzana Mocková
26. 1. 2016 10:40
Zpívající ajťák, zamilovaná ekonomka nebo technik odvracející zkázu lidstva. Tím vším se mohou stát čerství maturanti, na které se zaměřují videokampaně vysokých škol v České republice. Ne všechny počiny jsou v očích odborníků kvalitní a často mohou středoškoláky od studia oboru odradit. "Špatná reklama v případě školy je prostě špatná reklama. Vysoká škola je vzdělávací instituce a má důležitou společenskou úlohu," varuje reklamní expert Martin Charvát.
videoklip Vysoké školy báňské v Ostravě | Video: YouTube

Praha – Mladá vysokoškolská studentka prožívá romanci, kde nechybí zamilovaná psaníčka, dostaveníčka v parku ani sado maso hrátky v knihovně ve stylu Padesáti odstínů šedi. Vše vyvrcholí velkolepou žádostí o ruku. Tak se snaží Mendelova univerzita v Brně nalákat nové studenty do prvního ročníku.

Na online marketing v podobě reklamních videoklipů sází celá řada českých vysokých škol, ne vždy jsou ale tím pravým, co přitáhne potencionální studenty a zvýší prestiž škol.

"V dnešní době, kdy jsou hvězdami pro spousty středoškoláků youtubeři, je to logické. Dá se to udělat poměrně levně a školu to moc nestojí, ale dosah je velice diskutabilní. Pokud to zůstane na úrovni studentské hříčky, nic se neděje, ani to nepomůže, ani to nic nezkazí," říká reklamní expert Martin Charvát, který upozorňuje, že pokud nemá reklama zůstat jen na úrovni vtipu, měly by se školy obrátit na odborníky.

Univerzity často zapojují do klipů právě vlastní studenty, kteří se podílí nejen na tvorbě spotů, ale zároveň v nich hrají či zpívají. "Spolupracujeme s různými kreativci, ale do určité míry se na videoklipech podílíme sami. V loňském roce jsem se například podílela na psaní námětu," vyjádřila se Pavla Ondrušková z oddělení marketingu a vnějších vztahů VUT Brno.

"Ne vždy se virály vysokých škol povedly, každý ale nějak začíná, takže to bereme jako pozitivní odezvu na to, co děláme právě my. Protože po jednom našem hudebním klipu začaly i ostatní školy natáčel spoty s písničkou. Navíc kampaň ostravské univerzity obsahuje momenty, které přímo parodují náš videoklip Miluji tě mé VUT," dodává Ondrušková z brněnské univerzity, která tento trend náborových videoklipů odstartovala.

reklamní spot Pedagogické fakulty UK | Video: YouTube

V mnohých spotech se také odráží nízký rozpočet, jejž mají univerzity na jednotlivá videa. Například VUT Brno má stanovený limit na každou video kampaň ve výši 200 tisíc. Vysoká škola báňská, která minulý týden publikovala svůj nejnovější počin s Michalem Kavalčíkem alias Rudou z Ostravy v hlavní roli, vydala na tvorbu klipů částku v desítkách tisíc korun.

Mendelova univerzita v Brně, jejíž video Chceš to prožít? je součástí kampaně s názvem Vystuduj to po svém, investovala do své prezentace několik stovek tisíc korun. Podle mluvčího Jana Turčínka rozpočet nepřesáhne hranici 400 tisíc korun.

Podle odborníka Martina Charváta stojí za pozornost právě videoklipy VUT Brno, zejména starší spot Miluji tě, mé VUT má na internetu již necelých 800 tisíc zhlédnutí, mladší klip Vlk z VUT přes 200 tisíc. Charvát také oceňuje počiny Technické univerzity v Ostravě, která prý v podstatě kopíruje brněnskou univerzitu. Klip Doc. Vlákno během týdne zaznamenal přes 100 tisíc zhlédnutí.

Videoklip brněnské Mendelovy univerzity s názvem Chceš to prožít? se pár dní po uveřejnění pohybuje nad 60 tisíci zhlédnutími, lidé komentují zejména jeho amatérské provedení.

Škola tvrdí, že celé video je nadsázka. "Romantický díl s názvem "Chceš to prožít?" je jen součástí kampaně a je parodií na americké romantické komedie. Děj je záměrně přehnaný a kopíruje typická klišé známá z romantických filmů, a to formou smyšlených postav, které se cíleně chovají upjatě a afektovaně," říká o videoklipu Marta Havránková z PR oddělení Provozně ekonomické fakulty Mendelovy univerzity. 

