Vytvořil člen Ztohoven díla z popela zesnulých?

Kultura ČTK Kultura, ČTK
27. 9. 2011 21:00
Výstava Romana Týce nese název Vykradač hrobů
Foto: Aktuálně.cz

Praha - Pražská galerie Dvorak Sec Contemporary dnes zahájila kontroverzní výstavu Vykradač hrobů, jejímž autorem je výtvarník vystupující pod jménem Roman Týc. Autor skrývající svou totožnost na vernisáži veřejně nevystoupil. Obrazy ve stylu portrétů z náhrobních kamenů vytvořil z popela, podle galerie údajně z lidského popela.

Zda je autor mystifikací ve veřejném prostoru na vernisáži přítomen a zda k vytvoření zhruba dvacítky děl skutečně použil zpopelněné lidské pozůstatky, bylo hlavním tématem hovoru přítomných. Někteří z návštěvníků expozici přijali s mírnými rozpaky, jiní tvrdili, že je příliš předvídatelná, další jí byli nadšeni.

Foto: Aktuálně.cz

Zdá se, že by to lidský popel mohl být. Jak to ale je, opravdu nevím. Já sám lidský popel nepoznám," řekl spolumajitel galerie Petr Šec. Totožnost portrétovaných nezná.

"To, že nakonec to z lidského popela je, jsem nikomu neřekl. To je ve výsledku vlastně dedukce a dohad galerie," řekl Týc v České televizi. Popel autor použil nejen na lidské tváře, ale vrstvu navršil také do spodní části rámů.

Aktuální instalaci Týc nazval Grave Robber neboli Vykradač hrobů. Podle galeristů tvrdí, že v krematoriích vznikají přebytky, tedy popel zesnulých, který končí často bez piety na skládkách. Výstavou tak chce otevřít diskusi o pokřiveném vztahu současné společnosti ke smrti.

Galerie váhala, zda díla vystavit, a ještě před večerní vernisáží proto vydala prohlášení. "To, co udělal, je poctivá a bolestná umělecká zpověď o době, ve které žijeme. Smrt byla vyloučena z dobré společnosti, jako bychom se za ni styděli, jako by byla něco nepatřičného," uvedl Šec. Vystavené obrazy jsou neprodejné a galerie umělci navrhla, aby byl popel zesnulých po skončení výstavy s pietou rozprášen na důstojném místě.

Foto: Aktuálně.cz

"Když vám v šesti letech zemře matka, vy ji vnímáte jako dvoukilovou plechovou urnu a zbytek života její podobu znáte jen z fotografie, tak jako dítě věříte, že existuje způsob, jak ji z té plechovky osvobodíte... a nejen ji," komentoval expozici podle tiskové zprávy autor.

Policie plánuje se výstavou zabývat, řekla její mluvčí Eva Stulíková. Podle advokáta Josefa Lžičaře by mohlo jít o trestný čin. "Popel je považován za lidský ostatek, a pokud s ním je svévolně nakládáno, mohlo by to být klasifikováno jako jeho hanobení. Záleží však na dalších okolnostech a musí to rozhodnout orgány činné v trestním řízení," dodal.

Týc měl kvůli svým uměleckým aktivitám problémy s policií a soudy už několikrát, například kvůli úpravě pražských semaforů. V dubnu 2007 nahradil asi pět desítek sklíček signalizace pro chodce na několika křižovatkách v Praze nestandardními postavičkami. Kráčející a stojící figurky nahradil panáčky v komických situacích. Za "semafory" získal první cenu na festivalu Cidewalk cinema ve Vídni.

Čtěte také:
Ztohoven požadují od policie omluvu za zničené občanky

Policie se zabývala také akcí Není co slavit, kdy poupravil památník 17. listopadu 1989 na Národní třídě přidáním lišty s hajlujícíma rukama s datem 1939 a zdviženými prostředníčky s datem 2009.

Roman Týc na sebe poprvé výrazně upozornil při povodních v roce 2002,  když na kusu dřeva proplouval Prahou. Nakonec byl přinucen záchranářem opustit své plavidlo za Karlovým mostem. Tento zážitek zpracoval v krátkém poetickém filmu "Já řeka".

Členové skupiny Ztohoven, k níž Týc patří, se nabourali do programu České televize a odvysílali záběr simulovaného jaderného výbuchu. Nyní pražští policisté stíhají členy skupiny za to, že na své občanské průkazy použili pozměněné fotografie. Cílem projektu podle autorů bylo otevřít debatu o problematice identity a zprostředkování osobních údajů.

 

Právě se děje

Další zprávy