Život ve vesmíru? Ruští kosmonauti našli na ISS plankton

pej
26. 8. 2014 7:51
Na vnějším plášti Mezinárodní vesmírné stanice (ISS) byl nalezen plankton. Podle šéfa ruské orbitální mise ISS se tam dostal vzdušnými proudy ze Země.
Mezinárodní vesmírná stanice ISS
Mezinárodní vesmírná stanice ISS | Foto: Reuters

Moskva – K objevu došlo během pravidelné měsíční pochůzky kosmonautů Oleka Artemyeva a Alexandera Skvortsova. Ti kromě vypuštění miniaturní družice a instalace nových přístrojů do experimentálních zařízení zajišťovali i běžnou údržbu vnějšího pláště ISS.

Odebrané vzorky podrobili speciálnímu průzkumu, který prokázal přítomnost mořského planktonu a dalších žijících mikroorganismů.

Výsledky speciálního testu tak ukázaly, že některé organismy jsou schopny přežít ve vesmíru navzdory nepříznivým podmínkám, jako je nízká teplota, nulová gravitace a silné kosmické záření.

"Výsledky experimentu jsou naprosto jedinečné. Našli jsme stopy mořského planktonu a mikroskopických částic. To by mělo být dále studováno," potvrdil pro význam objevu šéf ruské orbitální mise ISS Vladimir Solovyev pro server Itar-Tass.

Jak se částice dostaly na povrch vesmírné stanice, není známo. "Plankton v tomto stadiu lze nalézt na hladině oceánů. V Bajkonuru, odkud jsou vysílány posádky k ISS, se s jeho přítomností nesetkáme. Je tedy pravděpodobné, že se tam dostal vzdušnými proudy," dodal Vladimir Solovyev.

První část vesmírné stanice ISS byla do vesmíru dopravena v roce 1998. Na oběžné dráze Země od  té doby strávila už šest tisíc dnů. V současnosti jde o jedinou trvale obydlenou vesmírnou stanici.

USA mají možná druhý případ koronaviru, Japonsko už jej potvrdilo

U texaského studenta, který navštívil čínské velkoměsto Wu-chan, je podezření na napadení novým koronavirem. Pokud se podezření potvrdí, půjde od druhý případ napadení virem způsobujícím zápal plic ve Spojených státech. Druhý potvrzený případ hlásí podle agentury Kjódó Japonsko.

Univerzitní student je v Texasu léčen s onemocněním dýchacích cest a je izolován doma. Zároveň jsou u něj prováděny testy na nově objevený koronavirus, který už v Číně zabil 18 lidí, z toho 17 ve Wu-chanu, který je ohniskem epidemie. První případ nákazy v USA byl oznámen ve středu ve státě Washington.

Japonské ministerstvo zdravotnictví mezitím potvrdilo druhý případ nákazy. Jde o čtyřicátníka, který v neděli do Japonska přicestoval z Wu-chanu. Nyní je muž hospitalizován.

Aktualizováno před 1 hodinou

Kvůli pádu muže do kolejiště večer nejelo metro na části linky B

Téměř čtyři hodiny nejezdilo ve čtvrtek večer metro mezi stanicemi Smíchovské nádraží a Florenc na lince B. Kolem 19:30 spadl ve stanici Anděl do kolejiště člověk, provoz se podařilo obnovit až necelou hodinu před půlnocí, vyplývá z informací na webu pražského dopravního podniku. Asi čtyřicetiletý muž srážku se soupravou metra nepřežil. Lidé v daném úseku museli na tramvaj, jít pěšky nebo využít jinou linku metra. Na místě zasahovali záchranáři, hasiči pražského dopravního podniku a policisté.

"Bohužel i přes rychlý zásah naší posádky utrpěl muž ve věku zhruba 40 let zranění neslučitelná se životem, na místě zemřel," řekla ČTK mluvčí pražské záchranné služby Jana Poštová.

Metro jezdilo bez omezení v úseku Zličín - Smíchovské nádraží a Florenc - Černý Most, v centrální části linky B byl provoz zastaven. Náhradní autobusy dopravce nezavedl, lidem doporučil využít tramvaje, hlavně linky 3 a 5, či přestup z tramvají na linku metra C.