Martin Charvát proto upozorňuje, že v tomto případě neplatí, že špatná reklama je pořád reklama. "Špatná reklama v případě školy je prostě špatná reklama. Vysoká škola, i jakákoli jiná škola, je vzdělávací instituce a má důležitou společenskou úlohu. Na její komunikaci jsou tak kladeny i ze strany veřejnosti úplně jiné nároky než na jiné produkty či služby."

reklamní spot Mendelovy univerzity v Brně | Video: YouTube

Humor a odezva na sociálních sítích by neměly být jedinou metou kampaní vysokých škol. Špatné video může žáky od budoucího studia dokonce odradit. "Největší chybou je, že leckde chybí komunikační myšlenka, proč to škola vlastně dělá a co tím o sobě chce říci," říká reklamní expert s tím, že videoklipy často prezentují nesouvisející obsah a ještě k tomu přehnaně dlouhý.

"Nejvíce zmatená je kampaň Mendelovy univerzity z Brna (Chceš to prožít?), která nám nedává vůbec žádný důvod, proč studovat právě tuto školu. Pracuje s tzv. vypůjčenou pozorností. Snaží se tedy nalákat na něco, co s vlastním obsahem vůbec nesouvisí. Samotné důvody, proč studovat právě tuto školu, jsou skryté až na konci webu, na který možná narazíme, pokud dokoukáme jejich velmi dlouhá videa," říká Charvát a dodává, že uživateli je v digitálním prostředí potřeba cestu usnadňovat, nikoli komplikovat.

S kritikou nešetří ani lidé na sociálních sítích. "To je nejhorší promo video, jaké jsem kdy viděl. Latentní rasismus a celkem otevřený sexismus. Fakt zlé video," píší lidé na Facebooku. Ve stejném duchu se nesou i komentáře pod videem na YouTube. "A pak že Vlk z VUT byl sexistický! Toto je sexistické a rasistické (černý řidič na začátku, co to mělo jako být?). Nechápu, jak se něčím takovým může prezentovat vysoká škola."

Miluji tě, mé VUT | Video: YouTube
 

Právě se děje

Aktualizováno před 14 minutami

Seriál běžců v Ruce vyhráli Klaebo a Johaugová, Razýmová byla 22.

Třídílné zahájení Světového poháru v běhu na lyžích ve finské Ruce vyhráli norští favorité Therese Johaugová a Johannes Hösflot Klaebo. Nejlepší z českých reprezentantek Kateřina Razýmová se v dnešní závěrečné stíhačce na 10 km volně posunula na celkové 22. místo, Michal Novák v patnáctikilometrovém závodu klesl na 38. pozici.

Celková vítězka seriálu z minulé sezony Johaugová startovala po sobotním triumfu na klasické desítce jako první a podle očekávání svůj náskok ještě zvýšila. Druhá dojela s odstupem 47 sekund ve skupině pronásledovatelek Ruska Taťjana Sorinová, jež dosáhla na stupně vítězů poprvé v kariéře. Třetí místo obsadila Švédka Ebba Anderssonová.

Razýmová vyjela na trať s číslem 30 a v průběhu závodu se propracovala až na konečnou 22. pozici ve spurtu v chumlu závodnic. Deset kilometrů zvládla ve čtrnáctém nejlepším čase. Třicátý čas zaběhla ve stíhačce Kateřina Janatová, jež díky tomu získala první bod v sezoně. Celkově byla klasifikována v páté a Petra Nováková s Petrou Hynčicovou v šesté desítce.

"Spravila jsem si náladu po sobotě," připomněla Razýmová svou 27. pozici z klasické desítky. "I když je bruslení moje slabší disciplína a startovala jsem až ze 30. místa, tak se mi dařilo postupně sjíždět soupeřky. Celý závod jsem si sice odtáhla sama, ale když člověk sjíždí, tak je to pro něho povzbuzení a dodává mu to síly. Takže 14. nejrychlejší čas považuji s ohledem na to, že jsem nejela ve skupině, za dobrý výkon. Cítila jsem, že mám hodně sil," uvedla Razýmová v tiskové zprávě svazu.

V mužské stíhačce se na rozdíl od závodu žen rozhodovalo až v závěru. Vítěz sobotní klasické patnáctky Klaebo sice startoval s půlminutovým náskokem před Rusem Alexandrem Bolšunovem a krajanem Emilem Iversenem, ale zvolil rozvážnější tempo a v polovině závodu už jela tříčlenná skupina pohromadě. Sázka na závěr Klaebovi vyšla ideálně - ve stoupání těsně před cílem podle očekávání nastoupil a soupeře setřásl. Druhý dojel vítěz SP z minulé sezony Bolšunov, třetí byl Iversen.

