reklama
 
 

Zemřel punkový výtvarník a provokatér Mike Kelley

2. 2. 2012 10:55
Americký umělec vytvářel obrazy, sochy i performance

Los Angeles - Americký umělec Mike Kelley byl ve středu nalezen mrtvý ve svém domě v Kalifornii. Úřady smrt vyšetřují jako pravděpodobnou sebevraždu.

Zejména pro americkou scénu byl podle ohlasů klíčovým autorem. "L.A. by se bez Mikea Kelleyho nikdy nestalo metropolí současného umění," napsal po jeho smrti Paul Schimmel, šéfkurátor Muzea současného umění (Museum of Contemporary Art) v Los Angeles.

Tělo sedmapadesátiletého Kelleyho bylo objeveno ve vaně. Živého jej naposledy viděli v neděli, upřesnil mluvčí losangeleského úřadu pro vyšetřování Ed Winter. U mrtvého nebyl nalezen žádný dopis na rozloučenou, ale policie nenašla ani známky cizího zavinění. Nyní se má konat pitva.

Tvorba Kelleyho je obtížně zařaditelná; zabýval se různými médii, jeho práce zahrnují prostorové objekty, textilní koláže, kresby i videa. Byl sochařem, ale pořádal i performance a vytvářel instalace.

"Jeho umění bych okamžitě poznal v jakékoli sbírce na světě, i když měl mnoho epigonů. Kelleyho práce vyzařují neklid, páchnou a vypadají, jako by hned potřebovaly koupel," napsal v roce 2005 v magazínu Slate Jim Lewis.

Rovněž ostatní nekrology píší, že Kelleyho umění bylo často temné či rozervané a mapovalo místa, kde je normou špína a nenormalita. Zároveň však byl podle kritiků "velvyslancem lidskosti" a nacházel v těchto zákoutích i křehkou krásu, soucit i humor.

Narodil se roku 1954 v Detroitu a vyrůstal tu mimo jiné za zvuku Stooges; možná odtud se dá vysledovat jeho příklon k „punkové" syrovosti a chuti provokovat. Na univezitě v Ann Arbor sám založil "anti-rockovou" kapelu Destroy All Monsters. K hudbě měl vždy blízko; v roce 1992 použili Sonic Youth jeho dílo na obal a booklet desky Dirty.

Kelley začínal jako performer, ale větší uznání mu přinesly až výtvarné objekty. Přelomovou prací se stala istalace Monkey Island vystavená poprvé v roce 1982.  Posléze začal vytvářet i sochy a objekty z nalezených věcí a materiálů.

Neznámější prací tohoto typu je dílo nazvané More Love Hours Than Can Ever Be Repaid z roku 1987. Kombinuje kusy panenek a zvířátek přišitých na plátno a celé to vypadá jako obrovský a smutný patchwork, v němž se mísí krutost i nevinnost dětsví.

O rok později vytvořil instalaci Pay for Your Pleasure, portrétní galerii básníků, filozofů i umělců. Řadu čtyřiceti "géniů lidstva" - s jejich citáty o kreativitě a kriminálních sklonech - ovšem zakončuje obraz od proslulého zločince Johna Wayna Gacyho známého jako Klaun zabiják, který byl poraven za znásilnění a vraždu 33 mladých chlapců.

Z let 1987-91 je pak známá Kelleyho série objektů, instalací a kreseb Half-a-Man. Spolupracoval rovněž s jinými autory, zapojil se do projektů například s Paulem McCarthym, Tonym Ourslerem a Johnem Millerem.

autor: Pavel Kroulík | 2. 2. 2012 10:55

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama