Squatteři a huliči by neposlouchali krotký pop

Tereza Sieglová
23. 3. 2012 8:30
Plantáž Letí jen na vlně nezávazné zábavnosti
Foto: Divadlo Letí

Recenze - Divadlo Letí, soubor s vášní pro nové hry, uvedlo ambiciózní divadelní projekt - muzikál ve větším než malém množství Plantáž. Ke spolupráci na hudební verzi hry známého a uváděného německého dramatika Davida Gieselmanna vyzvalo skladatele Tomáše Poláka z MIG 21 a coby textaře Xindla X. Kdo ovšem od inscenace čekal pádný argument, že konkurz na provozování pražského Divadla Komedie mělo vyhrát právě Divadlo Letí, bude zklamán.

Gieselmann se ve hře inspiroval - jak sám uvádí - Čechovovým Višňovým sadem, na což se inscenátoři rozhodli upozornit poněkud polopatistickými a rušivými přímými citacemi - místo aby se soustředili na výstavbu charakterů, z nichž by tato návaznost vysvítala.

Foto: Divadlo Letí

Parta „alternativně" smýšlejících lidí žije v polorozpadlém domě s přilehlou plantáží marihuany a ve svém huličském opojení vlastní jinakostí a pohodovostí pomalu zahnívá. Centrální konflikt hra buduje kolem dvou postav: Joachima, který zbohatl na počítačovém programu, a stal se tak milionářem, a dýdžejky Lucie, majitelky domu i plantáže, která žije výhradně přítomností a neví, co s ní bude, až o dům přijde kvůli dluhům.

Hlavním tématem hry se zdá být ono zahnívání a rozpad komunity, z jejichž radikálních názorů a postojů, opřených o reálnou zkušenost dnešního světa, se stálým opakováním a únikem do jiné reality v komunitě stala vyprázdněná klišé. Konflikt s Joachimem, který před ostatními dlouho tajil své bohatství a který na závěr dům i s plantáží koupí v dražbě, aby v něm vybudoval velké kulturní centrum, není nijak vyhrocený - a v inscenaci dokonce odchází všichni pospolu a s úsměvem.

Divadlo jako jeden velký squat

Scéna představuje společný prostor domu zařízený po různu sesbíraným nábytkem nejrůznějšího stylu; kvůli ne úplně šikovnému prostorovému uspořádání divadla ovšem vidí realistickou kuchyňku vlevo nebo plátno v pozadí jen část publika. Na plátno se promítají postavy a jejich aktivity v jiných částech divadla mimo scénu. Tento výtvarný koncept (Pavel Kodeda), kdy se jeviště stává pouhou výsečí squatu, organicky vychází ze hry a inscenaci ozvláštňuje. V podstatě realistické kostýmy Vladimíry Fomínové variují různé módní trendy a dotvářejí celkovou atmosféru squaterské komunity.

Foto: Divadlo Letí

Přestože nápad s využitím celého divadla inscenaci svědčí, scénografie svou realističností předznamenává jeden z jejích hlavních problémů: nesourodé propojení realistického herectví a inscenování s tanečně-pěveckými revuálními výjevy v jednotlivých písních. V rozporu s realistickým uchopením textu se navíc ocitá i sama hudba - těžko uvěřit, že squatteři a alternativci budou poslouchat nepříliš invenční pop, jaký se line z jeviště.

Nezachrání to ani pár krotkých hip-hopových výstupů a bohužel ani texty písní, které si co do invence s hudbou příliš nezadají. Pomyslnou perlou je scéna, v níž obyvatelé plantáže nábožně naslouchají sentimentální písni v podání životem zkoušené dívky Nataši ztvárněné Anetou Langerovou.

Muzikál v menším než dostatečném množství

Muzikálová čísla jsou na text navěšena jako ozdoby na vánoční stromeček a nelze se zbavit dojmu, že by se nic podstatného nestalo, kdyby se písně různě zpřeházely, vytvořily se z jiných situací, nebo kdyby tu vůbec nebyly. Místo velkorysého syntetického muzikálového divadla se režisérce Martině Schlegelové podařilo vytvořit jen realisticky uchopenou inscenaci doplněnou o několik volně souvisejících písňových čísel, což je škoda i vzhledem k tomu, že soubor divadla Letí podává velmi kvalitní pěvecké výkony a prokázal, že je schopen tento žánr zvládnout.

Foto: Divadlo Letí

Také zpěvačka Aneta Langerová zvládla hereckou premiéru velmi dobře, nabízí se však otázka, proč vlastně má být poměrně náročná činoherní role Nataši obsazena zpěvačkou, když je jí přidělena jen jedna sólová píseň. Zda obsazení Xindla X vyzní podobně arbitrárně, musí posoudit jiní, na premiéře v roli Tigera Bunche, který komunitu přepadne a zajme, vystoupil dramatik Mark Ravenhill s tlumočnicí Danou Hábovou.

