reklama
 
 

Práce v open space dělá z lidí asociály, zjistili vědci. Lepší je zaměstnání z domova

15. 9. 2016 9:45
Otevřený pracovní prostor zvyšuje mezi zaměstnanci asociálnost, tvrdí australští vědci. Zkoumali chování tisícovky lidí, kteří pracují v tzv. open space, a došli k závěru, že práce ve velkém společném prostoru vede mezi kolegy k podrážděnosti a podezíravosti.

Než pracovat v otevřeném prostoru s dalšími lidmi, je lepší zvolit zaměstnání na dálku z domova, kde vám dělá společnost maximálně vlastní kočka. Vyplývá to z australské studie, na kterou upozornil deník The Guardian.

Podle této studie je nejlepším scénářem zajišťujícím harmonii na pracovišti vlastní kancelář, kterou sdílí maximálně jeden další člověk. A když to nejde, tak práce z domova.

Naopak žhavý trend spojování kanceláří do jednoho prostoru zvyšuje u lidí podrážděnost, podezíravost a snahu uzavírat se do sebe. Stoupá také počet rozptylujících podnětů, vázne spolupráce, zvyšuje se nedůvěra a sílí negativní vztahy.

A aby toho nebylo málo, zhoršuje se i pocitové vnímání přátelství mezi spolupracovníky či podpory ze strany nadřízených, zjistila citovaná studie.

Vědci do ní zahrnuli 1000 zaměstnaných Australanů. Ptali se jich, zda se o kancelářský prostor dělí s ostatními lidmi, jaký druh přátelství se spolupracovníky mají, jakou podporu cítí ze strany nadřízených – a naopak jaké mají negativní pocity či zkušenosti, jako je například nedostatek spolupráce či nedůvěra.

Ze studie vyplynulo, že sdílené prostředí přátelství mezi spolupracovníky nevylepšilo a bylo nejčastěji spojené s pocity méně vstřícného a nápomocného vedení. Příčinou tohoto zjištění může být skutečnost, že zaměstnanci, kteří jsou buď pod příliš velkým dohledem, nebo naopak jen pod dohledem formálním, vnímají práci svých nadřízených jako méně kvalitní, než když se na rozděleném pracovišti scházejí k poradám.

Také další výzkum podporuje tvrzení, že výhody spojované se sdíleným prostředím nejsou takové, jak se při vzniku open space čekalo. Naopak se ukazuje, že spolupráce je pro zaměstnance méně příjemná a tok informací se ve sdíleném kancelářském prostoru nijak nezměnil.

Pokud nic nenasvědčuje tomu, že se tento trend obrátí, co mohou zaměstnanci dělat, aby přežili?Je-li to jen trochu možné, měli by si vyboxovat kancelář, o kterou se budou dělit jen s jedním nebo dvěma dalšími spolupracovníky. Druhou nejlepší možností je práce z domova.

Ne všichni ale mají takové štěstí. Ti ostatní si musejí zkusit pomoci improvizovanými prostředky. Vizuálnímu vyrušování ze strany ostatních spolupracovníků je možné zabránit s pomocí panelů, knižních regálů nebo "zelených stěn" z rostlin. Hluk kancelářského prostředí se ale dá utlumit i sluchátky na uších.

Člověk, i když je individualita, se dostane do stavu, že se snaží dělat to, co po něm chtějí ostatní, a zapomene sám na sebe. To je ta největší chyba, kterou může udělat, říká poradce Pavel Vosoba. | Video: Daniela Drtinová |  21:04

autor: ČTK | 15. 9. 2016 9:45

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama