Jak se stát pracantem? Dejte si kávu a krátký šlofíček

ČTK ČTK
23. 9. 2014 7:00
Káva a pak patnáctiminutový odpočinek je kombinace, která umožní člověku, aby zůstal bdělý a čilý po zbytek dne.
Šálek kávy, čtvrthodinka spánku a po probuzení můžete vyhnat své pracovní nasazení do nejvyšších otáček.
Šálek kávy, čtvrthodinka spánku a po probuzení můžete vyhnat své pracovní nasazení do nejvyšších otáček. | Foto: Isifa / Thinkstock

Řím  - Přistihli jste svého zaměstnance, jak si nerušeně dopřává šálek kávy? Sledujete ho, jestli už pak konečně začne pracovat, ale on se místo toho uloží ke spánku a patnáct minut dříme? Nerušte ho, nevyhazujte ho, dělá to nejlepší pro optimální pracovní nasazení.

Poslední studie ukázaly, jak čtvrthodinka spánku po vypití šálku kávy pomáhá velmi dobře vypořádávat se s úkoly, které před nás staví zbytek dne. Píše o tom italský deník Corriere della Sera. Kofein a spánek jsou podle těchto studií vzájemně se doplňující protiklady.

Káva a pak odpočinek po dobu 15 až 20 minut je kombinace, která umožní člověku, aby zůstal bdělý a čilý po zbytek dne. Vědci z britské Loughboroughské univerzity podrobili zkoumání osoby, které se v noci nevyspaly, aby zjistili, jak nejlépe stimulovat bdělý stav a rychlost reflexů. Ze všech způsobů, jimiž se vědci snažili čilost zkoumaných lidí probudit, včetně pobytu na čerstvém vzduchu, zvítězil šálek kávy doplněný čtvrthodinkou spánku.

Poznatky britských vědců potvrdila studie expertů z Japonska, kteří navíc prokázali, že tato trochu podivná kombinace podporuje paměť, a to více, než sám krátký spánek.

Jak je to možné? Kofein musí projít celým trávicím traktem a přejít do krevního oběhu, a tak potřebuje asi 20 minut, aby dospěl do mozku. Zaplnit tuto časovou mezeru je tedy vhodné krátkým spánkem.

To vše má co do činění s adenosinem, významnou chemickou sloučeninou podílející se i na spánku. Podle posledních studií totiž tento neuromodulátor navozuje spánek s pomalými vlnami, čili ten nejhlubší. Probudit se prudce z tohoto spánku je velmi obtížné. Adenosin způsobuje, že se cítíme po příliš krátkém odpočinku unavení. A káva je inhibitor adenosinu.

Káva "vyplní" receptory v mozku, které jsou normálně "obsazeny" molekulou adenosinu. V praxi kofein soutěží - a úspěšně - s adenosinem o prostor v mozku. Brání tedy nástupu spánku, jak jsme věděli? Ano, ale zde vstupuje dol hry oněch 20 minut. Krátký spánek tak končí přesně tehdy, kdy začíná působit kofein.

Nezáleží na tom, jestli se člověku během čtvrt hodinky nepodaří dosáhnout hlubokého spánku, je to dokonce lepší. Stačí si jen lehce zdřímnout a dosáhnout mikrospánku. Avšak pozor: krátký spánek by neměl překročit 15, nejvýše však 20 minut. Spíme-li déle než 30 minut, můžeme upadnout do hlubšího spánku, z něhož se budíme jako omámení, je zpomalena aktivita prefrontální mozkové kůry, která se podílí na komplexních poznávacích funkcích. Může trvat až půl hodiny, než se zcela probereme.

Pamatujme si tedy zvláště teď, kdy nastává dlouhé období pracovní aktivity po prázdninách a dovolených: to nejlepší, co můžete po šálku kávy udělat, je dát si šlofíka.

 

Právě se děje

před 4 hodinami

Marcon chce posílit vztahy s Bidenovou Amerikou. Prezidenti chtějí spolupracovat v rámci WHO

Nový americký prezident Joe Biden v neděli poprvé od nástupu do funkce mluvil se svým francouzským protějškem Emmanuelem Macronem a vyjádřil touhu po upevnění vzájemných vztahů obou zemí, uvedl Bílý dům. Podle Macrona měli oba vůdci velmi blízké názory, a to zejména co se týče přístupu k mezinárodním problémům, jakými je například boj s pandemií či klimatickými změnami, uvedl Elysejský palác.

Prezidenti se shodli na nutnosti spolupracovat v oblasti globálního veřejného zdraví v rámci Světové zdravotnické organizace (WHO). Z té USA vyvedl předchozí prezident Donald Trump, Biden však hned po nástupu do funkce nařídil, aby se k ní Spojené státy vrátily. Stejně tak tomu bylo i u pařížské klimatické dohody z roku 2015.

Zdroj: ČTK
před 5 hodinami

Koulař Crouser vylepšil 32 let starý halový světový rekord

Americký koulař Ryan Crouser vytvořil na mítinku ve Fayetteville světový halový rekord. Osmadvacetiletý olympijský vítěz z Ria de Janeiro předčil pokusem 22,82 metru o šestnáct centimetrů výkon krajana Randyho Barnese, který se v čele historických tabulek držel 32 let.

Crouser se na devět centimetrů přiblížil svému absolutnímu maximu z loňského roku. Pod střechou měl jeho dosavadní osobní rekord hodnotu 22,60. Ve Fayetteville Barnsův výkon překonal dokonce dvakrát. Nejdál poslal kouli hned v první sérii, ve třetí ještě předvedl pokus dlouhý 22,70.

"Velmi dobrý start do roku 2021," řekl televizi ESPN Crouser. Historickým zápisem si upevnil první místo v letošních tabulkách, v nichž se za něj v sobotu zařadil výkonem 21,48 český rekordman Tomáš Staněk.

Barnes zůstává nadále absolutním světovým rekordmanem výkonem 23,12 z roku 1990. Za 23 metrů poslal 7,26 kg těžké náčiní také němec Ulf Timmermann (23,06), Crouser se výkonem 22,91 dělí o třetí místo v tabulkách s krajanem Joem Kovacsem a Italem Alessandrem Andreiem.

před 6 hodinami

Portugalský prezident de Sousa podle odhadů obhájil mandát

Portugalský prezident Marcelo Rebelo de Sousa podle odhadů obhájil mandát, hned v prvním kole dnešních voleb se mu podařilo získat přes polovinu hlasů. S odkazem na projekci veřejnoprávní televize RTP o tom informují tiskové agentury.

De Sousa, který je zástupcem pravého středu, si podle odhadů zajistil 57 až 62 procent odevzdaných hlasovacích lístků. V čele Portugalska tak bude dalších pět let.

Další zprávy