reklama
 
 

Unikátní Černá slunce vystřídá v Ostravě rekordní Kupka

3. 3. 2012 8:00
Výstavu meziválečného umění vidělo 25 tisíc lidí

Ostrava, Praha - Unikátní výstava Černá slunce prezentující novým způsobem české umění let 1927 až 1945 a sestavená trojicí významných českých historiků umění je ještě do neděle k vidění v ostravském Domě umění.

Expozice nabídla více než dvě stovky špičkových děl českého moderního umění v odhadované tržní hodnotě 2 miliardy korun. Cenná díla se teď vrátí do depozitářů veřejných galerií; jiná - jako Spící od Toyen nebo Milosrdný Samaritán od Františka Janouška známá z tuzemských aukčních rekordů - pak ke svým soukromým majitelům.

Pod kurátorským vedením odborníků, jakými jsou Karel Srp, Lenka Bydžovská a Vojtěch Lahoda, vznikla výstava mapující československé výtvarné tendence v letech 1927 až 1945. V jistém smyslu tak projekt navazuje na úspěšnou expozici Sváry zření z přelomu roku 2008 a 2009, která pojednávala o fasetách modernity mezi lety 1890 a 1918.

Nynější expozice pak podává obraz o pohybech ve výtvarném umění tentokrát široce pojatých 30. let. Expozice nabídla divákům možnost sledovat na vystavených dílech jak doznívání kubismu a narůstající vliv surrealismu, jehož impulzy zpracovávají i výtvarníci Skupiny 42, tak solitérní poetiky stojící mimo proudy.

Prosadit podobně ambiciózní a odborně významné projekty v regionu, kde jsou ekonomické potíže, není snadné. „Když jsme před třemi lety zahajovali projekt Sváry zření, nejčastější otázkou, na kterou jsem musel v médiích odpovídat, bylo, zdali má námět něco společného se svařováním… Proto teď předesílám, že Černá slunce opravdu tématicky nikterak nesouvisejí s černou Ostravou," komentoval vnímání výstavy na prosincové vernisáži Jan Světlík z vítkovických železáren - sběratel, mecenáš a dlouhodobý partner ostravské galerie.

V regionu, ale i mimo něj, jde o opravdu zásadní událost. Celková návštěvnost se již teď pohybuje kolem 25 tisíc lidí. „V posledním týdnu nám rapidně stoupla průměrná denní návštěva až na 500 osob, což je opravdu hodně i v celostátním měřítku," říká tisková mluvčí ostravské galerie Jana Šrubařová.

"Je to dáno blížícím se koncem výstavy a také společenskou prestiží, která je s ní spojena. Mnoho návštěvníků přichází do galerie poprvé a především proto, že jde v regionu o významnou událost, kterou si nechtějí nechat ujít," dokresluje situaci.

Největší zájem o výstavu je pochopitelně o víkendech; jen minulou neděli ji zhlédlo přes 1900 osob. To už je vzhledem k nutné ochraně exponátů asi maximum možného, a tak expozici provázejí mimořádná bezpečností opatření. O nich z pochopitelných důvodů vedení nechce příliš mluvit.

Expozice se už počtem zájemců zařadila po bok nejnavštěvovanějších výstav nejen ostravské galerie, ale i celostátně. Strategie ostravské galerie je na tuzemské poměry nezvykle vstřícná a vyplácí se jí to. Běžně nabízí dva dny v týdnu do expozic volný vstup.

"Vzhledem k tomu, že byl na Černá slunce jeden ze dvou volných dnů zrušen, je návštěvnost a zájem o výstavu tím víc ohromující. A to i přesto, že charakter expozice není pro zcela všechny srozumitelný, a tudíž atraktivní," říká ředitel ostravské galerie a iniciátor projektu Jiří Jůza.

Už nyní je akce úspěšnější než expozice Alfonse Muchy, která byla v loňském roce nejnavštěvovanější mimopražskou výstavou v České republice.

Zatímco Černá slunce po třech měsících definitivně končí, od 13. března chystají v ostravském Domě umění opravdovou lahůdku. Po tři týdny, až do 8. dubna, bude k vidění jeden z nejvýznamnějších obrazů Františka Kupky Tvar modré z roku 1913. Obraz patřil před válkou továrníku Jindřichu Waldesovi, velkému Kupkovu obdivovateli, následně se pak ocitl ve sbírkách Národní galerie.

Ve středu 18. dubna bude dražen společností Adolf Loos Apartment and Gallery na večerní aukci. "Vyvolávací cena díla je 45 milionů korun, ta odhadovaná pak ještě asi o dvacet miliónů vyšší," říká Vladimír Lekeš, jednatel společnosti, která už v minulosti do ostravské galerie zapůjčila například mimořádný olej Oskara Kokoschky Moravská Ostrava II.

Takovou spolupráci si můžou v Ostravě dovolit jen díky dobrému jménu a jisté výjimečnosti postavení mezi krajskými galeriemi.

autor: Marianne Rusinko | 3. 3. 2012 8:00

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama