Před 20 lety vyšla akční počítačová hra Quake. Jako první v historii nabídla opravdový 3D herní zážitek, protože oproti předchozím střílečkám fungovala na jedinečném enginu.
"Byla to první 3D hra na světě. Nabízela základní herní fyziku, kdy jste se mohli pohybovat napříč všemi třemi dimenzemi a reagovali na prostředí. Když vás tak například trefil nepřítel raketometem, kus jste odletěli," popisuje Lukáš Wiener, který dlouhá léta vedl český server Quake.cz.
Předchozí slavné tituly jako Wolfenstein, Doom či Duke Nukem nabízely nedokonalou 3D realitu, ve třírozměrném prostoru tehdy byly i kvůli nízkému výkonu počítačů vytvořeny 2D objekty a postavy, které byly vždy otočeny k hráči čelem. Nikdy se tak nestalo, že byste protivníka přepadli zezadu. V tom byl Quake přelomový.
Střílečku představila 22. června roku 1996 vývojářská firma id Software, která se předtím proslavila hity jako Commander Keen, Wolfenstein nebo Doom. Quake měl být původně zasazen do středověku jako RPG (hra na hrdiny), což dokazují i první obrázky, na kterých hlavní postava běhala po místnostech s obřím válečným kladivem.
Vývojáři z id Software si později uvědomili, že ambice jejich projektu jsou moc velké, a rozhodli se vrátit k formátu střílečky, který se jim osvědčil již dříve u Dooma a Wolfensteina.
Jaký je příběh hry?
Lidská vláda dělala pokusy s teleportační technologií a podařilo se jí otevřít spojení do nových dimenzí. Hráč se ocitne v roli elitního vojáka (v angličtině Ranger), jenž má za úkol zničit nepřítele zvaného Shub´Niguhrath, který pomocí mentální síly ovládl teleportační technologii lidí a skrze ní posílá na Zem svoje armády za cílem zničit lidstvo.
Na Quake tak vývojáři nasadili podobně jako na Dooma sci-fi téma, ponechali však i historický nádech, proto se můžete dostat do potyčky třeba s rytíři.
Na výběr jsou čtyři různé úrovně obtížnosti včetně tzv. nightmare, kterou lze aktivovat až v pozdější úrovních, v jedné z mnoha tajných místností.
Naprostým fenoménem pak byl multiplayer. Ve více lidech se dala odehrát jak kampaň, tak multiplayerové přestřelky či týmové bitvy.
"Multiplayer byl specifický svou rychlostí. V nástavbě Quake World se ještě více zapracovalo na fyzice, takže se tam začal používat aircontrol, kdy hráč pomocí ovládání a různých pohybů po mapě nabíral rychlost a takřka létal po mapě. Dnes už to má mnoho her, ale Quake tu možnost představil vůbec jako první," dodává Wiener.
Průkopník e-Sport
Tím byla hra také velmi specifická, protože právě Quake podobnou možnost představil vůbec poprvé. Hráči mohli využívat také třeba tlakové vlny od raketometu a dostat se do jinak nepřístupných míst i za cenu sebepoškození.
I proto je Quake zásadní z pohledu e-Sport, tedy profesionálního soutěžního hraní. "Oblíbené byly jak souboje všichni proti všem, tak především týmové souboje. Na každém v týmu tehdy hodně záleželo, a jakmile jeden udělal chybu, mělo to rapidní dopad na zbytek týmu," říká Wiener.
Jedním z nejznámějších hráčů byl Dennis "Thresh" Fong, který je v Guinessově knize rekordů veden jako první profesionální hráč na světě. Jeho nejslavnějším triumfem bylo vítězství v roce 1997, kdy získal luxusní Ferrari 328 ředitele firmy id Software Johna Carmacka.
O peníze se Quake hraje dodnes
A soutěže se pořádají dodnes. Ačkoliv v nich není tolik peněz jako u moderních titulů, pořád se v těch nejlepších bojuje o výhry v řádech tisíců amerických dolarů. Soutěží se i na turnaji Quakecon, na který se každoročně sjíždějí tisíce profesionálů.
Kromě profesionálního hraní je vidět oddanost a popularita i na soutěži Quake Done Quickest, tedy závodu v tom, kdo dokáže všechny úrovně proběhnout nejrychleji. Rekordní čas je 11 minut a 29 sekund.
Na nedávné přehlídce herních novinek E3 v Los Angeles představila společnost Bethesda páté pokračování s podtitulem Champions. "Na pokračování jsem moc zvědavý. I když jsem největší milovníkem prvního dílu, který pro mě byl stěžejní, prošly mi rukama všechny díly. Quake Champions by měl být postaven na různorodosti postav, které se budou odlišovat schopnostmi, což mi moc nekoresponduje s původním Quakem. Dokonce jsem přemýšlel, že kdyby byla dobrá, zkusil bych hrát po dlouhé době něco na profesionální úrovní," uzavírá Wiener.