Zemřel významný sklářský výtvarník René Roubíček. Bylo mu 96 let

ČTK ČTK
Aktualizováno 4. 5. 2018 19:57
Roubíček podstatně ovlivnil podobu přelomové české expozice na výstavě Expo 58 v Bruselu a následujících světových výstav v Montrealu 1967 a Ósace 1970.
René Roubíček patřil k otcům moderního sklářského umění a ovlivnil několik generací tvůrců.
René Roubíček patřil k otcům moderního sklářského umění a ovlivnil několik generací tvůrců. | Foto: ČTK

Ve věku šestadevadesáti let zemřel významný sklářský výtvarník René Roubíček. S odvoláním na rodinu to oznámila ředitelka Uměleckoprůmyslového muzea Helena Koenigsmarková.

Roubíček patřil k otcům moderního sklářského umění. Jeho vizionářský styl okouzlil tři generace tvůrců a milovníků skla. Autor významně přispěl k tomu, že se sklo začalo používat jako materiál ve volné sochařské tvorbě. Se sklem spojil i novou dimenzi - volný prostor.

Roubíček byl umělcem, který ve druhé polovině 20. století zásadně posunul vnímání a využití skla jako plnohodnotného sochařského materiálu, míní Milan Hlaveš, vedoucí sbírek skla, keramiky a porcelánu Uměleckoprůmyslového muzea.

Zároveň se podle něj Roubíček stal spolutvůrcem fenoménu, na jehož vzniku se ve světovém kontextu podíleli čeští výtvarníci. "Originálně při tom využíval tu nejpřirozenější možnost zpracování skla: přímou součinnost s mistry skláři při improvizaci na sklářské huti," uvedl Hlaveš.

Roubíček společně se Stanislavem Libenským, Josefem Hospodkou a dalšími souputníky po druhé světové válce začal v severních Čechách, které v rámci odsunu museli opustit němečtí skláři, naplňovat vlastní představu o uměleckém skle. Svými pozdějšími rozměrnými realizacemi a objekty podstatně ovlivnil podobu přelomové české expozice na výstavě Expo 58 v Bruselu a následujících světových výstav v Montrealu 1967 a Ósace 1970 a sklidil za to mezinárodní uznání.

Vývoj jeho skla vedl od komorních objektů ke sloupům volně inspirovaným přírodou, přes monumentální sestavy štíhlých prutů na kovových konstrukcích, foukané lidské hlavy a části ženských těl nebo oblíbené klarinety, až po hry se skleněnými zlomky lepenými na tabulové sklo a zpět k manipulaci s tekutě vláčným horkým skleněným materiálem.

Součástí jeho tvorby bylo od konce 60. let navrhování svítidel. Zdobí mnohé veřejné prostory, včetně několika českých velvyslanectví nebo například vstup do hotelu Thermal v Karlových Varech. Designérsky autor spolupracoval se sklárnou Moser, firmou Preciosa a Lasvit.

René Roubíček se narodil v lednu 1922 v Praze, studoval na Vysoké škole uměleckoprůmyslové. Vyučoval na odborné škole sklářské v Kamenickém Šenově, po angažmá v několika sklářských podnicích byl od poloviny 60. let na volné noze. Byl uveden do Síně slávy českého designu a stal se laureátem mnoha dalších ocenění.

Uměleckoprůmyslové muzeum v Praze má podle kurátora Hlaveše nejucelenější sbírku Roubíčkových artefaktů od počátků tvorby po nedávnou dobu. Pro zrekonstruovanou budovu muzea autor vytvořil rozměrné svítidlo, jež dominuje jednomu z historických sálů.

Roubíček se v 60. letech stal poručníkem budoucího designéra Bořka Šípka, který v jeho rodině vyrůstal poté, co osiřel, a vždy na něj vzpomínal. Významnou sklářskou umělkyní byla také jeho žena Miluše Roubíčková, která zemřela v roce 2015.

 

Právě se děje

Další zprávy