Timo je tvůj bližní. Anonymní výtvarník zanechává víc než běžné nápisy po zdech

Nápis nad žižkovským tunelem je jednou z Timových nejznámějších prací.
Timo: Brno-střed, 2015
Timo: Brno-sever, 2018
Timo: Brno-střed, 2008
Timo: Kuřim, 2015
Foto: Druhé město
Petr Vizina Petr Vizina
25. 8. 2019 11:00
Zelený panáček z reklamy na Alzu leží na zemi s prostřelenou hlavou. Vedle něj nápis Silentium, tedy „ticho“, vyvedený písmeny, která firma užívá ve svém logu.

Možná je to příliš drsná pomsta za Alzákův vlezlý hlas z reklam, před nímž ještě nedávno nebylo kam utéct. Pozoruhodné je, že proti této pomstě za hluk, kterou vymyslel brněnský streetartový umělec Timo, se "dotčená" firma neohradila. Patrně pochopila, že brutální reklama vyvolá adekvátní reakce.

Zato nápis Albertina, tedy jméno proslulé drážďanské galerie, vyvedený typograficky z písmen v logu obchodního řetězce podobného názvu, nechali zástupci korporátu zamalovat - snad aby jemně podvratným humorem nemátl zákazníky.

Timo, jehož tvorbu mapuje nová publikace nakladatelství Druhé město, je streetartový umělec, česky řečeno výtvarník, který na veřejná místa maluje různé legrace a věci k zamyšlení.

Pod díla se nepodepisuje, ani se u nich nenechává fotit. Nejspíš málokdo ví, jak Timo vypadá, a nedozví se to ani čtenář jeho knihy. Zato Timovy práce podle rukopisu, lehce sarkastického, poetického přístupu ke světu rozpozná jasně.

Stejně jako Nikola Šuhaj Loupežník, Zorro Mstitel nebo mytický Pérák osvobozuje Timo svými parazitními úpravami firemních log podvědomí od představ, které loga a slogany obchodních řetězců či komerčních televizí vtiskly lidem.

Bere symboly, naprogramované propagačními stratégy, a co mělo působit jako sošná pravda, díky Timovi vlaje svobodně jako podvlékačky ve větru. Z té chvíle - kdy oči přivyklé čtení symbolu dávají zprávu o "chybném úkonu", v němž se symbol mění ve své popření - by měl radost filozof i psycholog.

Pro streetartisty Timova ražení není jiná cesta vpřed než klid galerie nebo komerčních zadání. Mezi ně patří například nápis Neboj se, umístěný nad vstupem do tunelu pro pěší na trase z pražského Žižkova do Karlína.

Přesto se zdá, že Timových prací na zakázku nebude závratně přibývat - ke smůle umělcovy peněženky, ale nejspíš naštěstí pro jeho umělecké metody a cíle.

Timo: Brno-Obřany, 2018
Timo: Brno-Obřany, 2018 | Foto: Druhé město

Ostatně v rozhovoru s umělkyní Vendulou Chalánkovou brněnský autor pojmenoval svoji zkušenost s mentalitou těch, kdo si od něj objednávají práci na zakázku, jako "samopožírací předposraný mechanismus".

Monografie nazvaná b jako brno - záměrně psáno s malými písmeny - ukazuje většinou Timovy "venkovní" práce, jeho stopy na veřejných místech, a plní tak úlohu kroniky, záznamu glos vytvořených pro konkrétní místo.

Nejspíš končí zabílené, jako jeho variace na průpovídku prezidenta Miloše Zemana k Ferdinandu Peroutkovi, což je jedna z mála glos, v níž Timo použil vulgarismus (ten byl původně Zemanův).

Z knihy je zřejmé, co si Timo myslí o Zemanovi, bývalém brněnském primátorovi Romanu Onderkovi, předsedovi SPD Tomio Okamurovi nebo současné KSČM (nic dobrého), nikdy ale nepropadá záchvatu hněvu a vidění rudě. Neztrácí subverzivní humor, který je v umění silnější zbraní než proklamace a pamflety.

Dosavadní Timovo "sebrané dílo" v knize klade otázku po autorovi. Nikoliv po jeho občanském jménu a příjmení, ale po tom, oč usiluje.

Timo: Brno-střed, 2009
Timo: Brno-střed, 2009 | Foto: Druhé město

Kronika odhaduje způsob, jakým Timo přemýšlí o použitých prostředcích. Anonymní výtvarník vstupuje do veřejného prostoru jinak než autoři graffiti.

