Podle údajů, které v pondělí zveřejnila Unie filmových distributorů, historické drama Vlny za první víkend utržilo 12,4 milionu korun, vidělo jej 71 213 diváků. Z českých snímků je to třetí nejlepší start v roce, vyšší čísla měl zatím jen Zápisník alkoholičky, jejž za první víkend vidělo 104 tisíc lidí, a Aristokratka ve varu. Ta v lednu debutovala se 75 tisíci návštěvníky biografů.
Celkově nejžádanějším českým filmem roku je zatím právě Zápisník alkoholičky. Za více než měsíc jej v kinech po celé republice vidělo 442 tisíc lidí, utržil už téměř 80 milionů korun.
Na druhém místě tabulky návštěvnosti se v Česku umístil nový sci-fi horor Vetřelec: Romulus, na nějž dorazilo 47 tisíc osob. Ten má ale především úspěch globální. V severoamerických kinech za první víkend utržil 41,5 milionu dolarů, celosvětově pak 108,2 milionu dolarů, v přepočtu 2,4 miliardy korun.
Podle agentury AFP je to jednoznačný důkaz, že série založená roku 1979 režisérem Ridleym Scottem nadále dovede děsit dostatečný počet lidí. A to navzdory skutečnosti, že šestaosmdesátiletý Scott na novinku pouze dohlížel a režii přenechal o několik generací mladšímu uruguayskému tvůrci Fedemu Álvarezovi.
Filmu se kromě USA a Kanady nejvíc dařilo v Číně, Jižní Koreji, Velké Británii či Francii. Podle Davida A. Grosse z analytické společnosti Franchise Entertainment Research zaznamenal druhý nejlepší start z celé vesmírné ságy, jež čítá devět snímků včetně dvou nazvaných Vetřelec vs. Predátor ze začátku tisíciletí.
Z nich všech měl nejvýraznější start Prometheus z roku 2012. Za první víkend v USA a Kanadě utržil 51 milionů dolarů.
Novince hrají do karet i příznivé ohlasy, na webu Rottentomatoes.com má průměrné skóre od kritiků i diváků vyšší než 80 procent.
Vetřelec: Romulus vznikl s rozpočtem okolo 80 milionů dolarů, s celkovými tržbami přes 108 milionů dolarů se tak už za první víkend zaplatil a začíná vydělávat. Společnost Walt Disney Company jej přitom původně chtěla uvést jen na streamovací platformě Hulu, kterou vlastní. Nakonec se ale rozhodla zkusit také v tomto případě štěstí v kinech - a vyplatilo se, konstatuje časopis The Hollywood Reporter.
Podle webu Variety.com nový Vetřelec pokračuje ve vítězném tažení Walt Disney Company, která u diváků nejprve slavila úspěch koncem jara s akčním spektáklem Království Planeta opic, následně překonala očekávání s animovaným snímkem V hlavě 2 a poslední týdny se raduje z popularity komiksové novinky Deadpool & Wolverine.
"Je to povzbuzující obrat k lepšímu poté, co Disney v roce 2023 zažíval jedno komerční zklamání za druhým, počínaje filmem Marvels přes Indiana Jonese a nástroj osudu nebo remake Strašidelného domu až po animované Přání," připomíná Variety.com některé méně navštěvované tituly loňského roku.
Ani druhý týden v kinech se naopak nedaří adaptaci počítačové hry Borderlands. Z projekcí ve 3125 biografech po USA a Kanadě utržila pouhých 2,35 milionu dolarů a její celosvětové tržby se zastavily okolo 18,5 milionu.
Film měl přitom rozpočet asi 115 milionů dolarů. "Borderlands jsou jednoznačně jedním z největších propadáků roku," hodnotí Variety.com.
Příliš velký zájem tento snímek režiséra Eliho Rotha s oscarovou Cate Blanchett v hlavní roli nevzbuzuje ani v Česku, kde uplynulý víkend vypadl z tabulky desítky nejnavštěvovanějších. Po celé republice na něj přišlo něco málo přes 2000 lidí.