Místo přednášek hraní na počítači. V Číně se bude udělovat vysokoškolský titul z videoher

Prokop Vodrážka Prokop Vodrážka
12. 10. 2016 7:00
Čínské vysoké školy budou od příštího roku vyučovat soutěžní hraní videoher známé jako eSports. Již pět let je v této asijské zemi hraní videoher vnímáno jako oficiální sport.
Foto: artubr via Foter.com / CC BY

Čínští sportovci jsou vyhlášení pro svou pracovitost a odhodlání dosáhnout úspěchu již od dětských let. Dokazuje to i třetí místo v medailovém pořadí na letních olympijských hrách v Riu.

Země se snaží zdokonalovat nejen tradičních sportech, ale také v těch nových. I proto ministerstvo školství vydalo nařízení, které umožní mladým Číňanům studovat na univerzitách soutěžní hraní videoher známé jako eSports.

Čína byla v oblasti počítačového hraní již delší dobu relativně pokrokovou zemí. Již v roce 2011 tamní generální správa sportu uznala eSports jako oficiální sportovní disciplínu. Vedle stolního tenisu, plavání nebo gymnastiky se tak čím dál více dětí věnovalo hraní her.

Nejnovější rozhodnutí čínské vlády se setkalo převážně s pozitivním ohlasem, našli se ale i tací, pro které jsou eSports stále pouhým rozptýlením od opravdového studia. Jednou z prvních škol, která se rozhodla využít nových možností, byla Vyšší odborná škola sportu v provincii Chu-nan. Ta příští školní rok otevře obor eSports a managementu pro 40 studentů.

Obor nebude jen o hraní

Podle proděkana tamní školy je cílem programu rozšířit talent ve všech oblastech průmyslu, nejenom u samotného hraní. "Chceme vytvářet profesionály pro klubový management, datovou analýzu, taktický design, trénování, ale také soudcování nebo moderování zápasů. Samotné hraní je pouze jednou z možností," popsal Global Times.

Mezi povinné předměty se tak kromě taktiky či samotného hraní zařadí například počítačová technika nebo angličtina, která by měla studentům otevřít cesty do zahraničí. K tomu jim mají dopomoci nejen místní profesoři, ale také externí pracovníci, kteří by měli na školu docházet přímo z profesionálních hráčských týmů.

Populární čínské týmy jako OMG, Snake Esports a Team WE už s univerzitou uzavřeli exkluzivní dohodu, která nabídne studentům možnost práce po ukončení studií.

Zástupce vyšší odborné školy Zhou Zhihonga věří, že zavedení tohoto neobvyklého oboru pomůže zalepit díry v odvětví a zároveň zvrátí fakt, že většina čínských milovníků eSportů je nevzdělaných. Školy jim totiž nenabízejí možnost studia tohoto oboru a herní týmy po nich chtějí stoprocentní časovou oddanost.

I z toho důvodů má eSports mezi učiteli a rodiči velmi neblahou pověst. Mnoho rodičů pro své děti dokonce využilo dnes již zakázanou (a také velmi drahou) elektrokonvulzivní terapii, která měla pomocí elektrických šoků vyléčit závislost dětí na hraní. "Léčbou" prošly až do roku 2009, kdy byla oficiálně zakázána, zhruba tři tisícovky dětí.

Zábavní průmysl nahrazuje průmysl klasický

Během posledních let se ale přístup čínské společnosti mění. Finanční odměny v turnajích eSports každoročně lámou nové rekordy, za loňský rok zábavní průmysl rostl takřka o 20 procent. Například na světovém turnaji ve hře Dota 2 si hráči rozdělili na odměnách 20 milionů dolarů. 

To si uvědomují i potencionální studenti i jejich rodiče, kteří projevili o nabídku univerzity v Chu-nanu velký zájem. Proděkan univerzity Liu Jun však krotí nadšení s tím, že univerzita rozhodně nebude jen o poflakování se a hraní videoher. Možnost studia dostanou jen kandidáti, kteří budou mít matematické a komunikační dovednosti a zároveň příjemné vystupování.

"Lidé hrají videohry pro zábavu. Z eSports se ale stal oficiální čínský sport, který má striktní pravidla a je náročný na fyzickou i mentální stránku hráčů. Může být ale užitečným pro duševní rozvoj teenagerů a budování jejich týmového ducha," dodal Liu.

Pět minut záběrů ze hraní nejpovedenější Lego hry s krásnými animovanými sekvencemi a leteckými souboji. | Video: Otakar Schön
 

Právě se děje

Další zprávy