reklama
 
 

Soud se Ztohoven za fiktivní jaderný výbuch byl odročen

3. 2. 2009 10:25
Umělecko-diverzní skupinu čeká pře s televizní radou

Trutnov - Soud s uměleckou skupinou Ztohoven byl odročen na 20. února. Její členové jsou obviněni, že 17. června 2007 pronikli prostřednictvím kamerového systému pro pořad Panorama do živého vysílání České televize se záznamem fiktivního výbuchu na pozadí Krkonoš. 

Takřka před rokem je tentýž soud osvobodil, nicméně státní zástupce se odvolal. Tentokrát si soudkyně pozvala nového svědka, odborníka na ochranu proti jaderným zbraním.

Po jeho odpovědích byli předvoláni i policisté, kteří členy skupiny vyslýchali. Měli říct, zda výslech nebyl návodný a probíhal podle zákona. Dva z umělců totiž zápis svého výslechu zpochybnili. Jeden policista uvedl, že byl tehdy pouze přísedící, a podrobnosti si nepamatuje. Právě muž, který výslech vedl a u policie už nepracuje; má být předvolán. Okresní soud v Trutnově zasedne opět za tři týdny.   

Skupina se k dalšímu dílu soudničky postavila podobně jako v prvním případě, snad méně okázale. Většina z nich se do Trutnova opět vypravila společně, jen místo autobusem vyrazili komornějším tranzitem. Ze sedmi se jich dostavilo pět, dva se omluvili.

Expert: Výbuch je nereálný

Jestliže při prvním stání byla v budově přítomna početná komunita jejich příznivců, tentokrát tu byli jen jejich právní zástupci a několik novinářů.

Jako první vypovídal zmíněný expert, Daniel Sas z Univerzity obrany. Obraz označil za výbuch jaderné nálože střední mohutnosti, šlo podle něj o zobrazení pozemního nebo velmi nízkého vzdušného výbuchu jako např. při testování. 

Prvotní záběr je podle něj ale neúměrně dlouhý, také další fáze výbuchu ne zcela odpovídají reálu, navíc úplně chybí účinek nejničivějších faktorů jaderného výbuchu např. tlakové vlny, která by působila až do vzdálenosti pěti kilometrů od centra. Poslední podobný nasnímaný a zveřejněný výbuch byl prý odvysílán v roce 1964.

Kamera byla podle jeho svědectví dostatečně vzdálena na to, aby celou dobu snímalo celý jeho průběh. Z taktického hlediska si je podle něj možné jen velmi těžko představit horší výběr cíle, vyloučil i nehodu nebo případ teroristického útoku. Konstatoval, že výbuch je zobrazen naprosto nereálně, ale připustil, že mohl neznalé lidi vylekat.

"Já jsem se ze začátku bál, ale potěšilo mě, že jsem se zklamal," shrnul pak během přestávky dosavadní průběh jeden z členů skupiny.

Znovu skoro po roce

První stání se v Trutnově konalo 25. března 2008; to už měli Ztohoven za výbuch kromě obžaloby i nově zřízenou Cenu Národní galerie 333.

Čtěte také:
Ztohoven zase u soudu: Veřejně prospěšní jsme!
Atomový hřib není poplašná zpráva, řekl soud
Zničili prezentaci zakázaných komunistů Ztohoven?
Za změněné semafory padl trest: 60 tisíc korun

Členům skupiny obžalovaným z šíření poplašné zprávy tehdy hrozilo až několikaleté vězení. Státní zástupkyně požadovala uložení trestu veřejně prospěšných prací. Závěr soudkyně po tom, co svědci obžaloby v podstatě jeden po druhém selhali, byl jednoznačný. Odvysílaná fikce nemohla nikoho vyděsit tak, aby se jednalo o šíření poplašné zprávy.

Obžaloba tehdy "nedodala" ani jednoho svědka, kterého by akce polekala. Také psychologický posudek předvolaného soudního znalce Jana Laška dopad činu nepřeceňoval. Podobně reagoval i starosta "postižené" obce Černý Důl Zdeněk Kraus.

Soud v Trutnově tedy zprostil všech sedm členů skupiny obžaloby, když sama soudkyně Stanislava Suchánková konstatovala, že "obraz výbuchu nebyl schopen způsobit znepokojení obyvatelstva a mezi lidmi vyvolal spíš pobavení a údiv nad tím, jak snadno lze do televizního vysílání vstoupit."

Další soud kvůli pokutě

Žalobce Dušan Ondráček se ale odvolal. Krajský soud v Hradci Králové pak verdikt okresního soudu zrušil a vrátil případ k novému projednání. Nyní mají vypovídat noví svědci.

ČTK uvedla, že jednání se má zúčastnit také ekonom, který se má pro změnu věnovat vyčíslení hodnoty poškozeného zařízení. Členové skupiny ale vždy tvrdili, že při své akci nic nezničili a nevylomili ani zámek.

Ztohoven půjdou k soudu i o den později v Praze. Tentokrát bude na druhé straně stát Rada pro rozhlasové a televizní vysílání. Skupina podala stížnost k městskému soudu ohledně pokuty vyčíslené loni v červnu celkem na sto padesát tisíc korun, kterou jejím třem členům v souvislosti se stejnou akcí udělila.

Domnívá se, že je neoprávněná. Pokuta je na dolní hranici sazby, kterou zákon umožňuje. Rada může udělit peněžitý trest od 50 tisíc  do pěti milionů korun tomu, kdo zasahuje do obsahu programu provozovatele vysílání a provozovatele převzatého vysílání a poruší povinnosti týkající se výroby nebo vysílání pořadů.

autor: Radek Wohlmuth | 3. 2. 2009 10:25

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama