Vrátit se do doby před pandemií v kultuře asi nepůjde, říká šéf Moravské galerie

ČTK ČTK
2. 2. 2021 13:15
Následky pandemie koronaviru a nouzového stavu se v kultuře budou projevovat ještě několik let, míní ředitel Moravské galerie v Brně Jan Press. Podle něj na problémy narazí nákladné projekty založené na zahraničních zápůjčkách, konference, krátkodobé akce bez možnosti prodloužení a obecně projekty s mezinárodní spoluprací.

"Řada jich je závislá na dlouhodobé přípravě a financování. Vrátit se zpět ke standardu a ke stejným cílům z doby před pandemií už nejspíš nebude pro kulturní instituce možné. Nenávratně se proměnily priority, a co bylo před pandemií obecně považováno za úspěch, může být dnes rizikovým chováním," odhaduje Press.

Moravská galerie se v covidovém roce 2020 věnovala budování sbírek, jejich on-line prezentaci, přípravě nových stálých expozic a rozšiřování těch současných.

"Ukázalo se, že edukační a popularizační charakter výstav pracujících s vlastními sbírkami je devízou. Díky nim můžeme pružně reagovat na pandemické vlny, klimatické změny a v případě změny termínu či jejich uzavření nepředstavují ekonomickou ztrátu," vysvětluje Press.

V roce 2020 pokračovala příprava nových prostor a expozic Uměleckoprůmyslového muzea. Vedení galerie věří, že v červnu budou moci budovu otevřít. Na projektu pracují Marek Štěpán, Eva Eisler, Maxim Velčovský, umělecké duo Olgoj Chorchoj, David Karásek či Krištof Kintera.

Kvůli nové stálé expozici designu galerie rozšiřovala sbírky. Nakoupila 68 prací z oblasti módy, šperku, produktového a průmyslového designu v celkové hodnotě 2,5 milionu korun. Všechny poputují do nových stálých expozic Uměleckoprůmyslového muzea.

"Otevřená výzva, její demokratizace a přímá koupě děl byly v současné nestabilní situaci velmi prospěšné, rezonovaly mezi designéry i ve společnosti. Právě přímá finanční podpora byla jeden z hlavních důvodů, proč jsme se v současné situaci rozhodli rozšířit sbírky právě tímto způsobem," upřesňuje Jan Press, že galerie se tímto způsobem pokusila v nestabilní době pomoci designérům.

Návštěvnost v roce 2020 klesla. Kvůli vládním opatřením přišla Moravská galerie asi o 40 procent otevíracích dnů. Celkem do všech budov zavítalo 67 808 návštěvníků, v roce 2019 jich bylo téměř 120 tisíc, o rok dříve dokonce 130 tisíc. Paradoxně však galerie loni vybrala dosud nejvíce peněz na dobrovolném vstupném do stálých expozic, více než 60 tisíc korun.

Vernisáže výstav Rajlich 100 i skupiny Rafanů byly kvůli pandemii odsunuty, konaly se v září. Sociální distanci, kterou svět zažíval na jaře, se galerie pokusila v létě kompenzovat jednorázovým projektem Beer is Here. U venkovního Výčepu U Pražáků vystupovali pouliční umělci. Výčep po pracovní době obsluhovali zaměstnanci galerie.

K úspěchům minulého roku řadí Jan Press získání asi 100 milionů korun z evropských fondů na plánovanou rekonstrukci Místodržitelského paláce. Jeho stavební a technický stav je kritický.

Letos bude stálá expozice Brno, předměstí Vídně rozšířena o jednu místnost věnovanou nejvýznamnějšímu dílu ve sbírkách Moravské galerie - obrazu Hlava Medusy od Petera Paula Rubense.

 

Právě se děje

Další zprávy