Umění vychází z chaosu. Kintera u Sklenáře vystavuje "krajinomalby" z elektroodpadu

Umění vychází z chaosu. Kintera u Sklenáře vystavuje "krajinomalby" z elektroodpadu
Výstava Neuropolis začíná v "ateliéru".
Kintera do pražské Galerie Zdeněk Sklenář navezl hromady pracovního materiálu.
"Je to transformace místa, přizpůsobení prostoru, abych se tam cítil dobře," komentuje radikální proměnu galerie.
Sousoší z technických součástek vypadají majestátně, matně se odrážejí v naleštěné podlaze.
Foto: Lukáš Oujeský
Magdalena Čechlovská Magdalena Čechlovská
31. 8. 2020 13:21
Elegantní pražská Galerie Zdeněk Sklenář v Schönkirchovském paláci se výstavou nazvanou Neuropolis proměnila v kutloch. Umělec Krištof Kintera zde představuje nejen hotové práce, ale také přibližuje pracovní prostředí, kde vznikají jeho díla, sestavená převážně z elektroodpadu.

Paní za stolkem, která obvykle s úsměvem vítá příchozí, se s počítačem krčí mezi hromádkami šroubů. Místo naleštěného pultu s nabídkou katalogů tu jsou bedny zavalené pracovním nepořádkem, z něhož vystupují i špinavé talíře od jídla. Pod stropem visí dílenské zářivky a punkovou atmosféru stvrzuje docela hlasitá rocková hudba z přehrávače.

Příliš hezké lino

Šestačtyřicetiletý Krištof Kintera se rozhodl zopakovat princip svého projektu Nervous Trees, který se před třemi roky v pražském Rudolfinu stal nejnavštěvovanější výstavou roku. Tam také proměnil jednu místnost v zašpiněný ateliér.

Změnu v Galerii Zdeněk Sklenář provedl od podlahy: divák se prochází po starém linu, přesněji po pečlivě pospojovaných kusech umělé krytiny, které vytvářejí zajímavou koláž. "Když chce člověk proměnit prostor, opravdu se musí začít od podlahy, je to pragmatický přístup. Ta lina už byla i v Rudolfinu. Je to taková moje několikaletá sbírka," vysvětluje umělec, který lina sbíral ze starých bytů a také z kontejnerů po celé Praze.

"Od výstavy v Rudolfinu zůstala na deskách a já je občas používám, když měním nějaký prostor. Je to esteticky přijatelná koláž, řekl bych až příliš. Když jsem tu podlahu u Sklenáře dodělal, začalo to vypadat až příliš dobře, jako nějaká hipsterská kavárna. Tak jsem znervózněl a raději jsem ještě přidal v tom závozu materiálu, abychom z toho nakonec tu hipsterskou kavárnu neudělali," směje se.

Druhá část výstavy u Sklenáře má ale čistě galerijní podobu. Sochy a reliéfy poskládané z kabelů, cívek, zářivek a jiných součástek vytváří obrazy městské krajiny. "Jsem si vědom, že se něco opakuje. Je to moje metodika. Když je to potřeba, nezdráhám se znovu ji zopakovat," říká Kintera o spojení čistých artefaktů s chaosem věcí.

Snímek z ateliéru Krištofa Kintery.
Snímek z ateliéru Krištofa Kintery. | Foto: archiv Krištofa Kintery

Abych se cítil dobře

I tentokrát to prý bylo nezbytné, z několika důvodů. "Je to transformace místa, přizpůsobení prostoru, abych se tam cítil dobře. V konzervativním prostředí mi jinak moc dobře není. To jsou ty povrchní důvody, to důležitější je ukázat kuchyň nebo laboratoř, ve které to vzniká. Ukázat, s čím člověk pracuje, o čem přemýšlí. Ukázat podhoubí."

V Kinterově pracovním nepořádku mají zvláštní místo listy papíru s poznámkami, kopie ilustrací z knih a úryvků textů.

