Metro až ke Zdi nářků a Trumpova stanice? Tak vypadá bizarní plán izraelského ministra dopravy

ČTK ČTK
1. 1. 2018 10:15
Izraelský Ministr Kac chce protáhnout podzemní dráhu přes Staré Město až ke Zdi nářků. Stanici nejblíž nejposvátnějšímu místu Židů pak chce pojmenovat po americkém prezidentovi za jeho "statečné rozhodnutí".
Zeď nářků v Jeruzalémě.
Zeď nářků v Jeruzalémě. | Foto: Tereza Šídlová

Izraelský ministr dopravy Jisrael Kac navrhl pojmenovat stanici podzemní dráhy v Jeruzalémě po americkém prezidentovi Donaldu Trumpovi na počest jeho nedávného rozhodnutí uznat Jeruzalém za hlavní město Izraele.

Izraelský ministr dopravy nově navrhl prodloužit nynější rozestavěnou vysokorychlostní železnici z Tel Avivu do Jeruzaléma až do Starého Města. Podzemní stanici by měla i poblíž Zdi nářků. Podle Kace by se právě ta mohla jmenovat po Trumpovi - její výstavba však zatím není schválená. 

Kontroverzní návrh podle deníku The Times of Israel zřejmě vyvolá kritické reakce. Mluvčí ministra dopravy nicméně vyjádřil přesvědčení, že návrh přes opozici projde a bude schválen už napřesrok.

"Zeď nářků je nejposvátnější místo Židů. Rozhodl jsem proto dát stanici, která bude nejblíže k tomuto místu, jméno po americkém prezidentovi Donaldu Trumpovi za jeho statečné a historické rozhodnutí uznat Jeruzalém za hlavní město Izraele," uvedl Kac, který je ministrem dopravy a zároveň ministrem zodpovědným za tajné služby.

Trump svým rozhodnutím vyvolal bouřlivé protesty Palestinců, kteří Jeruzalém rovněž chtějí za své hlavní město. Jeho krok odsoudili muslimové, západní země i OSN. Podle nich ohrozil bezpečnost regionu a pohřbil dosavadní úsilí v jednání o míru mezi Izraelem a Palestinci.

Kacův plán prodloužení podzemní dráhy pod historické Staré Město ale vzbudí podle deníku The Times of Israel kritiku i ze strany politické opozice a archeologů. Kontroverze vzbudí fakt, že by se tunel měl hloubit v místě, které je posvátné pro několik náboženství a nachází se v něm řada historických památek.

Realizace projektu vysokorychlostní železnice z Tel Avivu do Jeruzaléma, který má přijít odhadem na 1,8 miliardy dolarů (asi 40 miliard korun), začala v roce 2001. Spojení mezi městy by se mělo zkrátit z asi 80 minut na necelou půlhodinu, vlaky tam mají jezdit rychlostí až 160 kilometrů za hodinu, a to v patnáctiminutových intervalech.

Výstavba železniční trati měla být původně hotova už letos, začátek oficiálního provozu byl naplánován na duben 2018. Podle deníku The Times of Israel se však realizace projektu opozdí - možná až o dva roky.

Ministr dopravy Kac proslul už dříve několika ambiciózními, leč kontroverzními nápady. Například loni navrhl výstavbu umělého ostrova u pobřeží Pásma Gazy, čímž chtěl vylepšit ekonomickou situaci této oblasti ovládané radikálním hnutím Hamás.

Letos přišel s nápadem železničního spojení s Jordánskem a Saúdskou Arábií. Izrael přitom vedl v minulosti několik válek s arabskými zeměmi a mírovou smlouvu má jen s Egyptem a Jordánskem.

Video: Máme právo si vybrat hlavní město, říká izraelský velvyslanec

Jeruzalém je centrem židovského světa tři tisíce let, říká izraelský velvyslanec v Česku Daniel Meron. | Video: Emma Smetana
 

Právě se děje

před 39 minutami

Soud EU: Poláci musí ověřit nezávislost orgánu, který rozhoduje o penzionování soudců

Polský nejvyšší soud musí ověřit nezávislost svého nového kárného orgánu, který má rozhodovat o penzionování soudců. Stanovil to v úterý Soudní dvůr Evropské unie, na který se s žádostí o stanovisko obrátila polská justice.

Nové kolegium rozhoduje spory týkající se snížení důchodového věku soudců polského nejvyššího soudu. Soud EU v červnu konstatoval, že zákon stanovující jejich odchod do penze na 65 let je v rozporu s unijním právem. Varšava již loni zákon částečně upravila a někteří penzionovaní soudci se vrátili do práce. Část z nich však zpět přijata nebyla a o jejich sporech rozhoduje právě kárné kolegium.

Zdroj: ČTK
Další zprávy