Provozovatel veřejně dostupného bezplatného wi-fi připojení Purple napálil ve Velké Británii velmi originálním způsobem 22 tisíc uživatelů.
Do podmínek, které většina uživatelů schvaluje bez čtení, totiž umístil klauzuli o tom, že se zavazují k tisícům hodin komunitní služby, do které spadá také například mytí mobilních toalet na festivalech nebo seškrabávání žvýkaček z ulic.
Společnost chtěla propašováním neobvyklých požadavků do běžně vypadající smlouvy o užívání veřejně přístupného připojení k internetu upozornit na slepotu spotřebitelů, kteří souhlasí s podmínkami, aniž by si je pořádně pročetli.
Z 22 tisíc lidí si jen jeden člověk přečetl podmínky až do konce
"Experiment ukázal, že je velmi snadné zatrhnout políčko a souhlasit s něčím neférovým," citoval server Mashable ředitele společnosti Gavina Wheedona.
Z celkem 22 tisíců lidí, kteří se během dvou týdnů připojili k wi-fi, si pouze jeden přečetl podmínky až do konce.
21 999 lidí tedy souhlasilo například s uklízením místních parků od zvířecích exkrementů, objímáním zaběhlých koček a psů, čištěním mobilních toalet na lokálních festivalech, malováním šnečích ulit nebo seškrabáváním žvýkaček z ulic. Firma Purple se však nechala slyšet, že splnění klauzule nebude vymáhat.
Experiment společnosti měl evropským zákazníkům ukázat, že v souladu s unijní regulací budou muset vyjádřit jednoznačný souhlas, než budou jejich údaje využity pro marketingové účely.
Regulace nařizuje provozovatelům i srozumitelnější formuláře žádostí o souhlas a nedovoluje dlouhé nečitelné podmínky plné právnických obratů.