Pilot letěl 120 hodin v kuse bez paliva. Spoléhal na slunce

ČTK ČTK
3. 7. 2015 23:45
Švýcarský pilot André Borschberg absolvoval 8200 km dlouhý let v solárním letadle. Zapsal se do historie.
Švýcarský pilot André Borschberg po příletu na Havaj.
Švýcarský pilot André Borschberg po příletu na Havaj. | Foto: Reuters

Honolulu (USA) - Letoun na solární pohon Solar Impulse 2 v pátek po pěti dnech a nocích ve vzduchu přistál na Havaji.

Stroj tak po startu z japonské Nagoje ukončil nejdelší etapu své cesty kolem světa, která měřila přes 8200 kilometrů. Švýcarský pilot André Borschberg zároveň vytvořil nový rekord v časově nejdelším sólovém letu, když strávil ve vzduchu téměř 120 hodin.

Letadlo přistálo v pátek v 5:55 ráno havajského času (17:55 SELČ) na letišti Kalaeloa nedaleko Honolulu. Borschberg sice na záběrech internetové televize Solar Impulse TV působil trochu vyčerpaně, avšak tradiční havajský věnec na uvítanou přijal s úsměvem.

"Nyní už nikdo nemůže říci, že obnovitelná energie nedokáže nemožné," prohlásil podle agentury AP, když po několika desítkách minut po přistání vystoupil z kokpitu, kde strávil pět dní svého života a pro ukrácení dlouhé chvíle a udržení bdělé mysli například praktikoval jógu.

Právě propagace používání solární energie je hlavním cílem tohoto projektu.

Na dotaz, co bylo na nejdelším úseku cesty nejtěžší, odpověděl Borschberg, že moment, kdy museli spolu s kolegou spolukonstruktérem a pilotem Bertrandem Picardem rozhodnout o chvíli, kdy vyrazit z Japonska. Po opravách a dlouhých odkladech letu kvůli počasí byla nakonec rekordní etapa bez zásadních problémů.

Letoun, který přistál zcela tiše, po dosednutí dotlačili zřízenci letiště do hangáru, kde se o slavnostní přivítání postaraly tradiční tanečnice a Borschberg se dočkal potlesku několika stovek lidí. "André, dokázal jsi neuvěřitelnou věc. Nedovedu si ani představit, co obnáší být pět dní tam nahoře, tak málo spát a trávit čas v tak složitém a stísněném letadle," vzkázal pilotovi jeden z hlavních inženýrů celého projektu Peter Frei prostřednictvím Solar Impulse TV.

Solar Impulse 2.
Solar Impulse 2. | Foto: Reuters

Borschberg v nevytápěné kabině s neregulovaným tlakem během letu spal v krátkých dvacetiminutových úsecích, kdy byl stroj v atmosféricky bezpečných oblastech řízen autopilotem.

Kromě zmíněného rekordu drží nyní letoun ještě další dvě "nej" - je solárním letadlem, které najednou urazilo nejdelší trasu a strávilo ve vzduchu nejdelší dobu. Letadlo, jehož konstrukce zabrala týmu 12 let, se za noci pohybuje optimální rychlostí asi 45 kilometrů za hodinu, kdežto za denního světla je schopno letět zhruba dvakrát rychleji.

Jeho cesta kolem světa začala 9. března v Abú Zabí ve Spojených arabských emirátech a zamířila východním směrem. Kvůli potřebnému dostatku slunečního záření by neměla trvat déle než do začátku srpna, na vlastní let počítá duo pilotů 25 dní. Celá trasa by odhadem měla být dlouhá asi 35 000 kilometrů.

Letoun Solar Impulse 2 nenese ani kapku pohonných hmot. Na svém povrchu má 17.248 fotovoltaických článků, které s pomocí lithiových baterií dodávají energii čtyřem motorům. Letoun má rozpětí křídel 72 metrů, což je více, než má Boeing 747. Váží ale jen 2,3 tuny, tedy asi jako větší osobní automobil.

 

Právě se děje

před 1 hodinou

Slovenská sopranistka Gruberová získala německou operní cenu

Slovenská sopranistka Edita Gruberová získala německou cenu Oper! Award za celoživotní dílo. Pěvkyně, která letos v březnu ukončila kariéru v Bavorské státní opeře v Mnichově, je první laureátkou nově vyhlašovaného ocenění. Gruberová v 60. letech vystudovala operní zpěv na slovenské konzervatoři, roku 1970 získala první roli ve Vídeňské státní opeře, kde díky vynikajícím výkonům brzy dostala stálé angažmá. V Praze prvně vystoupila roku 1979, zatím naposledy účinkovala v Národním divadle v opeře Norma od Vincenza Belliniho. Svůj um předváděla na prknech operních domů v Miláně, New Yorku či Paříži.

Zdroj: DPA/ČTK
Další zprávy