České dobrodruhy na plavidle z pet lahví evakuovali, po lodi se pátrá. Utíkali ze zajetí na Korsice

Petra Jansová Zuzana Hronová Petra Jansová, Zuzana Hronová
21. 4. 2016 14:45
Brněnští mořeplavci uprchli z Korsiky, kde je zadržela francouzská armáda. Ta měla podezření, že se chtějí v Alžíru přidat k Islámskému státu. Z katamaránu vyrobeného z plastových lahví se mezitím díky samozvanému státu Liberland stalo legální plavidlo. Na rozbouřeném moři se jim ale rozbil motor a přišli o stěžeň. Evakuovala je pobřežní hlídka, loď však nezajistila a je nezvěstná.
Česká posádka lodě z pet lahví byla evakuována pobřežní stráží. I přes protesty musela své plavidlo opustit, to je nyní nezvěstné. | Video: VICHR III

Trojice českých dobrodruhů v čele s Albertem Fikáčkem musela na pár dnů ukončit svou plavbu po Středozemním moři. Osudnou se jim opět stala Korsika, kde před pěti lety cestu zakončili kvůli technickým obtížím s katamaránem vyrobeným z pet lahví.

Tentokrát je na ostrově zadržovala francouzská armáda. Ta je údajně podezřívala z toho, že se chtějí v Alžíru přidat k džihádistům. Ve středu odpoledne se pak česká posádka přihlásila z italských vod poblíž Sardinie. Posádce se nakonec podařilo uniknout, informovala Kateřina Freslová, která situaci sleduje z Česka coby "suchozemská podpora lodi VICHR III".

Loď plula pod liberlandskou vlajkou. S posvěcením úřadů

Katamarán VICHR III se mezitím stal legálním plavidlem díky registraci státu Liberland. Italské úřady tuto registraci akceptovaly.

"Plavbu nesleduji. Snažili jsme se jim ale vyjít vstříc. Pomoc jsme jim slíbili i v případě dalších problémů," vysvětluje prezident samozvaného státu Liberland Vít Jedlička.

"Tohle uznání je pro nás skutečnou třešinkou na dortu. Věříme, že náš stát bude postupně získávat další mezinárodní uznání," dodal.

Ze zajatců se stali trosečníci

Po opuštění Korsiky - krátce poté, co se dostali do italských vod - se tři čeští dobrodruzi na lodi VICHR III začali potýkat s nepřízní počasí. V rozbouřeném moři a silném větru došlo k další poruše motoru, který byl čerstvě po generální opravě. Navíc praskl stěžeň, a protože bylo nebezpečné s ním nadále pokračovat v plavbě, museli jej shodit.

V nesnázích je zahlédla švýcarská posádka nedaleko projíždějící německé lodi a okamžitě zavolala pobřežní stráž. Ta přes protesty posádky odmítla VICHR III zajistit, loď nechala na moři a její posádku donutila k evakuaci na pevninu.

Na Sardinii se Češi ihned pokusili zajistit odtah lodi soukromou firmou, která ji ale již nenašla. Proto ve středu večer odletěli zpátky do Česka, odkud v tuto chvíli řídí pátrací operaci v součinnosti s italskými rybáři, českými odborníky přes námořní dopravu a také liberlandskou komunitou.

Brněnští dobrodruzi nic nevzdávají

Ani v případě, že bude loď úspěšně vypátrána, není podle Kateřiny Freslové zcela jisté, že se dostane zpět do rukou své posádky. Podle mezinárodního námořního práva si loď může nárokovat její nálezce, kterým v tuto chvíli může být kdokoliv.

"Brněnští mořeplavci se nevzdávají a nepočítají s tím, že by tohle znamenalo konec pro celou expedici. Nepřestávají věřit, že se loď brzy najde a oni si na opravu plavidla vydělají přednáškami, které veřejnosti přiblíží jejich dobrodružný projekt. Cíl, kterým je přeplutí Středozemního moře až k alžírským břehům, stále zůstává a hodlají ho pokořit," uzavírá Freslová.

Máme sedm stálých obyvatel, žádostí o občanství je ale 330 tisíc, tvrdí prezident Liberlandu. Na mě to působí jako skvělý startup projekt, ne jako reálná snaha založit skutečný stát, míní právník. | Video: Daniela Drtinová
 

Právě se děje

před 23 minutami

Smartwings budou v případě dohody se státem financovat všichni akcionáři

Do financování záchrany letecké skupiny Smartwings se po případné dohodě se státem zapojí všichni akcionáři společnosti. Ve čtvrtek se na tom dohodla valná hromada firmy. Zároveň schválila finanční model skupiny pro letošní a příští rok. Jeho podobu firma neuvedla, vychází ovšem ze závěrů expertní komise ministerstva dopravy.

Spolumajitel a předseda představenstva společnosti Jiří Šimáně v dnešní Mladé Frontě Dnes uvedl, že firma potřebuje od státu půjčku nebo garanci za úvěr na 1,7 až dvě miliardy korun. Bez pomoci státu podle něj firma skončí.

Skupina Smartwings, pod kterou patří také České aerolinie, čelí finančním problémům kvůli propadu zájmu o cestování v důsledku koronavirové krize.

Zdroj: ČTK
Další zprávy