Zelenkův Teremin je opět bizarní postava

Zuzana Királyová
17. 11. 2005 16:00
Praha - Téměř přesně na den po čtyřech letech od jeho Příběhů obyčejného šílenství, uvede Dejvické divadlo světovou premiéru Zelenkovy nové hry Teremin .

Hra vychází z osudů skutečné postavy ruského vědce Lva Sergejeviče Teremina, vynálezce, hudebníka a špióna. Muže, o kterém Robert Moog prohlásil, že nebýt jeho, nedokázal by býval sestrojit syntezátor. Tím, že vynalezl jediný nekontaktní hudební nástroj na světě - tereminvox, byl nucen stát se hudebníkem. A tento nástroj si ho zcela podmanil.

Ocitáme se v New Yorku třicátých let, zemi spoutané prohibičním zákonem "aby bohatí mohli pít potají". Teremin, Ivan Trojan, poznává pokryteckou americkou společnost, je u vytržení z obchodů plných elektronických součástek, bojuje za práva jedné černošky a v neposlední řadě je nesvobodný člověk. Člověk, "který viděl Lenina", je navštěvován komunistickou levicí, a aby ochránil svoji rodinu v Rusku, vynalézá na objednávku: "Potřebovali jste znát americká letadla, vynalezl jsem výškoměr." V těchto pomyslných kleštích nesvobody objevuje svobodu Ameriky, kde není nic úplně nemožné.

S neskonale přitažlivým humorem nechává Zelenka Teremina a jeho přátele založit první elektrickou kapelu na světě - Tereminův elektrický orchestr. Nechá je zazářit na basebalovém stadionu, okusit euforii z tisíce skandujících fanoušků, období slávy. O to drtivější je úder "Černého pátku" a hospodářské krize.

Elektrický svět ztrácí na zářivosti, Teremin se dostává do existenční krize. V závěrečném vyvrcholení odhaluje Teremin pravdu o tereminvoxu a svém životě. "Děláš to pro jiného člověka, ženský, nebo pro peníze, to je jedno," říká Trojan, který se chopí slov přítele, a poprvé ve svém životě udělá svobodný čin.

Petr Zelenka snad ani nepřekvapil dalším přírůstkem do galerie svých bizarních postav. Díky věrohodným hereckým výkonům poskytuje autentický zážitek, který projde žilami, rozesměje a v každém případě zaujme

 

Právě se děje

Další zprávy