Nejen Ravenhillův velkolepý pěvecký výkon v hudební travestii, ale především jeho excentrický herecký výkon, k němuž Dana Hábová tvořila svým střízlivým a mírným tlumočnickým projevem vtipný a ironický komentář, konvenoval s šíleností i tempem této slepé odbočky na cestě k rozuzlení dramatu.

Divadlo současných textů?

Jakékoli divadlo, které myslí uměleckou práci vážně, se nesmí bát experimentu a risku. Tento experiment Divadlu Letí v koprodukci se Studiem Damúzou ovšem nevyšel. Důvodem by mohlo být právě toto, že se režisérsko-dramaturgický tandem Martina Schlegelová - Marie Špalová svým způsobem zřekl důvěry v text, který se jal vylepšovat čechovovskými citáty počínaje a muzikálovými výstupy konče - ačkoli právě důsledná a přesná práce s textem byla dosud jejich největší devízou.

Foto: Divadlo Letí

Na druhou stranu nutno říct, že snahu tvůrců text „posunout dál" chápu, protože volné zřetězení epizod ze života komunity s natahovaným koncem, který postrádá dramatický oblouk a do jisté míry i téma (což inscenace nechtěně ještě podtrhla), si o takové „posunutí" přímo říká. Proto se nabízí i druhá úvaha - může být pouhé uvádění současných textů dostatečným a nosným uměleckým programem? Nemělo by se divadlo profilovat spíše tematickým zaměřením nebo specifickou estetickou podobou?

Nejnovější inscenace Plantáž k takovým otázkám přímo vybízí. Inscenaci nechybí dobré nápady ani kvalitní herecké i pěvecké výkony (zejména mužské části souboru - Richard Fiala, Tomáš Jeřábek, Tomáš Kobr, Ondřej Novák), ale jako celek působí značně nesourodě a nepřesvědčivě.

Až příliš mnoho věcí nevychází ani ze zvoleného textu ani z tématu (včetně onoho angažmá Anety Langerové či Xindla X). Jakoby spíše byly vedeny touhou po komerční úspěšnosti než skutečnou vůlí vztahovat se divadlem k současnému světu.

David Gieselmann: Plantáž, režie: Martina Schlegelová, hudba: Tomáš Polák (MIG21), texty písní: Xindl X, scéna: Pavel Kodeda, kostýmy Vladimíra Fominová. Divadlo Letí a Studio Damúza v Divadle Na Prádle. Premiéra 15. března 2012.

 

Právě se děje

před 3 hodinami

Italský Senát těsně vyslovil důvěru vládě premiéra Conteho, který přestál i pondělní hlasování Poslanecké sněmovny

Zdroj: ČTK
před 3 hodinami

Tucet členů národních gard USA bylo postaveno mimo službu

Tucet příslušníků amerických národních gard, kteří měli ve středu posílit bezpečnost inaugurace zvoleného prezidenta Joea Bidena, bylo postaveno mimo službu. Stalo se tak po prověrkách, které mimo jiné zkoumaly možné vazby na krajně pravicový extremismus. Podle Reuters to řekli představitelé Pentagonu.

Mluvčí Pentagonu uvedl, že se prověrky nezabývaly jen možnými vazbami na extremistické skupiny.

Jeden příslušník gard byl postaven mimo službu kvůli znepokojivým textovým zprávám, zatímco jiný byl nahlášen úřadům telefonicky. Reuters to sdělil generál v čele úřadu národní gardy Daniel Hokanson.

Do Washingtonu míří na inauguraci, která se uskuteční ve středu, asi dvaapůlkrát více členů národní gardy než v minulých letech. Federální úřad pro vyšetřování (FBI) přitom posuzoval jejich profil ještě nad rámec obvyklých prověrek, jimiž prochází standardně všichni členové ozbrojených sil USA. Zjišťoval mimo jiné, zda některý z nich v minulosti nečelil obviněním v případu spojeném s terorismem. Dříve dnes ministr obrany Christopher Miller řekl, že americké úřady nemají informace o tom, že by při inauguraci "hrozila hrozba zevnitř".

před 4 hodinami

Basketbalistky USK schytaly v Eurolize debakl

Basketbalistky ZVVZ USK Praha podlehly v domácí "bublině" v hale na Královce v utkání 4. kola Evropské ligy Fenerbahce Istanbul vysoko 70:99 a nedokázaly soupeři oplatit porážku 70:77 z prosincového turnaje v Turecku. O udržení naděje na postup do březnového čtvrtfinále bude hrát tým trenérky Natálie Hejkové ve čtvrtek od 19:00 proti Lyonu, který má stejně jako Fenerbahce o bod více než Pražanky.

V celku vítěze tři hráčky předvedly dvacetibodový střelecký výkon - Kayla McBrideová (26), Alina Jagupová (23) a Cecilia Zandalasiniová (20). Z domácího týmu se nejvíce dařilo Kateřině Elhotové s 19 body.

