reklama
 
 

Všichni jsme v jednom týmu. I s Krejčířem a Koženým

16. 5. 2008
Groupe Guma Guar dráždí další výstavou
Doporučujeme

Praha - S kým vším si může jeden navléknout národní trikot? Se šermířem Janem Třískou nebo oštěpařem Richardem Krajčem? Takový pocit by chtěla vybudit metropolitní olympijská kampaň Všichni jsme v národním týmu.

Zcela jiné spielmachery ovšem nabízí na šesti billboardech umístěných od čtvrtka na zdi pod letenskými sady, tedy "v" galerii Artwall, umělecko-aktivistická skupina Guma Guar. Projekt Kolektivní identita prolíná spokojené obličeje paní Barkové a  pánů Krejčíře, Koženého, Mrázka, Srby, Pitra s tmelícím sloganem Všichni jsme v jednom týmu.

„Všechny tyto - v uvozovkách - osobnosti symbolizují ve veřejném povědomí napojení na podsvětí a politickoekonomickou korupci," definují svůj záměr členové umělecké skupiny. V celé instalaci na nábřeží kapitána Jaroše jim jako šťastný mnohovýznamový prvek hraje do karet i vyústění Letenského tunelu. 

Čtěte také:
Zničili prezentaci zakázaných komunistů Ztohoven?
Výstavu zakázaných komunistů napadli sprejeři
Jsem Milan Knížák a kupuji předražená díla
Politika umění nesvědčí. Nebo naopak?

„Ovšem z naší strany to není útok na tyto osoby," dodává za Guma Guar Milan Mikuláštík. „Šlo nám víc o kritiku toho, jakým způsobem - s využitím reklamních strategií - si současná moc zjednává souhlas veřejnosti pro své záměry."

Guma Guar reflektují téma, kterému se v mediální teorii říká „výroba souhlasu". Poprvé jej v souvislosti s formováním a ovlivňováním veřejného mínění použil americký novinář a politický komentátor Walter Lippman a následně ve stejnojmenné knize proslavil Noam Chomsky.

„Existuje-li zde například zájem vládnoucí skupiny na vybudování vojenského zařízení a většina obyvatel s tímto nesouhlasí, provede se za peníze samotných občanů kampaň, která má za cíl přimět je, aby se stavbou souhlasili," prohlašují v textu doprovázejícím výstavu. „Občané si tak v jistém smyslu platí ze svých peněz vymytí vlastního mozku."

Guma Guar si vtipně hrají se společnou národní identitou, kterou kampaň hlavního města zaštiťuje pořádání olympiády. Jsme-li vážně všichni v národním dresu, oblékají ho i Krejčíř s Barkovou.

Není bez ironie, že partnerem projektu Artwall je právě město Praha, na což Guma Guar reagují: „Demokratická instituce by měla unést svou vlastní kritiku, jinak bychom tu znovu měli propagandu."

Předchozí projekty Art Wall
Kapitán Jaroš řídí bitvu mravenců od Sekory
Přistupte na boží hru a naprogramujte si dítě
Na nábřeží uvidíte Rituál. Možná
Pode Bal připomíná kolaboraci Čechů

S otázkou svobody projevu se Guma Guar v posledních dnech ostatně potýkala i na výstavě Meze tolerance, jež dala prostor projevit se zakázanému Komunistickému svazu mládeže. 

Expozice byla na prvního máje poškozena sprayery a od té doby je uzavřená. Přestože Guma Guar ji chtěli nechat zpřístupněnou ve stavu, v jakém jí zanechali vandalové.
 
Na rozdíl od výstavy na Staroměstské radnici v Kolektivní identitě Groupe Guma Guar využili oblíbené metody „subvertisingu".  Tedy populární praxi, jež paroduje a zesměšňuje jak korporátní, tak politické reklamy; v průběhu 90. let ji proslavilo především kanadské sdružení a magazín AdBusters.

Jiným ukázkový příkladem z českého prostředí je výroba kompletní fiktivní značky v dokumentu Český sen.

autor: tur

    reklama
    reklama
    reklama
    Komerční sdělení
    reklama
    reklama