Tata Bojs postavili oltář rokenrolu. Výstavou v DOX se ohlížejí za 30 lety na scéně

Na snímku ze zahájení výstavy Milan Cais drží mikrofon spoluhráči Markovi Huňátovi alias Mardošovi.
Pohled do výstavy Tata Bojs v Centru současného umění DOX.
Foto: ČTK
Magdalena Čechlovská Magdalena Čechlovská
1. 12. 2018 14:08
Ani britští The Rolling Stones při koncertech nepotřebují tolik kabelů, kolik jich do pražského Centra současného umění DOX nechal natahat výtvarník a spoluzakladatel kapely Tata Bojs Milan Cais.

Výstava, jež oslavuje třicet let působení slavné české alternativní sestavy, je rozprostřená do mnoha sálů, chodeb i do čtyř pater věže galerie. A kabely, vinoucí se po zemi, slouží jako naváděcí systém.

Není překvapivé, že narozeninová přehlídka, upomínající na všechny zásadní momenty formace, má i výtvarnou kvalitu hodnou přední galerie současného umění. Divák si tu uvědomí, nakolik Tata Bojs dbají o vizuální stránku svých věcí, od graficky promyšlených bookletů, přes videoklipy až po scénografii koncertů. Speciálně pro nynější výstavu přímo vzniklo několik instalací, objektů a obrazů, převážně od bubeníka a zpěváka Milana Caise, jenž je zároveň absolventem pražské Akademie výtvarných umění.

Podoba budoucích potomků

"Tohle je srdce výstavy. Odsud vytéká řeka kabelů, které pro mě mají i silnou estetickou hodnotu," říká Cais dole u šatny galerie, před velkou instalací s klavírem, z jehož útrob vycházejí nejen černé šňůry, ale také bicí nebo mikrofon.

Nad klavírem visí série fotografických dvojportrétů. Podobizny členů Tata Bojs se překrývají s portrétem jejich manželek v době, kdy byly těhotné. "Hledal jsem tak podobu budoucích potomků," komentuje soubor Cais. Odkaz na jiný než hudební svět je však na výstavě výjimkou.

Hlavní kapitoly tvoří jednotlivá alba Tata Bojs. Jedno z prvních, na němž roku 1995 zhudebnili říkanky z knížek Josefa Lady, zde připomíná kopie ilustrace, kterou kapele poskytl Ladův vnuk. Tehdy ji reprodukovali na obalu CD. "Byla to limitovaná edice pěti set kusů, na které jsme ten obrázek mohli použít," vzpomíná Cais.

Za první pořádnou desku považují Tata Bojs album Ukončete nás…! z roku 1997. Jeho vizuálem se stala imitace stanice pražského metra nazvaná Tata Bojs. V Doxu je nápodoba dokonalá, nechybí ani zeď s typickými půlkulatými kachli. "Dědička práv po designerovi Jiřím Rathouském nám z Kanady dovolila využít ty kachle v galerijním prostoru. Je to jasný artefakt," rozplývá se Cais, který přidal ještě vlastní dílo: podivný hnědý kvádr z plastu a staré koženky. V jeho středu je zasklené nouzové tlačítko s nápisem Zneužití se trestá. "Jsou to materiály z metra. Měl jsem období, kdy mi vizualita metra přišla inspirativní."

Desku Futuretro z počátku nového milénia ilustrují kromě plakátů bedny, do nichž se hudebníci nechali zavřít při křtu alba. "Stylizovali jsme se do role robotů, které někdo vyrobil, naprogramoval, aby bavili lidi. Přivezli nás v bednách na pódium, my vystoupili, udělali show a po koncertě zase vlezli do beden," říká hudebník a odkrývá bočnici vypolstrované bedny.

Vizuálem k albu Ukončete nás…! z roku 1997 se stala imitace stanice pražského metra nazvaná Tata Bojs.
Vizuálem k albu Ukončete nás…! z roku 1997 se stala imitace stanice pražského metra nazvaná Tata Bojs. | Foto: ČTK

Při zkoušce kapely

Pro připomenutí další desky, Nanoalba z roku 2004, se Cais vrátil ke své tehdejší inspiraci. Přímo v pražském Doxu během příprav výstavy namaloval dva obrazy znázorňující viry, jež provázely vizuál tehdejší reklamní kampaně. "Nemoc v tom albu, kterým prochází jeden příběh, hraje velkou roli," líčí Cais pro nezasvěcené.