Klaebo díky 39. vítězství v kariéře předstihl v historickém pořadí běžců Pettera Northuga a stíhá další norskou legendu Björna Dählieho, jenž má na kontě 46 výher.

Nejlepší z Čechů Novák startoval stejně jako Razýmová s třicítkou a ještě na 10. kilometru bodované místo držel. Pak mu ale došly síly a propadl se na 38. pozici. Adam Fellner obsadil 64. místo.

Po zrušení závodů v Lillehammeru kvůli pandemii koronaviru plánovaných na příští víkend pokračuje SP běžců na lyžích za dva týdny v Davosu.

SP v běhu na lyžích v Ruce (Finsko):

Muži - stíhací závod 15 km volně: 1. Klaebo (Nor.) 35:09,8, 2. Bolšunov (Rus.) -0,7, 3. Iversen -3,0, 4. Holund (oba Nor.) -19,5, 5. Niskanen (Fin.) -27,3, 6. Musgrave (Brit.) -27,7, 7. Červotkin -32,9, 8. Bělov -33,4, 9. Melničenko (všichni Rus.) -35,9, 10. Hakola (Fin.) -37,1, …38. Novák -2:41,7, 64. Fellner (oba ČR) -5:33,9.

Průběžné pořadí SP (po 4 z 33 závodů): 1. Klaebo 296, 2. Bolšunov 257, 3. Iversen 219, 4. Holund 176, 5. Musgrave 148, 6. Niskanen 147, …42. Šeller (ČR) 9, 49. Novák 2.

Ženy - stíhací závod 10 km volně: 1. Johaugová (Nor.) 25:06,2, 2. Sorinová (Rus.) -47,0, 3. Anderssonová -48,6, 4. Karlssonová (obě Švéd.) -50,8, 5. Brennanová (USA) -52,5, 6. Fossesholmová (Nor.) -54,8, 7. Svahnová -1:06,9, 8. Dahlqvistová (obě Švéd.) -1:08,8, 9. Niskanenová (Fin.) -1:14,5, 10. Něprjajevová (Rus.) -1:15,6, …22. Razýmová -2:27,0, 48. Janatová -4:21,6, 56. Nováková -5:49,6, 59. Hynčicová (všechny ČR) -6:25,4.

Průběžné pořadí SP (po 4 z 33 závodů): 1. Johaugová 301, 2. Sorinová 252, 3. Anderssonová 203, 4. Karlssonová 188, 5. Brennanová 177, 6. Svahnová 166, …25. Razýmová 40, 46. Janatová 1.

Zdroj: ČTK
před 41 minutami

Hronek bude hrát v Hradci Králové do konce roku

Detroitský obránce Filip Hronek bude pokračovat v extraligovém Hradci Králové, kterému vypomáhá od začátku hokejové sezony. Třiadvacetiletý český reprezentant se dohodl s Mountfieldem na prodloužení smlouvy do konce kalendářního roku. Klub to uvedl na svém twitterovém účtu.

NHL předběžně plánovala při pandemii koronaviru odložený start nového ročníku na 1. ledna, ale termín je stále nejistý. Hronek v této sezoně nasbíral ve 14 zápasech 14 bodů za pět branek a devět asistencí, díky čemuž je nejproduktivnějším obráncem extraligy. Původně byl domluven na spolupráci s mateřským klubem do konce listopadu.

Detroit draftoval Hronka v roce 2016 ve druhém kole na 53. pozici. Následně odešel talentovaný bek už s 41 extraligovými starty a čtyřmi body za čtyři asistence z Hradce Králové do Saginawu do OHL. Následně nastupoval na farmě v týmu Grand Rapids v AHL, s který v roce 2017 získal Calder Cup.

Do sestavy Detroitu se Hronek prosadil od sezony 2018/19 a v NHL má na kontě 111 zápasů a 54 bodů za 14 branek a 40 asistencí. Českou republiku reprezentoval na posledních dvou světových šampionátech. Loni v Bratislavě byl vyhlášen nejlepším obráncem turnaje a dostal se i do All Star týmu.

V této sezoně nechyběl před třemi týdny ani na turnaji Karjala, kde si ve třech zápasech připsal gól a asistenci a v posledním utkání s Ruskem vedl tým jako kapitán.

Zdroj: ČTK
Další zprávy