Život ve vesmíru? Ruští kosmonauti našli na ISS plankton

26. 8. 2014 7:51
Na vnějším plášti Mezinárodní vesmírné stanice (ISS) byl nalezen plankton. Podle šéfa ruské orbitální mise ISS se tam dostal vzdušnými proudy ze Země.

Moskva – K objevu došlo během pravidelné měsíční pochůzky kosmonautů Oleka Artemyeva a Alexandera Skvortsova. Ti kromě vypuštění miniaturní družice a instalace nových přístrojů do experimentálních zařízení zajišťovali i běžnou údržbu vnějšího pláště ISS.

Odebrané vzorky podrobili speciálnímu průzkumu, který prokázal přítomnost mořského planktonu a dalších žijících mikroorganismů.

Výsledky speciálního testu tak ukázaly, že některé organismy jsou schopny přežít ve vesmíru navzdory nepříznivým podmínkám, jako je nízká teplota, nulová gravitace a silné kosmické záření.

"Výsledky experimentu jsou naprosto jedinečné. Našli jsme stopy mořského planktonu a mikroskopických částic. To by mělo být dále studováno," potvrdil pro význam objevu šéf ruské orbitální mise ISS Vladimir Solovyev pro server Itar-Tass.

Jak se částice dostaly na povrch vesmírné stanice, není známo. "Plankton v tomto stadiu lze nalézt na hladině oceánů. V Bajkonuru, odkud jsou vysílány posádky k ISS, se s jeho přítomností nesetkáme. Je tedy pravděpodobné, že se tam dostal vzdušnými proudy," dodal Vladimir Solovyev.

První část vesmírné stanice ISS byla do vesmíru dopravena v roce 1998. Na oběžné dráze Země od  té doby strávila už šest tisíc dnů. V současnosti jde o jedinou trvale obydlenou vesmírnou stanici.

autor: pej | 26. 8. 2014 7:51