K Nanoalbu patří také černá stěna z barrisolu, připomínající napnutou blánu. Tu rozeznívají dunivé zvuky z elektronického bubnu, který mohou návštěvníci přehlídky sami rozeznít.

Výstava o Tata Bojs má ještě několik interaktivních zastavení. Je tu nahrávací studio, v němž si lze vyzkoušet mixování. Na smyčce běží dvanáct skladeb "rozebraných" do čtyřiadvaceti linek podle nástrojů či hlasů.

Největší atrakcí se zřejmě stane virtuální návštěva zkoušky kapely. Se speciálními brýlemi na očích a ovladačem v ruce se divák ocitá ve zkušebně mezi Tata Bojs, kteří právě hrají píseň Jaro. Pomocí ovladače s nimi může navštívit ještě další prostředí, například s kapelou posedět v obýváku.

Jiný technologický zážitek nabízí 3D klip. "Myslel jsem, že je to high-tech, ale není to tak, to médium je už zastaralé. Už to nikoho nezajímá, všichni chtějí virtuální realitu. To jsme se dozvěděli, až když jsme dlouho sháněli zařízení, které by nám ten videoklip přehrálo," usmívá se Milan Cais.

Mardoša roku 1999 zavedl zvyk, že se členové kapely po koncertu fotí s diváky za sebou.
Mardoša roku 1999 zavedl zvyk, že se členové kapely po koncertu fotí s diváky za sebou. | Foto: ČTK

Kompozice pro šest reproduktorů

Milan Cais vytvořil koncepci pražské výstavy, nebyl ale jediným tvůrcem. Další z členů Tata Bojs Jiří Hradil vymyslel zvukovou instalaci pro šest reproduktorů. V každém zní něco jiného, pouze z jednoho místa je kompozice slyšet dohromady.

"Přeposlechl jsem si všechna alba, vybral nejprve sedmdesát písniček, z nich třicet a nakonec sedmnáct. Z nich jsem vytvořil devítiminutovou koláž," popisuje klávesista Hradil.

Své místo na výstavě má i Mardoša, další z Tata Bojs, který v kapele zavedl zvyk: po každém koncertu se hudebníci na pódiu fotí s diváky za sebou. "Je to série od roku 1999 až k poslednímu koncertu předminulý týden v Liberci," ukazuje Mardoša na dlouhou linku malých fotografií. "Málokdy na těch fotkách vypadáme dobře, jsme tam znavení, zpocení, je to neostré a špatně ořízlé, ale má to velký emocionální náboj," dodává. Fotky jsou očíslované, a lze tak zjistit, že Tata Bojs za tu dobu odehráli 1057 koncertů.

Výstavu "zahušťují" i dokumentární či památeční předměty. Ve skleněné polokouli přilepené na zdi se rozprostírá sbírka tisícovky pásků do backstage, nad schodištěm je vylepená koláž z playlistů, často psaných rukou, a v jedné místnosti hudebníci dokonce zrekonstruovali svou první zkušebnu. Jsou tu malá kamínka, strop polepený platy od vajíček a hlavně stěny zdobí původní plakáty s podobiznami Jimiho Hendrixe či The Clash.

TATA 30JS

Centrum současného umění Dox, Praha, výstava potrvá do 4. března 2019.

Výstava Tata Bojs končí v nejvyšším patře věže, kde je velký prostor se sedmimetrovým stropem. "Je to obrovská hmota vzduchu. Připomnělo mi to chrám, tak mě napadla instalace Oltář rokenrolu," říká Milan Cais, za jehož zády stojí vysoká konstrukce atributů z koncertního provozu: nástroje, kabely, stojany, kus rampy, mikrofony. Za tím vším září obrovské srdce.

"Je to spečenec všeho, co souzní s rockem. Jsou to věci, které nám během let sloužily," říká Milan Cais. Pak mu padne zrak na nepříliš uctivě vyskládané české hudební ceny Anděl. "Není to tak, že bychom si těch cen nevážili, vážíme. Ale nechceme je dávat na poličku a nechat se obdivovat, co všechno jsme vyhráli," dodává.

