V Cosmopolisu je největším parazitem sám Cronenberg

Tomáš Stejskal
2. 7. 2012 17:47
Cosmopolis působí stěží uvěřitelným dojmem
Robert Pattinson
Robert Pattinson | Foto: FDC

Recenze - Kdyby mi někdo před festivalem tvrdil, že po třech dnech budou mezi nejlepší filmy patřit dva snímky o fotbalu, asi bych se mu vysmál. A kdyby dodal, že budou oba české provenience, už bych si jen soucitně na čelo. Nicméně v situaci, kdy oblíbení tvůrci vykazují ztrátu soudnosti, či přinejmenším ztrátu scenáristického umu, byl český dokument Dva nula vskutku jedním z nejpříjemnějších zážitků. A komedie Okresní přebor, kterou jsem doposud nestihl v distribuci, dokázala přinejmenším, že lze u nás natočit vtipnou, nenáročnou komedii. V domácích podmínkách to není zrovna málo.

Ale zpět na mučidla. Po rozpačitém experimentu mého oblíbeného kanadského tvůrce Guye Maddina, se dostavilo zklamání od dalšího Kanaďana. Od Davida Cronenberga jsem doposud neviděl vysloveně špatný film. Cronenbergovy rané vizionářské snímky se sebevědomě prolamovaly z podceňované škatulky brakového hororu a soustavně tematizovaly - s podobnou obsesí, jako snímky Maddinovy - režisérovu ústřední oblast zájmu: předěl mezi tělem a myslí a s tím související zkoumání hranic mezi biologickým a technologickým.

Juliette Binoche
Juliette Binoche | Foto: Aktuálně.cz

Bez ohledu na žánr, rozpočet či to, zda režíruje podle vlastního či cizího scénáře, se Cronenberg tu zřetelněji, tu skrytěji, zaobírá podstatnými filosofickými, psychologickými i sociologickými tématy, vždy v suverénně vyprávěných snímcích, schopných vyyvolat hluboké zneklidnění. Sugestivní hudební doprovod, detailní práce s vizuálem a geniální vedení herců patří u jeho díla k samozřejmostem.

Po éře hollywoodských dramat, v nichž se malinko odklonil od extrémních, excesivních situací, či je přinejmenším organičtěji zapracoval do těla mainstreamové mašinérie, se Cronenberg adaptací DeLillova románu Cosmopolis vrací k menšímu filmu, k němuž si po dlouhé době sám napsal scénář. Zatímco předchozí snímky - ať už člo o krimi dramata Dějiny násilí a Východní přísliby či historické drama Nebezpečná metoda - ukázaly, že Cronenberg umí z poměrně rozdílných látek vytvořit osobité dílo s rozpoznatelným rukopisem, v novince se veškerá elegance vytratila.

Je otázka, zda je na vině ve větší měrou nevhodný způsob adaptace předlohy nebo režijní vedení. Devátého srpna, až půjde film do oficiální kino distribuce, plánuji tento text rozšířit a porovnat s DeLillovým románem, zatím tedy pár postřehů na téma, kde se stala chyba.

Čtěte také
Cosmopolis líčí rozpad kapitalismu ze sedadla limuzíny
Spekulant se vydává na poslední manažerskou cestu

Dekadentní vize budoucnosti, viděné převážně z okének luxusní limuzíny protagonisty, osmadvacetiletého realitního makléře Erica Parkera, připomene v některých jednotlivostech chmurné a bizarní světy Cronenbergovy rané tvorby, především snímek Videodrom. Jenže zatímco dříve sociální kritika prezentovaná v kusých situačních detailech fungovala, v Cosmopolisu vše působí stěží uvěřitelným dojmem.

Foto: Entertainment One / Caitlin Cronenberg

Dialogy necitelně překlopené z knihy do filmu, jsou nepřirozené a úplně se vytratila schopnost vést herce. Robert Pattinson byl pravděpodobně obsazen pro svou „indiánskou mimiku", neboť Eric má být mužem bez citu, který navzdory svému věku vládne mocí i naprostou necitelností. Jenže kombinace nulového výrazu, komicky umělých dialogů a nedostatečně vykresleného světa působí strašně přepjatým, až televizním dojmem.