Pražanky se musely obejít bez americké opory Alyssy Thomasové a držely s tureckým celkem krok jen do osmé minuty, kdy byl stav ještě 13:18. Pak ale Fenerbahce uhrálo osmibodovou šňůru a naděje domácího výběru se postupně začaly rozplývat.

Problémy jim dělaly hlavně McBrideová s Jagupovovou a do poločasové přestávky šly suverénky české basketbalové scény s mankem 27:59. Na začátku třetí čtvrtiny prohrávaly i nejvyšším rozdílem v utkání o 33 bodů. Slabou náplastí mohlo být pro USK, že třetí i čtvrtou čtvrtinu těsně vyhrál a také se těsně ubránil stovce inkasovaných bodů.

Evropská liga basketbalistek - 4. kolo:

Skupina B (Praha - hala Královka):

USK Praha - Fenerbahce Istanbul 70:99, Gdyně - Lyon 76:79

Zdroj: ČTK
před 4 hodinami

Nymburk prošel do osmifinále LM z druhého místa

Basketbalisté Nymburka podlehli v závěrečném 6. kole základní skupiny B tureckému celku Tofas Bursa 97:103 a postoupili do osmifinálové fáze Ligy mistrů ze druhého místa. Soupeř pořadí v tabulce ovládl, francouzský Dijon i přes výhru na Kypru nad Keravnosem klesl při shodném zisku 10 bodů vinou nejhoršího skóre ze vzájemných zápasů na nepostupovou třetí příčku v minitabulce tří týmů.

Soupeře pro osmifinálovou skupinu se tým trenéra Orena Amiela dozví při losování 2. února. Další sérii zápasů začne šestnáctinásobný český šampion přesně o měsíc později.

Úvod utkání patřil Omaru Prewittovi, který se rozehrál dvěma trojkami, za čtyři minuty měl na kontě 12 bodů a zařídil vedení 15:8. Nymburk v první čtvrtině vedl i o deset bodů, ale Tofas bojující o klíčovou výhru se ve druhé části přiblížil i na dva.

Domácí už ale soupeře do vedení v první polovině utkání nepustili. Na rozdíl od něj hráli s jistotou, že jim při shodě okolností vezme postup jen porážka téměř o 60 bodů. Nymburk dokonce ke konci druhé čtvrtiny podruhé v utkání unikl i do desetibodového náskoku.

Touha Tofasu po play off ale vyústila ve třetí desetiminutovce v obrat. Týmy se pak přetahovaly o nejtěsnější vedení. Domácí šli ještě do vedení 87:82, ale soupeř odpověděl sedmibodovou šňůrou a vybojoval vítězství. Zařídil ho 27 body Tomislav Zubčič. Domácím nestačilo Prewittových 24 bodů.

Basketbalová Liga mistrů - 6. kolo:

Skupina B:

ERA Nymburk - Tofas Bursa 97:103 (30:26, 57:52, 78:79)

Nejvíce bodů: Prewitt 24, Hruban 17, Dalton 15 - Zubčič 27, Akoon-Purcell 23, Christon 19. Fauly: 21:30. Trestné hody: 41/31 - 28/19. Trojky: 14:10. Doskoky: 38:33.

Zdroj: ČTK
před 4 hodinami

Kandidát na ministra zahraničí USA Blinken: Čína je největší diplomatickou výzvou Spojených států

Čína je bezpochyby největší diplomatickou výzvou pro USA ze všech světových zemí. Na slyšení v Senátu to dnes řekl kandidát na ministra zahraničí v nastupující administrativě Joea Bidena Antony Blinken. Naléhavou zodpovědností USA je podle něj zabránit Íránu v nabytí jaderných zbraní, k návratu Spojených států k jaderné dohodě s Teheránem z roku 2015 však podle něj v blízké budoucnosti nedojde.

Dosluhující prezident Donald Trump podle Blinkena učinil správně, když zaujal tvrdý postoj vůči Číně, protože ta pod vedením prezidenta Si Ťin-pchinga začala dávat jasně najevo svou asertivitu a snahu stát se vůdčí světovou velmocí. Kandidát na funkci šéfa diplomacie však vyjádřil nesouhlas s Trumpovou strategií.

"Musíme čelit Číně z pozice síly, ne slabosti," řekl Blinken, což podle něj znamená "spolupracovat se spojenci, a ne je pomlouvat, podílet se na chodu mezinárodních institucí a vést je, namísto toho, abychom z nich ustupovali". Kandidát na ministra zahraničí rovněž prohlásil, že podle jeho názoru existuje základ pro vybudování takového postoje vůči Číně, s nímž budou souhlasit zástupci obou hlavních politických stran.

USA jsou podle něj připraveny vrátit se k jaderné dohodě světových mocností a Íránu o omezení íránského jaderného programu (JCPOA), od které Trump odstoupil. Podmínkou je však to, aby Teherán začal znovu respektovat závazky, které mu dohoda ukládá. "Od toho jsme ještě daleko," poznamenal.

Zdroj: ČTK
Další zprávy