 

Právě se děje

Aktualizováno před 4 hodinami

Corbyn by prý při novém referendu o brexitu zůstal neutrální

V případě referenda o brexitové dohodě vyjednané vládou Labouristické strany by její lídr Jeremy Corbyn zaujal neutrální stanovisko a neprosazoval žádnou ze dvou možností. Britský opoziční předák dnes tento svůj záměr potvrdil v debatě s občany, kterou vysílala BBC. Před asi 150 diváků postupně předstoupili lídři čtyř nejsilnějších politických stran a museli se vypořádat s těžkými otázkami i bezprostředními reakcemi publika. Předseda britské vlády Boris Johnson řekl, že bez dokončení brexitu nelze skutečně oživit ekonomiku Británie.

Labourista Corbyn čelí dotazům ohledně svého názoru na vystoupení z Evropské unie dlouhodobě a kvůli nejasným vyjádřením je terčem kritiky a posměchu ze strany vládních konzervativců. Ačkoli dnes neřekl, zda odchod své země z EU v principu podporuje, či nikoli, podle britských médií poprvé jasně řekl, jak by se zachoval v případě referenda o svém brexitovém plánu.

Zdroj: ČTK
před 4 hodinami

Neymar se po výletu na Davis cup vrátil do sestavy PSG

Brazilský útočník Neymar se po delší zdravotní pauze vrátil na hřiště, odehrál 65 minut a pomohl fotbalistům Paris St. Germain k domácí ligové výhře 2:0 nad Lille. Obhájci titulu po ní vedou tabulku s náskokem 11 bodů.

Nejdražší hráč světa Neymar nastoupil poprvé od zranění stehna z říjnové reprezentační přípravy. Kouč Thomas Tuchel ho zařadil do základní jedenáctky i přesto, že Neymar v týdnu o své vůli odletěl na finálový turnaj tenisového Davisova poháru. V úterý večer v Madridu sledoval zápas světové jedničky Rafaela Nadala.

Neymar byl na hřišti u obou branek PSG, které v prvním poločase vstřelili Mauro Icardi a Ángel di María. V 65. minutě ho vystřídal Kylian Mbappé.

Zdroj: ČTK
před 5 hodinami

Americký regulátor označil čínské firmy Huawei a ZTE za ohrožení národní bezpečnosti

Americká Federální komise pro spoje (FCC) dnes jednohlasně označila čínské firmy Huawei a ZTE za ohrožení národní bezpečnosti. Největšími klienty těchto firem jsou v USA hlavně venkovští operátoři, kteří při nákupu produktů a služeb Huawei a ZTE nemohou napříště využít prostředky z vládního fondu, jenž má k dispozici 8,5 miliardy dolarů (bezmála 197 miliard Kč). Telekomunikační regulátor navrhuje, aby se čínské vybavení stávajících telekomunikačních sítí nahradilo, informovala agentura Reuters.

Jde o poslední z řady kroků americké vlády, jejichž cílem je zamezit nákupu vybavení od Huawei a ZTE. Konečné nařízení jejich vybavení ze sítí odstranit se podle Reuters očekává nejdříve příští rok. Huawei krok FCC považuje za nezákonný a komisi žádá, aby rozhodnutí "založené na iracionálních spekulacích a dohadech" znovu zvážila.

před 5 hodinami

Airbnb mimo USA a Čínu měla loni zisk 46 milionů USD

Aktivity Airbnb mimo Spojené státy a Čínu loni vykázaly zisk 46,47 milionu USD (1,1 miliardy Kč) ve srovnání se ztrátou 97,22 milionu USD v předchozím roce. Uvádí to zpráva, kterou firma zprostředkovávající ubytování v soukromí předložila úřadům v Irsku a jejíž obsah dnes zveřejnila. Výnosy, které tvoří poplatky vybrané Airbnb, nikoliv celkové peníze vybrané od hostů, se zvýšily o více než 35 procent na 2,42 miliardy USD (56 miliard Kč).

Další zprávy