Jsou to naše děti. Číňané se zbláznili do domácích mazlíčků

Aktualizováno 22. 6. 2015 23:28
Za zvířecí miláčky jsou ochotni utratit cokoliv. Ženou tím vzhůru skomírající čínskou ekonomiku.
Foto: Thinkstock

Šanghaj - Šanghajská bankovní úřednice Frances Čchenová utratí zhruba pětinu měsíčního platu za svého pudla Cookie. Je jednou z milionů majitelů domácích mazlíčků, díky kterým se odvětví péče o domácí zvířata v Číně stalo jedním z nejrychleji rostoucích na světě.

Čchenová bere svého psa každý týden do salonu, kde mu dopřává sprchu, a krmí ho pouze dováženým krmivem. Měsíčně ji stojí 2000 jüanů (7700 Kč). "Chci mu dát jen to nejlepší," říká svobodná šestadvacetiletá žena, která žije se svými rodiči. "Je to naše dítě. Jediný rozdíl je v tom, že neumí mluvit lidským hlasem."

Komunistický lídr Mao Ce-tung kdysi zakázal domácí mazlíčky, protože to podle něj byla buržoazní zábava. Nyní se vlastnictví domácího mazlíčka stává v Číně symbolem finančního úspěchu. Konzultační společnost Euromonitor odhaduje, že sektor péče o domácí mazlíčky vzroste do roku 2019 o více než polovinu na 15,8 miliardy jüanů (téměř 61 miliard Kč). Tempo růstu tak výrazně překonává růst na největším světovém trhu, kterým jsou Spojené státy. Tam má trh produktů a služeb pro domácí mazlíčky letos vykázat růst jen o čtyři procenta na 60,6 miliardy dolarů (1,5 bilionu Kč).

Z tohoto výhledu jsou nadšené nadnárodní firmy, jako je Mars, Nestlé, Procter & Gamble a Colgate-Palmolive. Zvláště když růst celkového maloobchodního trhu v zemi zpomaluje, stejně jako celkový ekonomický růst Číny.

Nejoblíbenějšími domácími mazlíčky jsou psi. Prodej krmiva pro ně má do roku 2019 stoupnout téměř trojnásobně na více než 760 milionů USD (18,2 miliardy Kč), odhaduje Euromonitor.

Díky vyšším disponibilním příjmům je vlastnictví mazlíčků dostupný luxus pro stále více Číňanů, zvláště v rozvinutějších městech. K prudkému růstu počtu mazlíčků totiž přispívá i samota a stresující život ve městech. Podle Euromonitoru loni vlastnilo po celé zemi psa 30 milionů domácností, tedy téměř sedm procent.

Po čokoládě dobyli Čínu i mazlíčci

Ředitel oddělení pro veřejné záležitosti společnosti Mars Matthias Berninger uvádí, že trh s krmivem pro domácí zvířata v Číně má velký prostor pro další růst a už nyní překonává většinu očekávání v tomto odvětví. "Lidé nevěřili, že čokoláda bude něco, co budou mít spotřebitelé v Číně rádi, natož že se čínští spotřebitelé stanou vášnivými majiteli domácích mazlíčků," řekl Berninger agentuře Reuters. Americká firma je vyhlášená svými cukrovinkami, vlastní však také značky krmiva pro domácí mazlíčky Pedigree a Whiskas.

Mars byl před dvěma lety lídrem na čínském trhu s dvoutřetinovým podílem. Druhá byla společnost Nestlé s podílem 16 procent a místní firma Nory Pet třetí s podílem téměř sedm procent.

"Je zde ohromná poptávka po krmivu, protože majitelé přestávají krmit své psy rýží a masem a přecházejí ke vhodnému krmivu pro mazlíčky," říká Čchen Siou-čchiang, který je manažerem prodeje ve společnosti Guangzhou Mudi Trading. Ta je dovozcem a distributorem krmiva pro domácí mazlíčky.

Kromě značkového krmiva stále více Číňanů platí za získání psa s rodokmenem a také za služby a doplňky, o kterých si myslí, že si je jejich jedinečná zvířata zaslouží. "Ve velkých městech, jako je Šanghaj, se mnoho lidí cítí osamocených a starají se o domácí zvířata jako o rodinu," říká jeden z majitelů salonu pro zvířata Čao Chuan-chuan.

Pekingské fotografické studio pro domácí mazlíčky Yipets nabízí klientům balíčky, včetně kostýmů a stylingu pro zvířata, jejichž cena se pohybuje od 388 do 8888 jüanů (1500 až 34 300 Kč). Měsíční výcvik psa v chovatelské stanici JinJiaJun může stát i 5000 jüanů (19 300 Kč).

Ze zájmu těží také obchodníci s luxusními doplňky. Například americká společnost Chrome Bones, která otevřela svůj první franšízový obchod v Číně v září, uvádí, že její prodej roste až o 40 procent měsíčně. Firma se specializuje na psí obojky zdobené krystaly Swarovski, které stojí 260 USD (6200 Kč), přepravky pro zvířata z hadí kůže, jejichž cena začíná na 3800 USD (91 000 Kč), postele z lakované kůže a misky. "Vyhlídky jsou velmi dobré," tvrdí majitel obchodu Čchen Jin-feng.

Velkým byznysem je také rozmazlování domácích zvířat. Cole Čang vlastní firmu Blue Bone, která nabízí psím klientům možnost řídit Ferrari nebo Maserati. Tato služba podle něj stojí až 500 jüanů (1930 Kč) za kilometr a velmi často mají plno. "V průměru máme více než 100 klientů týdně. Obvykle pracujeme o víkendech přesčas," říká. "Většina mých zákazníků se stará o svého psa velmi dobře a jsou ochotni za něj i hodně utratit," dodává.

 

Právě se děje

Další zprávy