Snímek z výstavy Neuropolis.
Snímek z výstavy Neuropolis. | Foto: Lukáš Oujeský

Kinterovi se líbí ten kontrast, který v nevelké galerii vyniká intenzivněji než před třemi lety v rozlehlých sálech Rudolfina. "Z chaosu a nepořádku se rodí něco, co má řád, kompozici a strukturu. Tato dualita mě pořád neomrzela," poznamenává.

Za křivě pověšeným závěsem, který místo dveří odděluje "ateliér", diváka čeká překvapivá elegance. Sousoší z technických součástek vypadají majestátně, matně se odrážejí v naleštěné podlaze a dramaticky nasvícené reliéfy na bílých stěnách jako by pluly sněhobílým vesmírem. Vyčištěné odpadky spojené v důmyslné celky působí ušlechtile a překvapivě přesně vyjadřují městskou architekturu.

Paneláky, reprezentativní výškové budovy, slepence domů rezidenční zástavby a také technické stavby městské infrastruktury tu jsou znázorněny i se svým podložím. Podzemní sítě trubek, plynovodů, kabelů a jiných linek zastupují obnažené drátky a tenké kabely.

"Fascinuje mě změna a záměna měřítek, kdy něco velmi malé, propracované a pečlivě vynalezené připomíná něco velké, rovněž dobře promyšlené a architekty a developery prosazené a stavebníky postavené. Sýpka připomíná cívku, plynojem kondenzátor a zářivka mrakodrap, paměťové sloty bytovou výstavbu na předměstí. Mikro a makro se prolíná, co je nahoře, je i dole, co je malé, je i velké a malé je ve velkém a velké je v malém," uvádí Krištof Kintera v doprovodném textu, který si napsal sám místo obvyklého kurátorského úvodu.

Snímek z výstavy Neuropolis.
Snímek z výstavy Neuropolis. | Foto: Lukáš Oujeský

Zasíťovaná společnost

Na rozdíl od souboru Postnaturalia, vystaveného v Rudolfinu, v němž Kintera z elektroodpadu vytvářel divokou přírodu s postapokalyptickými rysy, jsou současné práce více solitérní. Zaměřené výhradně na podobu města.

Krištof Kintera před třemi lety v Rudolfinu.
Krištof Kintera před třemi lety v Rudolfinu. | Foto: Honza Mudra

"Doufám, že se to vyvíjí. Samozřejmě nikdo nemůže vystoupit ze svého stínu, podobně jako zpěváci nezmění barvu hlasu. Téma zasíťované společnosti, to zůstalo z Postnaturalie, ale co jsem dosud určitě nedělal, jsou citace a odkazy na architekturu. Zajímají mě paralely mezi architekturou a sochou," dodává umělec.

Své práce s nadsázkou označuje za krajinomalby. "Zní přitažlivě anachronicky, až lze kdekoho škodolibě zmást. Krajinomalba i reliéf jsou totiž formálně poněkud passé," uzavírá Krištof Kintera.

Krištof Kintera: Neuropolis

Galerie Zdeněk Sklenář, Praha, výstava potrvá do 7. listopadu.

Když ty pračky jedou na plný výkon, máte pocit, že ten barák spadne, popisuje výtvarník Krištof Kintera jeden z exponátů jeho aktuální výstavy. | Video: Martin Veselovský
 

Právě se děje

před 4 hodinami

Porotu benátského festivalu povede režisér Parazita

Porotu letošního ročníku filmového festivalu v Benátkách povede korejský režisér Pong Čun-ho, který natočil oscarový snímek Parazit. "Jako předseda poroty, a hlavně jako neúnavný milovník filmu jsem připraven obdivovat a ocenit všechny skvělé snímky, která budou ve výběru," říká. Jedna z nejstarších a nejprestižnějších akcí ve světě kinematografie se uskuteční začátkem září.

