Tony Cragg je mistrem biomorfního bronzu

Radek Wohlmuth
16. 2. 2006 0:00
Recenze - Výstava Tonyho Cragga v Galerii Jiří Švestka je tím nejlepším ze současného umění, co momentálně lze v Praze vidět.

Že je přítomen něčemu mimořádnému, pochopí divák hned, jak zavře dveře a zadívá se na první objekt. A je mu také na první pohled jasné, že pověst, která rodáka z Liverpoolu (1949) dlouhodobě provází, nelže.

Cragg je umělec neobyčejných kvalit; člověk vlastně nemusí o moderním umění vědět vůbec nic a přece najednou ví, že Cragg předkládá něco výjimečného. Jeho sochy jsou stejně tak současné jako klasické, stejně tak avantgardní jako krásné.

T. Cragg: Point of View, bronz 2003, detail
T. Cragg: Point of View, bronz 2003, detail | Foto: Angel&Daughter

Zmrtvýchvstalý objekt

Držitel prestižní Turnerovy (1988) a Shakespearovy (2001) ceny je jedním z nejuznávanějších představitelů generace britských umělců narozených na přelomu 50. let. Podobně jako Richard Deacon nebo Bill Wooodrow začal studovat v době, kdy byly nejoblíbenějšími směry minimalismus, konceptualismus a arte povera.

Infobox
Autor fotografie: Archiv

Infobox

Olympijský sochař

Na turínském Piazza d´Armi byly 16. prosince 2005 instalovány plastiky Tonyho Cragga, které se staly  jedním se symbolů letošních zimních olympijských her. Jde o tři asi 12 metrů vysoké bronzové sloupy, umístěny jsou v blízkosti rekonstruovaného Stadio Olimpico a a Palastsport Olimpico.

Cragg se ale naopak postavil mezi umělce, kteří iniciovali renesanci objektu, respektive sochařství založeného na vytváření objektů. Jeho práce budily pozornost v podstatě od počátku. Poprvé vystavoval v Londýně v roce 1979; o deset let později už reprezentoval Británii na slavném bienále v Benátkách.

Materia jako matka

Pro Cragga je typická především precizní práce a dokonalá citlivost pro různé druhy materiálu, v němž vidí základ všeho. Sám s oblibou zdůrazňuje, že slova materiál a materia pocházejí z latinského slova mater - matka.

V jeho záběru lze najít stejně tak kámen, hlínu, bronz či sklo jako moderní syntetické materiály, například polystyren nebo uhlíková a skleněná vlákna.

Tvrdí, že rozdílné materiály znamenají rozdílné emocionální zkušenosti - a to jak pro umělce, tak pro diváka. Každý materiál má svůj potenciál, sdělnost a schopnost zprostředkovat význam a obsah.

Noblesa a odpad

Když mu bylo pětadvacet, začal tradiční materiály klást na stejnou úroveň s těmi nejbanálnějšími, aby zbořil bariéry mezi "noblesním" a každodenním. Právě v 80. letech získal Cragg uznání za své sochy a instalace složené z nalezených věcí, částí nábytku, předmětů z domácnosti, umělohmotných hraček či odpadu.

Často je vybíral podle barvy a rozkládal po podlaze nebo lepil na zeď, aby dohromady zobrazovaly formy z běžného života.

Tuto část jeho tvorby lehce připomíná v Galerii Jiří Švestka několikapatrová "babylónská" věž, instalace Clear Glass Stack z roku 2000, poskládaná z nesčetného množství lahví, skleněných nádob, pohárů, džbánů, skleniček a tabulového skla, výrazně přesahující výšku člověka.

Socha jako mentální obraz

Klíčovou část expozice pak tvoří jeho hřídelové a především multipohledové biomorfní bronzy. Sochy z posledních pěti let se sice mohou na první pohled zdát být "jen" abstraktní, ale prakticky všechny objekty mají stále schopnost evokovat pocity, myšlenky, představy a odkazy na něco, co důvěrně známe, co už jsme někdy předtím viděli nebo prožili.

Navíc si - přes současnou formu, terá vykazuje volnou spřízněnost s designem - Craggovy "mentální obrazy" zachovávají "staromódní" hodnoty, jako jsou um nebo pravdivost materiálu. Bronzů je "jen" sedm, ale času s nimi můžete trávit, kolik chcete.

Craggovy práce se neokoukají; stačí krok, nepatrně změnit úhel pohledu, odstup nebo se zaměřit na detail či průhled - a v tu ránu se před vámi objeví "úplně jiná" socha. Craggův sochařský svět není statický, ustrnulý; naopak jedním z jeho hlavních charakteristických rysů je proměnlivost.

Pojmout jeho biomorfní objekty jediným pohledem prostě není možné. Sochařskou část výstavy s odstupem doplňuje i několik Craggových grafik, většinou litografií, tištěných v malých nákladech. Výbornou expozici ještě umocňuje dobré, rozptýlené světlo, příznivě členitý a čistý prostor galerie i povedená instalace.

Dokonalost poznáte snadno: když na ni narazíte, je prostě dokonalá.

Tony Cragg. Galerie Jiří Švestka, Biskupský dvůr 6, Praha 1. Výstava trvá do 1. dubna.

 
Mohlo by vás zajímat

Právě se děje

Další zprávy