Pravda o Valentýnu. Překvapivé i známé generační rozdíly v oslavách svátku lásky

Nikola Bernard
14. 2. 2025 10:00
Valentýn, pro někoho oblíbený den plný lásky, pro jiného komerční svátek, kterým se obchodníci snažili nahradit První máj. Zatímco mladší generace svátek zamilovaných berou hlavně jako zábavu, ty starší raději propadají nostalgii. Jaké odlišnosti jsou nejvýraznější a která generace je ochotna si kvůli lásce 14. února pořádně připlatit?

Pro řadu lidí tento svátek představuje jasný ukazatel komerce a kýče. Průzkum společnosti Yoop s názvem Pravda o Valentýnu přišel se zjištěním, že zatímco 44 procent respondentů si Valentýn spojuje s příjemnými pocity, 56 procent ho naopak spojuje se spíše negativními emocemi. Mezi ně patří stres a pocit nátlaku společnosti. Někteří tento den spojují i s diskriminací nezadaných.

Podle zmíněného průzkumu 53 procent Valentýn neslaví vůbec, 16 procent ho slaví ze zvyku a pouhých 24 procent dotazovaných se na oslavu lásky těší. Každý desátý muž pak tento svátek slaví z donucení. Většina mužů (69 procent) i žen (73 procent) tomuto dni nepřisuzuje větší váhu.

Zájem mužů a nejčastěji kupované dary

Výzkumníci společnosti Nielsen přišli se zajímavým zjištěným. Když si loni před Valentýnem udělali průzkum, kdo se chystá svátek slavit, zjistili, že to budou spíše muži než ženy. Konkrétně to tvrdilo 29 procent mužů oproti 23 procentům žen. 

Nejčastěji kupovaným dárkem byly dle odpovědí respondentů řezané květiny, na druhé příčce se umístilo pozvání na večeři a třetí nejčastější možností byla bonboniéra či čokoládové bonbony.

 

Právě se děje

Další zprávy