Zatímco v rané tvorbě přepálená estetika spolu s béčkovými atributy utvářela velkou část atmosféry Cronenbergových děl, tady podobné prvky působí mechanicky a nepřesvědčivě.

Kontrast nažehleného vizuálu uvnitř limuzíny a venkovní špíny plné dortových teroristů skýtá potenciál na vykreslení kritické verze blízké budoucnosti, v níž propast mezi Wall Streetem a sociálním dnem nepřeklenuje žádná „normální" společenská vrstva, ale Cronenbergova verze bohužel příliš tlačí na pilu ve své snaze o angažovanost, z trademarkových stylistických atributů zůstávají jen podmanivé titulky a hudba Howarda Shorea. Cronenbergův „návrat ke kořenům" především působí jako parazit na původně silných tématech. Kanadský tvůrce má sice cizopasníky v obzvláštní oblibě, ale tentokrát parazituje především na předloze a sám na sobě.

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

 

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 4 hodinami

Obyvatelé San Marina se v referendu vyslovili pro legalizaci potratů

Obyvatelé San Marina se v nedělním referendu velkou většinou hlasů vyslovili pro legalizaci potratů. Na základě konečných výsledků o tom s odvoláním na místní média informovala agentura AP. Interrupce zde budou povoleny během prvních 12 týdnů těhotenství, v případě ohrožení života či psychického zdraví ženy i po tomto období. Maličký, převážně katolický stát obklopený Itálií byl jedním z posledních v Evropě, který potraty zcela zakazoval.

Podle konečných výsledků hlasovalo pro legalizaci interrupcí 77 procent voličů. Účast podle agentury APA činila 41 procent z více než 35 tisíc oprávněných voličů.

Zákaz interrupcí v San Marinu platil už od roku 1865. Tamní ženy proto cestovaly kvůli tomuto zákroku do Itálie, kde jsou potraty legální od roku 1978. Pokud obyvatelé San Marina podstoupí v Itálii jiné lékařské zákroky, které v jejich vlasti nejsou dostupné - jako kupříkladu transplantace - veřejný zdravotnický systém náklady proplatí. To však neplatí pro potraty, jelikož je stát považuje za nelegální.

Zdroj: ČTK
před 6 hodinami

Írán nedodržel plně dohodu o monitorování svých jaderných provozů, tvrdí Mezinárodní agentura pro atomovou energii

Írán v plném rozsahu nedodržel dohodu o monitorování svých jaderných provozů, kterou před dvěma týdny uzavřel s Mezinárodní agenturou pro atomovou energii (MAAE). Informovala o tom agentura Reuters s odvoláním na nedělní prohlášení MAAE, podle nějž Teherán nepustil inspektory do jednoho ze svých zařízení.

Írán v dohodě z 12. září podle MAAE umožnil jejím inspektorům nainstalovat nové paměťové karty do sledovacích kamer a pokračovat v monitorování íránských jaderných aktivit. V praxi to ale nedovolil v zařízení na výrobu součástek centrifug v Karadži, dodala agentura se sídlem ve Vídni.

MAAE uzavřením dohody o obsluze monitorovacích zařízení podle dřívějšího prohlášení Grossiho vyřešila svůj nejnaléhavější problém s Íránem, čímž byl vytvořen prostor pro širší diplomatické úsilí. Ředitel ale zdůraznil, že obě strany k trvalému řešení monitorování íránských jaderných zařízení dosud nedospěly.

Zdroj: ČTK
před 6 hodinami

Seemanová vylepšila v Neapoli další dva české rekordy

Plavkyně Barbora Seemanová na mezinárodní lize ISL v Neapoli vylepšila další dva své české rekordy. Sto metrů volný způsob zvládla v krátkém bazénu za 52,31 sekundy a její maximum na 200 metrů kraul má nově hodnotu 1:53,31.

Jednadvacetiletá reprezentantka, jež v týmové soutěži hájí barvy maďarského týmu Iron, dnes zaplavala další dva rekordy po sobotní čtyřstovce. Z dosavadního nejlepšího času na stovce z 9. září ubrala šest setin, na dvoustovce se zlepšila oproti dosavadnímu rekordu z prosince 2019 z Glasgow o 52 setin.

Zdroj: ČTK
Další zprávy