Toto je Kaplického sbohem. Muzeum za 18 milionů eur

Kultura ČTK Kultura, ČTK
9. 3. 2012 16:30
Italské muzeum připomíná kapotu slavného vozu
Foto: Aktuálně.cz

Modena - Tři roky po smrti Jana Kaplického se v sobotu v severoitalské Modeně slavnostně otevírá jedna z posledních staveb, kterou tento známý britsko-český architekt a jeho londýnské studio Future Systems přivedli k životu.

Své první návštěvníky přivítá nepřehlédnutelná novostavba Muzea Enza Ferrariho, slavného automobilového konstruktéra a závodníka, který se v Modeně narodil. Jeho zrekonstruovaný rodný dům a galerie, jež zdálky svítí jasně žlutou zvlněnou střechou připomínající kapotu legendárního vozu, se mají stát jedním z největších turistických lákadel dvousettisícového města přezdívaného "metropole motorů".

Architekt Jan Kaplický na své přednášce v Senátu ČR.
Architekt Jan Kaplický na své přednášce v Senátu ČR. | Foto: Tomáš Adamec, Aktuálně.cz

Slavnostní přestřižení pásky v novotou zářícím areálu nedaleko centra je naplánováno na sobotních 17 hodin a první zájemci si pak mohou muzeum až téměř do půlnoci prohlédnout zdarma.

Půjde o velkou událost, kterou žije celé město; samozřejmě se jí zúčastní představitelé automobilky Ferrari a nadace, jež stavbu prosadila, ale také politici, úředníci, architekti a novináři.

Stavba, jejíž realizace trvala tři roky a stála 18 milionů eur (asi 446 milionů korun), pak začne sloužit veřejnosti. Studio Future Systems u projektu stojí od roku 2004, kdy v soutěži zvítězilo nad sedmi dalšími uchazeči. Porotu zaujalo futuristickým návrhem s charakteristickými zvlněnými křivkami a odkazy na design vozů Ferrari, které by se v muzeu měly vystavovat.

Čtěte také:
Oblá výstava ukazuje, jak šel Kaplický vlastní cestou

Novostavbu pokrývá hliníková střecha s průduchy, která vypadá jako gigantická kapota, navíc je vyvedena v signální žluté barvě - typické pro znak Modeny i znak automobilky se vzpínajícím se hřebcem.

Foto: Aktuálně.cz

Za prosklenou fasádou se nachází otevřený výstavní prostor, který má dát vyniknout jednotlivým automobilům jako svého druhu uměleckým dílům. Krom toho je v objektu kavárna, knihkupectví, badatelské centrum s archivem a knihovnou, konferenční sál a malé kino. Autoři také zdůrazňují, že při stavbě použili nejmodernější technologie a stavba je velmi šetrná k životnímu prostředí - k vytápění se třeba využívá geotermální energie.

Kaplický stál u návrhu od samého počátku a stavba nese typické znaky jeho rukopisu - zaoblené bio-tvary, neobvyklá technická řešení, odvážná barevnost, použití netradičních materiálů.

Právě tyto prvky vrchovatě uplatnil u svých nejslavnějších staveb, jako jsou obchodní dům Selfridges v Birminghamu či novinářská tribuna na londýnském kriketovém stadionu Lord's a koneckonců i v nerealizovaném projektu Národní knihovny v Praze na Letné, který vzbudil tak protichůdné reakce.

Kaplický se začátku stavby v Modeně nedožil, zemřel tři měsíce před položením základního kamene v lednu 2009. Na realizaci pak dohlížel jeho kolega z Future Systems, italský architekt Andrea Morgante, který v roce 2009 založil vlastní ateliér Shiro Studio.

Galerie je jednou ze dvou částí muzea - tou druhou je zrekonstruovaný rodný dům Enza Ferrariho, který bude hostit stálou multimediální expozici věnovanou životu zakladatele značky. Automobilový závodník a konstruktér Ferrari se v tomto domě, který dnes stojí nadosah výrobny konkurenční automobilky Maserati, narodil roku 1898.

Automobilka Ferrari už jedno muzeum má - v areálu výrobního závodu v Maranellu nedaleko Modeny. Nové muzeum se na rozdíl od něj nebude soustřeďovat pouze na vozy jedné značky, ale na silnou regionální tradici výroby sportovních vozů. Má být jedním z lákadel pro turisty a milovníky rychlých strojů, kteří v okolí Modeny mohou navštívit také výrobny značek De Tomaso, Lamborghini, Maserati, Minardi a Ducati.

 
Foto: Ferrari
 
Foto: Aktuálně.cz

Kaplický vždy patřil hlavně do skupiny autorů inspirativních a inspirujících; ale zprvu „nerealizovatelné" tvary jeho budov a předmětů postupně začaly vyhrávat architektonické soutěže a dočkaly se i vzniku v reálném světě.

Budoucnost byla pro Kaplického tvorbu ústředním tématem i v době, kdy to přestalo být populární. Stejně silným zdrojem jeho tvorby ale byla příroda, biomorfní tvary. Jeho návrhy jsou futuristické, zároveň odkazují k něčemu pra-základnímu a důvěrně známému.

Kaplického knihovna už asi nevznikne na Letné ani na jiném místě, ale v Českých Budějovicích by měla být podle jeho návrhu postavena koncertní síň přezdívaná rejnok.

 

Právě se děje

Další zprávy