Umělecké zemědělství oře brázdu v Rudolfinu

Ondřej Váša
31. 5. 2010 10:30
Hledání divočiny: dvě výstavy o zobrazování krajiny.
Foto: Aktuálně.cz

Recenze - V pražském Rudolfinu se můžete podívat krajině do výstřihu. Nejlepší bude začít odspoda, neboť v Rudolfinu jsou tentokrát výstavy rovnou dvě.

Dole se nachází ve třech sálech "malé galerie" expozice nazvaná Krajina/obraz/fotografie, v rámci níž se kurátorka Lucie Vlčková pokusila odkrýt trojí schéma zobrazování krajiny na přelomu 19. a 20. století.

Nahoře vystavují pod kurátorskou taktovkou Petra Nedomy své cykly čeští fotografové Jan Jedlička a Michal Šeba a Němka Beate Gütschow. Sám Nedoma přispěl k expozici pojmenované Double Fantasy ve formě několik hodin trvajícího videa snímajícího italskou krajinu.

Foto: Aktuálně.cz

Společným jmenovatelem obou sesterských výstav tedy budiž fotografie, lépe řečeno vztah objektivu a objektivity snímku ke krajině, jež je sama o sobě jakýmsi idealizovaným pojetím přírody jakožto prostředí, které člověk především dobývá a civilizuje.

Pomyslná otázka obou expozic pak zní: co se za takovou idealizací skrývá? A jakou má povahu?

Krajina jako vystřižená z obrázku

Vraťme se však na začátek a začněme odspoda (zde si zároveň troufneme zcela nevhodně zařadit poznámku, že v kavárně se jednak stále smí kouřit, a navíc si můžete objednat mocca kávu a rakvičku se šlehačkou gratis. No není to nádhera?).

Spodek je totiž jakýmsi obecným a řekněme uměnovědným úvodem k hořejšku:  jedná se o úspornou koncepční sondu k počátkům fotografického obrazu krajiny, kterou se hořejšek snaží položit na operační stůl přítomnosti.

Foto: Aktuálně.cz

Dobové fotografie (František Drtikol, Karel Maria Chotek, Jindřich Eckert) pocházejícíz doby od poloviny 19. století do prvního desetiletí století dvacátého konfrontuje Lucie Vlčková s odpovídajícími olejovými obrazy (Karel Würbs, Antonín Slavíček, Antonín Hudeček) a  nastiňuje tak trojí tendence ve fotografickém uchopení krajiny: objektivující, monumentální (romantickou) a symbolickou.

Jistou slabinou jinak kvalitně postavené expozice je, že je skutečně až příliš zkratkovitá na to, aby mohla být v rámci stanoveného tématu vyloženě názorná, či dokonce objevná. Chtělo by to v základě více obrazů, neřku-li textů, aby patřičně vynikl způsob, jakým fotografie přejímala obrazný způsob uchopení krajiny, jenž se artikuloval v olejových barvách v průběhu 19. století.

K jádru věci

V horním patře lze spatřit úplně opačné tendence, totiž snahu proniknout za závoj kanonického obrazu krajiny k čemusi jako k její dřeni - ať už v kontextu odkrytí její "geologické" předdějinné povahy (Jan Jedlička), která jde za rámec lidského oka i času, či v kontextu snu, náhlosti, probuzení a zahalujícího šera (Michal Šeba).

Foto: Aktuálně.cz

V obojím případě lze postřehnout, že fotografové své snímky technicky koncipují či přímo komponují způsobem, který přesahuje lidské oko, a to i jako metaforu subjektivního, lépe řečeno "dobyvačného" vnímání. Krajina jako by vystupovala jako ryzí či autentická pouze v případě, že člověk jako její těžiště se z ní po anglicku ztratí a zabouchne za sebou dveře. Jenže to nakonec tak úplně nevyjde.

V případě cyklu Jana Jedličky, pokud jej podřídíme čtení ve smyslu "odhalené krajiny", narazíme na jemný paradox vyplývající z toho, že krajinu, kterou představuje díky zvolené technice jako krajinu nespatřenou, stvořil člověk, konkrétně italský zemědělec. Ale čert to vem, ono je to ve výsledku samozřejmě v podstatě jedno.

Jeho cyklus je pozoruhodný už množstvím snímků důsledně přepůlených horizontem. Desítky fotografií doslova těží z krajiny, která však nakonec vystupuje jako… no jako obraz; lépe řečeno, jejíž autenticita a strnulost jako by vystupovala pouze jako deficit obrazů, které ze sebe vyplavuje. Každá fotografie, či spíš celá ta záplava pak vystupují jako sirotci-sourozenci, kterým se ztratila máma.

Foto: Aktuálně.cz

U nesmírně působivého cyklu Michala Šeby je věčná škoda, že lesklý povrch velkoformátových snímků odráží kvůli přirozenému osvětlení sálů diváka víc, než je zdrávo. Zvláště jedná-li se o snímky krajin za úsvitu nebo ve tmě ozářené pouze měsíčním svitem.

Najdi pět rozdílů

I u Šeby bychom nakonec došli k paradoxu krajiny, jež je prosycena až nepřátelskou samotou a snovou samostatností, či přímo životem, ale která je v důsledku montáží, obrazem par excellence. Cosi jako autenticita pak vlastně vystupuje jako volání z hloubi obrazu, ačkoli sama o sobě je až destruktivní touhou obraz prolomit.

Beate Gütschow dovádí tento problém trochu do slepé uličky, když říká (citujeme z tiskové zprávy), že si dovede "představit, že v dnešní době už neexistuje téměř nic, co by ještě nebylo vyfotografováno. Mé vnímání světa je proto ohraničeno snímky tohoto jednoho světa pořízenými jinými. Proto pro něj platí - jak diskutujeme přinejmenším od doby postmodernismu - že větší význam má vytvářet obrazy obrazů než obrazy světa. Od 60. let minulého století obrazy přestaly zobrazovat realitu a místo toho odrážejí výhradně jiné obrazy."

Foto: Aktuálně.cz

Její metoda každopádně plodí fantastické snímky (v Drážďanech jsme měli mimochodem možnost nedávno vidět její polemiku s utopiemi 70. let). V Rudolfinu se představuje cyklem, který fotografickou montáží reprodukuje evropskou krajinomalbu (malíři, které jmenuje:  Claude Lorrain, John Constable, Nicolas Poussin, Jacob van Ruisdael, Claude-Joseph Vernet, Thomas Gainsborough).

Výsledkem je čirá Unheimlichkeit, tedy něco "důvěrně známého a zároveň nanejvýš tísnivého". Všechny ty až z několika set snímků seskládané fotky vám vážně budou připadat strašně povědomé. Ale nechtěli byste v nich stejně jako v Šebově případě strávit ani minutu (všimněte si, jak si v nich protiřečí světlo).

Jestli autorka naráží na skutečnost, že autenticitou obrazů jsou do značné míry zas a pouze jen obrazy, pak se jí podařilo narazit na bolavý zub této teze, pokud ji dovedeme do příliš radikálního a zjednodušujícího konce: totiž že i v takovém případě může lehce dojít k čemusi jako k hrozbě reálného, které za obrazy číhá jako vetřelec ve tmě.

Double Fantasy. Kurátor Petr Nedoma. - Krajina/obraz/fotografie. Kurátorka Lucie Vlčková. Galerie Rudolfinum, Alšovo nábřeží 12, Praha 1. Obě výstavy se konají do 4. července 2010.

 

Právě se děje

Další zprávy