Zemřel herec Boris Rösner

kul, ČTK
31. 5. 2006 23:00
Praha - Před dvěma měsíci mu tleskalo Národní divadlo za boj s nemocí. Boris Rösner, který tu tolikrát slyšel ovace, však chorobě podlehl.
2005 s Cenou Thálie...
2005 s Cenou Thálie... | Foto: ČTK

Člen činohry ND zemřel ve středu večer po dlouhé těžké nemoci v nemocnici v Kladně. V lednu mu bylo 55 let.

Boris Rösner byl složitá osobnost; jasným názorem na divadlo mnoho lidí iritoval, a kdo s ním nesouhlasil, často slyšel od tohoto herce velkých gest nelichotivá slova. Jak se sám několikrát vyjádřil, alfou a omegou v herecké práci  pro něj bylo sexuální napětí mezi mužem a ženou, které herce nutí k maximálním výkonům.

"Navenek jsem posuzován jako extrovert, suverén, někdy nepříjemný - ano, neberu si servítky - a jako ten, co je prý na ženský. Ale ve skutečnosti se stydím," mírnil však tato slova sám Rösner, jenž se angažoval během listopadové revoluce a vše pak skepticky komentoval slovy: "Že vývoj půjde pomalu, že neumíme žít v demokracii, to se dalo očekávat."

Onemocnění ho odvolalo z herecké práce loni v květnu. Na prkna se vrátil ještě jednou - když předával Cenu Thálie jako její předchozí nositel za roli Harpagona v Moliérově Lakomci.

...za roli Harpagona
...za roli Harpagona | Foto: Národní divadlo

První angažmá našel v Liberci, hrál v Městských divadlech pražských a od roku 1987 byl sólistou Národního divadla. Sólistou v tom pravém slova smyslu: režiséři ho obsazovali jen do hlavních rolí. Z těch posledních to byl Othello, Antonius v Shakespearově Antoniovi a Kleopatře (zde se šťastně setkal s Evou Salzamannovou, herečkou stejného výrazu), Mefisto ve Faustovi nebo Malvolio ve Večeru tříkrálovém.

Diváci Rösnera vnímali hlavně jako herce vážných kusů, a proto byla překvapením jeho komická kreace v Moliérově Lakomci - v jak jinak než ústřední úloze Harpagona. Ta byla i jeho poslední.

Z Rösnera-komika nebyli udivení jen diváci, u kterých sklízel veliký aplaus, ale i kritici, kteří ho za Harpagona korunovali hned třemi poctami: kromě Thálie i Cenou Divadelních novin a Cenou Alfréda Radoka. Pro Rösnera, už tehdy vážně nemocného, to muselo být velké zadostiučinění za to, že veškerou sílu věnoval "jen" divadlu, přesto se proslavil a získal respekt.

Konec však nebyl šťastný. Ke zdravotním komplikacím se přidala plicní choroba. Premiéra Pygmalionu na domovské scéně už musela být odložena a Rösnerovu roli narychlo přezkoušel Igor Bareš.

Foto: Aktuálně.cz

Televize a film mu naopak nedaly velké příležitosti, natočil povedenou inscenaci Milenec lady Chatterleyové se Zdenou Studénkovou, objevil se v seriálech Případy detektivní kanceláře Ostrozrak nebo Drákulův švagr, ale jeho robustní expresionistické herectví se filmovým režisérům nehodilo.

Rösner naopak vynikal jako interpret čteného textu, často spolupracoval s rozhlasem a vystupoval v divadle Viola či Lyře Pragensis.

Narodil se 25. ledna 1951 v Opavě a jako herecké dítě se na jeviště dostal prvně už jako batole. Jak často říkal, nad jeho kolébkou nestály sudičky, ale herečky. Zpočátku také sice koketoval s medicínou, ale nakonec skončil na pražské Divadelní fakultě Akademie múzických umění. Absolvoval ji v roce 1973 a později měl touhu být děkanem školy; ale to se mu nesplnilo, stejně jako jeho zájem vést činohru Národního divadla.

Foto: Národní divadlo

Výraznou stopu však zanechal na svých žácích jako pedagog a herecké povolání sobě ani studentům nijak neidealizoval. Občas o něm dokonce říkal, že to je duševní prostituce. "Herectví a sláva jsou pomíjivé. Vlezete na jeviště v sedm hodin a v deset představení končí. Když vyrobíte poličku a nebo vysekáte elektřinu, tak to tam zůstane," řekl jednou.

Přesto byl přesvědčen, že herec má divadlu obětovat vše, co může. Boris Rösner to sám tak dělal.

 

Právě se děje

Další zprávy