Plzeň - Naše důvěřivost nezná mezí. Podobné lidi, před kterými varuje Silvie Dymáková ve filmovém dokumentu Šmejdi, si často pouštíme klidně do bytu.
Jestliže na předváděcích akcích senioři často podlehnou proto, že jsou pod tlakem a chtějí už hlavně mít vše za sebou a dostat se domů, v případě podomních obchodníků lidé mnohdy podepisují proto, že se jinak nemohou návštěvníka zbavit.
Ten je podobně přesvědčivý, vemlouvavý a neodbytný. Místo dek a hrnců zbyde jako vzpomínka na dotěrného hosta nevýhodná a předražená smlouva třeba s novým dodavatelem energie.
Na začátku můžeme být třeba i uspokojení, že podepsáním nové smlouvy člověk ušetří až třetinu ceny, jak mu sliboval obchodní zástupce. Jenže radost často trvá jen do první složenky.
Kouzlo "levné" elektřiny: Cena má dvě položky
Pak dotyčný může zjistit, že částka zálohy je podstatně vyšší než ta uvedená ve smlouvě. Když si napálení lidé konečně dobře prostudují smlouvu, zjistí, že cena elektřiny je složená ze dvou položek, z nichž jedna je opravdu levnější než u ostatních dodavatelů, ale ta druhá je podstatně vyšší.
V konečném součtu je pak cena za energii větší než u bývalého dodavatele elektřiny.
Ti pasivnější a bezradnější dále platí předraženou energii, ti aktivnější se rozhodnou odstoupit od smlouvy. Ti ještě odvážnější pak požadují na dané společnosti vrácení přeplatků, které vznikly hrazením neúměrně vysokých záloh.
Tím začne několikaměsíční martyrium dopisů a telefonátů, na jehož konci může být jen o něco málo vylepšené vyúčtování.
"Ne každý dodavatel energie je solidní a nabízí takové ceny energií, které deklaruje. Při uvažování o změně dodavatele se proto vyplatí obezřetnost, jak při ověřování konkrétní nabídky, tak při jednání s obchodními zástupci," upozorňuje společnost Člověk v tísni ve své brožuře "Obezřetnost se vyplácí - průvodce nejen pro seniory".
Když si obchodníka pustíte do bytu
Osudovou chybu udělá člověk na samotném začátku tím, že podomního prodejce pustí do domácnosti. Kdyby se neznámého člověka zeptal přes dveře, co chce, tlumený hlas "Chci vám nabídnout výhodné ceny energie" nepůsobí zdaleka tak přesvědčivě a majitel domácnosti si může v klidu rozmyslet, že vlastně měnit dodavatele nechce.
I když mu otevře dveře, ale jedná s ním na chodbě, stále je pánem situace nájemník. Toto "rozložení sil" mu vždy dává možnost vítězného tahu - může před vtíravým obchodníkem kdykoliv přibouchnout dveře. Jakmile ho pustí dál, je zle.
"Jedná se o předem promyšlený trik. Pokud jej pustíte domů, bude mít více času přinutit vás k podpisu smlouvy, o kterou třeba ani nemáte zájem a bude pro vás obtížnější se ho zbavit," varuje materiál Člověka v tísni a uvádí další rizikové faktory.
Mezi ně patří neznalost celkové ceny energie a různých poplatků, díky čemuž platby narostou o různé poplatky vyplývající ze smlouvy a všeobecných podmínek, které nikdo nečte.
Prodejci navíc záměrně matou ohledně výše záloh a výše poplatků. Může jim jít o to, aby ten, kterého přemlouvají, brzy ztratil orientaci a snáze pak porušil stanovené podmínky. Tím je "odsouzen"k hrazení smluvní pokuty ze strany dodavatele.
Mezi další triky, které se tito lidé učívají na školení, je přinucení k rychlému podpisu smlouvy. Pod tlakem podepíšeme i to, co je pro nás nevýhodné.
V nastalém zmatku a v pocitu tísně z toho, že v bytě máme někoho, koho bychom se již rádi zbavili, si často zapomeneme vyžádat originál podepsané smlouvy. Tím pádem neznáme svá práva a povinnosti, nemůžeme se bránit.
A všeobecné podmínky znáte?
Organizace Člověk v tísni chce, aby lidé těmto proškoleným agresivním obchodníkům stačili. Svým průvodcem se snaží veřejnost na jejich praktiky připravit.
"Pokud chcete změnit dodavatele energie, zvažte dostupné nabídky na trhu a porovnejte je. Posuďte cenu a přečtěte si obchodní podmínky. Zaměřte se na různé poplatky, podmínky dodávek energií, podmínky odstoupení od smlouvy, sankce a podobně. To vše může cenu energií o hodně zvýšit. Zeptejte se na zkušenosti s konkrétním dodavatelem rodiny a známých," radí příručka.
Nabádá rovněž nepodepisovat nic, co by dotyčnému nebylo jasné a vše nejprve projít s důvěryhodnou osobou.
Ti uvědomělejší si smlouvu pročtou, ovšem málokdo již věnuje pozornost všeobecným podmínkám. A právě v nich se často skrývají zásadní informace o odstoupení od smlouvy, sankcích, případných aktivačních a deaktivačních poplatcích či jiných platbách.
Problém je, že velká část dodavatelů energií má všeobecné smluvní podmínky k dispozici jen v elektronické podobě na svých internetových stránkách. Na takovéto zatajování informací nesmí zákazník přistoupit a musí trvat na jejich vydání v tištěné podobě ještě před podpisem smlouvy.
Znáte toho člověka?
Pozoruhodná je také důvěřivost lidí, kteří uzavírají mnohatisícové smlouvy na řadu let se zcela neznámým člověkem. Pakliže nežádají jeho služební průkaz, nemůžou ani vědět, zda je skutečně zástupcem společnosti, za něhož se vydává.
"V případě jakýchkoliv problémů bude těžké záležitost řešit, pokud jediná informace, kterou budete o prodejci mít je ta, že se jednalo o paní s černými vlasy. Budete-li mít pocit, že není něco v pořádku, zatelefonujte dodavateli, za jehož obchodního zástupce se prodejce vydává a ověřte si jeho totožnost. Neposkytujte mu své osobní údaje, zejména když si nejste jisti, jestli vám podává pravdivé informace, nebo když o nabízenou službu nemáte zájem," nabádá příručka.
A ještě dvě důležité informace na závěr, které lidé "přepadení" podomním "vnucovačem" málokdy vědí a on jim je rozhodně prozrazovat nebude:
Pokud váš dodavatel požaduje jinou výši poplatků, než která je uvedena ve smlouvě, uplatněte reklamaci. Ta musí mít písemnou podobu. Jestliže jste smlouvu uzavřeli mimo prostory obvyklé k podnikání obchodníka, tedy například u vás doma či na ulici, můžete od ní písemně odstoupit bez jakékoliv sankce do 14 dnů od jejího podpisu.