Šílenci jsou na útěku. Teď ve Veletržním paláci

juk
29. 10. 2014 16:50
Expozice Fluxus. Evropské festivaly 1962–1977 představuje v Národní galerii hnutí, které šokovalo anarchistickými představeními a zásadně ovlivnilo vývoj experimentálního umění.
Ben Vautier při performanci BEN TRAVERSERA LE PORT DE NICE A LA NAGE – přeplavání přístavu v Nice, 26. července 1963, Fluxus Festival d’Art Total (et du Comportement).
Ben Vautier při performanci BEN TRAVERSERA LE PORT DE NICE A LA NAGE – přeplavání přístavu v Nice, 26. července 1963, Fluxus Festival d’Art Total (et du Comportement). | Foto: Národní galerie

Praha - Patnáctiletý vzdor hnutí Fluxus proti klasickému vnímání umění mapuje výstava Národní galerie. Festivaly pořádané v 60. a 70. letech šokovaly svými anarchistickými představeními a zásadně ovlivnily vývoj experimentálního umění. Výtvarná díla, ale také hudba, literatura a dramatická ztvárnění preferovaly minimalismus a gagovost před složitými uměleckými gesty.

Když v roce 1962 organizoval zakladatel hnutí George Maciunas v Německu první festival s označením Fluxus (z latinského fluxus – proud, tok), kdosi na plakát avizující akci připsal: „Die Irren sind los…“ – „Šílenci jsou na útěku…“

Robert Bozzi, George Maciunas a Ben Vautier při performanci IN MEMORIAM TO ADRIANO OLIVETTI George Maciunase, 26. července 1963.
Robert Bozzi, George Maciunas a Ben Vautier při performanci IN MEMORIAM TO ADRIANO OLIVETTI George Maciunase, 26. července 1963. | Foto: Národní galerie

Opravdu – „anti-umělci“, jak se sami členové hnutí nazývali, skládali skladby tvořené trojím zavřením a otevřením křídla klavíru, při divadelních představeních si před diváky jen mlčky oholili hlavy, „tiskli“ katalogy ve formě papírových krabic.

Svými akcemi se vymezovali proti tehdejšímu americkému umění vyšších vrstev a evropskému socialistickému umění. Zasazovali se o formy přístupné všem, odmítali komercionalizaci, zpochybňovali dosavadní chápání umělce. Propagovali absolutní svobodu projevu a autorskou anonymitu.

Hnutí vzniklo kolem roku 1960 v New Yorku, mimo Evropy se dále rozšířilo do Japonska. Do jeho směřování zasáhli John Cage, Jackson Mac Low, Al Hansen, George Brecht, Dick Higgins nebo Yoko Ono.

Výstava ve Veletržním paláci mapuje evropskou činnost mezi léty 1962 a 1977. Interaktivní instalace představuje dvaatřicet významných Fluxových festivalů. Projekt shromažďuje fotografie, partitury akcí, filmové záznamy i dobová svědectví a prostřednictvím iPadu zpřístupňuje také digitální archiv.

Fluxus. Evropské festivaly 1962–1977. Národní galerie. Veletržní palác, Dukelských hrdinů 47, Praha 7. Kurátorka výstavy: Petra Stegmann (DE). Zastoupení umělci: Eric Andersen (DK), Philip Corner (US/IT), Geoffrey Hendricks (US), Bengt af Klintberg (SE), Milan Knížák (CZ), Alison Knowles (US), Jarosław Kozłowski (PL), Vytautas Landsbergis (LT), Larry Miller (US), Ann Noël (GB/DE), Ben Patterson (US/DE), Willem de Ridder (NL), Tamás St.Turba (HU/CH), Ben Vautier (CH/FR) a řada dalších. Výstava potrvá do 4. ledna 2015.

 

Právě se děje

Další zprávy