Život ve vesmíru? Ruští kosmonauti našli na ISS plankton

pej
26. 8. 2014 7:51
Na vnějším plášti Mezinárodní vesmírné stanice (ISS) byl nalezen plankton. Podle šéfa ruské orbitální mise ISS se tam dostal vzdušnými proudy ze Země.
Mezinárodní vesmírná stanice ISS
Mezinárodní vesmírná stanice ISS | Foto: Reuters

Moskva – K objevu došlo během pravidelné měsíční pochůzky kosmonautů Oleka Artemyeva a Alexandera Skvortsova. Ti kromě vypuštění miniaturní družice a instalace nových přístrojů do experimentálních zařízení zajišťovali i běžnou údržbu vnějšího pláště ISS.

Odebrané vzorky podrobili speciálnímu průzkumu, který prokázal přítomnost mořského planktonu a dalších žijících mikroorganismů.

Výsledky speciálního testu tak ukázaly, že některé organismy jsou schopny přežít ve vesmíru navzdory nepříznivým podmínkám, jako je nízká teplota, nulová gravitace a silné kosmické záření.

"Výsledky experimentu jsou naprosto jedinečné. Našli jsme stopy mořského planktonu a mikroskopických částic. To by mělo být dále studováno," potvrdil pro význam objevu šéf ruské orbitální mise ISS Vladimir Solovyev pro server Itar-Tass.

Jak se částice dostaly na povrch vesmírné stanice, není známo. "Plankton v tomto stadiu lze nalézt na hladině oceánů. V Bajkonuru, odkud jsou vysílány posádky k ISS, se s jeho přítomností nesetkáme. Je tedy pravděpodobné, že se tam dostal vzdušnými proudy," dodal Vladimir Solovyev.

První část vesmírné stanice ISS byla do vesmíru dopravena v roce 1998. Na oběžné dráze Země od  té doby strávila už šest tisíc dnů. V současnosti jde o jedinou trvale obydlenou vesmírnou stanici.

Nedávný masakr v Burkině Faso spáchaly děti ve věku 12 a 15 let

Většina ozbrojenců, kteří na začátku června v Burkině Faso zabili přes 130 lidí, byly děti ve věku od 12 do 15 let. Oznámila to s odvoláním na OSN a místní vládu agentura Reuters.

Skupina ozbrojenců v noci na 5. června zaútočila ve vesnici Solhan na hranici s Nigerem, postřílela civilisty a vypálila domy. Šlo v Burkině Faso o dosud největší akci radikálů hlásících se k teroristickým organizacím Islámský stát a Al-Káida.

Vládní mluvčí Ousseni Tamboura řekl, že většina útočníků byly děti, na což rychle reagovala OSN. Dětský fond OSN UNICEF ve svém prohlášení uvedl, že "s rozhodností odsuzuje verbování dětí a dospívajících do nevládních ozbrojených skupin". "Je to závažné porušení jejich základních práv," uvádí se v prohlášení.

Nové sankce EU proti Bělorusku zakazují dovoz i přepravu ropných produktů pocházejících z této země, dovoz potaše nebo udělování půjček.