Zdroj: ČTK
před 4 hodinami

Lazio získalo v římském derby skalp třetího AS

Fotbalisté AS Řím v italské lize podruhé za sebou zaváhali. Třetí tým tabulky po předchozí remíze prohrál 0:3 v derby s Laziem, které se posunulo na sedmé místo. Na svého dnešního soupeře už ztrácí jen tři body.

Dvěma góly ke třetímu vítězství Lazia za sebou přispěl Luis Alberto. Skóre otevřel už ve 14. minutě kanonýr Ciro Immobile, Alberto vedení po devíti minutách zdvojnásobil a domácí už zápas až do konce kontrolovali. Španělský záložník skóre v 67. minutě zpečetil druhou trefou.

Italská fotbalová liga - 18. kolo:

Lazio Řím - AS Řím 3:0 (23. a 67. Alberto, 14. Immobile).

Tabulka:

1. AC Milán 17 12 4 1 37:19 40
2. Inter Milán 17 11 4 2 43:23 37
3. AS Řím 18 10 4 4 37:29 34
4. Juventus Turín 16 9 6 1 35:16 33
5. Bergamo 16 9 4 3 40:22 31
6. Neapol 16 10 1 5 34:16 31
7. Lazio Řím 18 9 4 5 30:25 31
8. Sassuolo 17 8 5 4 30:26 29
9. Hellas Verona 17 7 6 4 22:16 27
10. Benevento 17 6 3 8 20:30 21
11. Sampdoria Janov 17 6 2 9 26:28 20
12. Fiorentina 17 4 6 7 18:23 18
13. Boloňa 17 4 5 8 23:31 17
14. Spezia 17 4 5 8 23:32 17
15. Udine 16 4 4 8 18:25 16
16. Cagliari 17 3 5 9 23:34 14
17. FC Janov 17 3 5 9 18:30 14
18. FC Turín 17 2 6 9 26:35 12
19. Parma 17 2 6 9 13:33 12
20. Crotone 17 2 3 12 17:40 9
Zdroj: ČTK
před 6 hodinami

Na Děčínsku vzplála vlaková souprava, nikdo nebyl zraněn

Předběžnou škodu 15 milionů korun způsobil v pátek vpodvečer požár vlakové soupravy v Rybništi na Děčínsku. Všichni cestující stačili bezpečně vlak opustit. Na místě zasahovalo pět jednotek hasičů, v 19:15 požár hasiči zlikvidovali. O události informovali hasiči Ústeckého kraje na twitteru.

Podle České televize šlo o spoj společnosti Arriva ze Šluknova do Kolína. "K uhašení soupravy bylo potřeba 20 000 litrů vody. Příčina požáru je v šetření," uvedli hasiči. Oheň propukl před 18:00.

Kvůli požáru byla na trati mezi Děčínem a Rumburkem v úseku mezi stanicemi Rybniště a Jedlová zhruba na tři hodiny zavedena náhradní autobusová doprava.

Zdroj: ČTK
před 7 hodinami

Na palestinských územích se po 15 letech uskuteční volby

Palestinský prezident Mahmúd Abbás v pátek oznámil termín příštích parlamentních a prezidentských voleb. Uskuteční se v květnu a červenci a budou první za 15 let. Informovala o tom agentura Reuters, podle níž mají volby pomoci vyřešit dlouholetý vnitropalestinský konflikt.

Palestinská autonomie, která má na Izraelem okupovaném Západním břehu Jordánu omezenou samosprávu, podle prohlášení Abbásovy kanceláře uspořádá 22. května parlamentní a 31. července prezidentské volby. Konat by měly na Západním břehu Jordánu, v Pásmu Gazy a ve východním Jeruzalémě.

"Prezident nařídil volební komisi a všem státním orgánům, aby zahájily demokratický volební proces ve všech městech vlasti," stojí v prohlášení citovaném agenturou Reuters. Hnutí Hamás vyhlášení voleb uvítalo a vyjádřilo naději, že pomohou ukončit rozkol.

Zdroj: ČTK
Další zprávy