Když na betonovou zeď, kudy ve dne v noci pádí auta, vyvede nápis "Máš na míň", součástí jeho hry je i nejistota diváka, jak to s ním Timo myslí. Jde tu o rychlost či ambice, nebo je to parafráze neúspěšného hesla z prezidentské kampaně?

Nejsilnější je Timo, když vezme do hry místo a čas, kdy do svých záměrů vtahuje ty, kteří místem procházejí či projíždějí. Ve tomto smyslu je Timo umělec, který navazuje vztah s místem, lidmi, situací, a kdyby to neznělo tak pitomě, je Timo umělec angažovaný. Kulturolog Blahoslav Rozbořil ve vynikajícím doslovu ke knize nabízí tezi, která v tomto smyslu stojí za úvahu: Timo není umělec, ale bližní.

Timo: b jako brno

Timo: b jako brno

Nakladatelství Druhé město 2019, 192 stran, 550 korun

Přesto by byla chyba redukovat jej na "toho, co píše po zdech nápisy", ukazuje monografie.

Akryly na plátně, třeba ten, kde bílá holubice sestupuje na stejně bělostný lis na citrusy blankytně modrého podkladu, odkazují na daleko rozmanitější svět otevřených možností. Tak to Timo nasprejoval přes šablonu s nápisem, který by mohl být leitmotivem jeho uličnického díla: "Duch svatý prorůstá / jako tráva asfaltem."

 

Právě se děje

před 3 hodinami

Komise: Obětí církevního sexuálního zneužívání může být ve Francii od roku 1950 až 10 tisíc

Obětí církevního sexuálního zneužívání může být ve Francii od roku 1950 až 10.000. Aktualizovaný odhad dnes podle agentury AFP zveřejnila komise, která problematiku zkoumá. Nezávislou komisi pro sexuální zneužívání v církvi (Ciase) v roce 2018 zřídila katolická církev v reakci na sérii skandálních odhalení sexuálního zneužívání ve Francii i ve světě. Komise v polovině minulého roku odhadla počet obětí na nejméně 3000, což dnes její předseda Jean-Marc Sauvé označil za "jednoznačné podhodnocení".

Komise na více než rok zřídila telefonní linku pro hlášení sexuálního zneužívání, na kterou se za tu dobu obrátilo 6500 obětí či svědků těchto násilných činů. V polovině telefonátů se jednalo o případy z 50. a 60. let minulého století, útokům častěji čelili muži a 87 procent volajících bylo v době zneužívání nezletilých, zveřejnila loni na podzim Ciase.

"Zdaleka ale nejde o všechny", upozornil dnes Sauvé. "Zásadní otázkou zůstává, kolik lidí se ozvalo. Deset procent, pět procent, méně?" dodal.

"I když je 10.000 hodně, jsme stále daleko od pravdy," komentoval nový odhad Jean-Pierre Sautreau, jež stojí v čele organizace sdružující oběti církevního zneužívání v západofrancouzském departementu Vendée. "Skutky jsou často datovány do 50. let minulého století a ti lidé již zemřeli, nebo je jim přes 80 a už o tom nechtějí mluvit," vysvětluje.

"Je to vrchol ledovce, je to rozhodně mnohem více," domnívá se rovněž Véronique Garnierová z jiného sdružení obětí.

Zpráva komise má na podzim představit celkovou diagnózu problematiky a vysvětlit, jak se církev do situace dostala. Instituce mají následně navrhnout podobu odškodnění obětí. Podle Sauvého však trauma obětí nevyřeší pouze odškodnění finanční, "obzvlášť v případě, že by jej doprovázel příkaz mlčet".

Zdroj: ČTK
před 3 hodinami

Grammozis se stal pátým trenérem fotbalistů Schalke v sezoně

Novým trenérem fotbalistů Schalke 04 se stal Dimitrios Grammozis. S klubem z Gelsenkirchenu, který už má jen minimální šance na udržení v první lize, podepsal dva dny po odvolání kouče Christiana Grosse smlouvu do roku 2022. Ve funkci by měl podle médií zůstat i v případě sestupu.

Dvaačtyřicetiletý Grammozis byl bez angažmá od loňského léta, kdy skončil u druholigového Darmstadtu. Na lavičce Schalke je už pátým koučem v aktuální sezoně, před ním se u týmu vystřídali David Wagner, Manuel Baum, Huub Stevens a naposledy Gross.

Premiéru s mužstvem absolvuje v pátek v duelu s dalším kandidátem na sestup Mohučí.

Zdroj: ČTK
Další zprávy