Světla, sny, moře, chrámy. Romantici vábí na Hrad

Kultura Kultura
29. 5. 2013 13:41
Sbírku Jefa Redemakerse lze vidět v Salmovském paláci
Louis Meijer:Strand bij zonsondergang
Louis Meijer:Strand bij zonsondergang | Foto: NG

Praha - Do svých dvaceti let nikdy nebyl v muzeu, ve čtyřiceti neměl doma jediný obraz a v šedesáti obdivují jeho sbírku návštěvníci galerií napříč Evropou. Sběratel umění Jef Rademakers nyní zapůjčil kolekci romantických obrazů holandských a belgických malířů 19. století do Národní galerie. Pro výstavu Pohledem romantika je Praha už osmou zastávkou. V Salmovském paláci na Hradčanském náměstí ji lze navštívit až do 1. září.

Přelom 18. a 19. století přinesl Evropě velké změny - společnost se odklonila od racionálního pojetí a otevřela se romantismu. Emocionální a lyrické vnímání reality se odrazilo ve vědě, filosofii i umění. Na území dnešního Holandska a Belgie malířství navázalo na silnou historickou tradici 17. a 18. století a malíři plnili výstavní sály, domy obchodníků s uměním i soukromé sbírky nově vznikající společenské vrstvy. Právě období let 1806-1870 dokumentuje aktuální expozice v Národní galerii.

„Zastoupení dnes dvou národností má své historické opodstatnění - na počátku 19. století byly totiž obě země součástí Spojeného království nizozemského," vysvětlila kurátorka výstavy Kateřina Kuthanová.

Mezi čtyřmi desítkami malířů se představuje například Barend Cornelis Koekkoek, David de Noter, Basile de Loose nebo Andreas Schelfhout.

Tulipány a větrné mlýny

Sedmdesátka obrazů je procházkou idylickým, až snovým světem. Z Pražského hradu plného turistů se návštěvník rázem ocitá v oáze poetických krajinomaleb, portrétů, zátiší a romantických scén. A jak je pro romantismus typické, klidná atmosféra obrazů se nijak netluče se zobrazovanými výjevy. Malé postavičky topící se na plátně uprostřed bouře nebo vor zmítající se v mořských vlnách nejsou ponuré ani depresivní.

Foto: NG

Romantismus totiž používá další charakteristický prostředek - světlo. Jasná obloha nebo šedé mraky, které se protrhávající z modře, prosvětlují mnohdy až dvě třetiny obrazu. Světlo je zastoupeno i v podobě svící, červánků, srpku měsíce nebo západu slunce.

Výstava je uspořádána do pěti tematických celků - Krajina, Moře a pláže, Ve svitu měsíce, Sny z kamene a Biedermeier v Belgii. Při putování Holandskem a Belgii návštěvník vystřídá svítání i soumrak, krajiny i místnosti, prosté domky i honosné prostředí velkých chrámů. Nemine ani typické „windmolens " - větrné mlýny a při pozorné prohlídce mu neuniknou další ze známých symbolů, vafle a tulipány.

Mimochodem, jak se píše v krátké interaktivní části výstavy, tulipán na zátiších značil nejdříve rozmařilost, později bláznovství.  V 16. století totiž obrazy s těmito květinami sběratelé přepláceli, v 17. století pak mnoho lidí kvůli poklesu jejich prodeje zbankrotovalo.

Byznys vyměnil za obrazy

Jef Rademakers, který celou kolekci zdarma zapůjčil a osobně se zúčastnil otevření výstavy, také upozornil na nádherné rámy, jež obrazy mají.

Georg Gillis van Haanen: Riviergezicht met donderwolken, 1851
Georg Gillis van Haanen: Riviergezicht met donderwolken, 1851 | Foto: NG

Podle sběratele dokonce v jednom případě předčí rám svou krásou samotné dílo. Rademakers se o umění 19. století začal zajímat až po úspěchu v produkční společnosti. Ve čtyřiceti letech vyměnil velký byznys za studium umění - a po patnácti letech ze své kolekce stvořil samostatnou výstavu.

„Jeho umělecká sbírka je považována za jednu z největších soukromých sbírek holandské a belgické romantické malby v Evropě," zmínila kurátorka Kateřina Kuthanová.

Expozici Pohledem romantika navštívilo v petrohradské Ermitáži 100 tisíc návštěvníků a uznání sklidila i v Gemeentemuseu v Haagu a dalších evropských městech. V Národní galerii navazuje na úspěšné výstavy věnované Roelandu Saveryovi a Rembrandtovi.

 

Právě se děje

Další zprávy