Rozdrtí taťka Federer Rafíka? Tipujte s Jestřábím okem

Brigita Zemen
15. 5. 2012 8:34
All England Club v Rubínu hostí světovou dvojku a trojku
Foto: A-studio Rubín

Recenze - Zatímco Roger Federer porazil ve finále turnaje Masters v Madridu Tomáše Berdycha a celý tenisový svět se už pomalu připravuje na French Open, v pražském A studiu Rubín se světová dvojka s trojkou utkávají několikrát do měsíce na trávě londýnského All England Clubu.

Federer - Nadal, tak se jmenuje nový autorský projekt Petra Kolečka, Davida Prachaře a Marka Taclíka. Jak už název sám napovídá, jedná se o hru o dvou pravděpodobně největších rivalech bílého sportu. Kdo by ale čekal detailní a precizní rozbor tenisového zápasu těchto hvězd, odcházel by z Rubínu velmi zklamaný.

Foto: A-studio Rubín

Ovšem ten, kdo alespoň rámcově tuší, jaké tvorbě se Kolečko, Prachař a Taclík věnují, jde ale na představení Federer - Nadal s očekáváním, které se aktérům podaří minimálně z části naplnit.

Tvůrčí tým Kolečko - Prachař - Taclík (v programu k inscenaci pod zkratkou PRAKOTA) má na svědomí všechny inscenační složky. Vedle autorství se postarali i o zcela specifickou režii sebou samých, i když pod zpětnou reflexí Martina Kukučky (z režijního tandemu SKUTR) a choreografickými konzultacemi s Adélou Laštovkovou-Stodolovou.

Švýcarská nuda vs. španělská mystika

Inscenace používá tenis pouze jako prostředí, jako svět, ve kterém postavy žijí prakticky celý svůj život. Scénu tvoří umělá tráva, jedna židle na každé straně jeviště a umpire s rozhodčím. Navíc je trávník v zadní části jeviště zvednutý, a tvoří tak promítací plátno.

Foto: Aktuálně.cz, A-studio Rubín

Tenisové výměny jsou prezentovány prostřednictvím až téměř tanečních čísel, kdy úder do míčku symbolizuje promáchnutí raketou a příslušný zvuk puštěný ze záznamu. Každopádně tyto okamžiky jsou v inscenaci pouze jakousi automatickou nutností. Hlavním tématem hry jsou totiž především vnitřní monology obou postav, vycházející z notně nadnesené reality.

Taclíkův Federer je od začátku unavený životem, manželka Mirka ho nutí mezi jednotlivými turnaji trávit čas u tchyně konzumací halušek a dalších slovenských specialit, ze kterých mu už pořádně narostl pupek.

Navíc ho vytáčí Nadal se svým nezdolným optimismem a nutkavou potřebou běhat po kurtu. A aby toho nebylo málo, uvědomuje si v závěru představení, že je vlastně robot a že má od švýcarské vlády speciální tajný úkol, který nikterak nesouvisí s tenisem.

Foto: A-studio Rubín

Vedle něj působí Prachařův Rafael Nadal, přezdívaný Rafík, jako naspeedovaný Scooby Doo a nutno podotknout, že žádný z jeho poněkud netradičních rituálů nezůstal opomenut, naopak byly některé přidány. Divák se tak dočká vysvětlení toho, proč Nadal tak rád běhá, jak sbalil svoji současnou přítelkyni, ale i příčinu manévrů s trenkami, lahvičkami na pití, a dokonce poradí, co dělat, když se na toaletách All England Clubu objeví moucha.

Jestřábí oko jako Deus ex machina

Dokud se inscenace drží tématu (ne)pravděpodobných životů obou hráčů, jde o velmi vtipnou satiru. Jednotlivé skeče jsou skvěle vypointované, ale protože jde o divadlo, a ne o kabaret, musí pod sebou nést alespoň nějakou příběhovou linku. Ta v tomto případě není až tak důležitá a funguje jen jako prostředek k ukončení.

Dalo se předem předpokládat, že v koncepci takto postavené bude ono ukončení působit trošku křečovitě a uměle. A také od momentu, kdy se na scénu spustí disko koule představující Jestřábí oko, které zodpoví všechny otázky, dostává se inscenace do jakési magicko-metafyzické roviny, jejíž význam vlastně uniká. Protože jde ale vlastně jen o nutnost udělat za řízenou zábavou nějakou tečku, není nutné ji považovat za až tak důležitou.

Foto: A-studio Rubín

Kdo čeká od divadla velké umění, měl by se zřejmě poohlédnout jinde. Inscenace Federer - Nadal je vtipnou a hravou parodií, která ale vyžaduje alespoň elementární znalost těchto dvou tenisových matadorů. A pak zaručeně pobaví. Taclík s Prachařem mají světovou dvojku i trojku perfektně nakoukané a slaví úspěch.

Ostatně, že je tento divadelní formát divácky vděčný a s nadšením přijímaný, dokazuje i fakt, že veškeré reprízy v květnu a červnu jsou již beznadějně vyprodané. Pokud jste tedy fandové tenisu a ironického humoru, zkuste po divadelních prázdninách svoje štěstí v A studiu Rubín. S největší pravděpodobností vás totiž trio PRAKOTA nezklame.

Petr Kolečko, Jakub Prachař: Federer - Nadal. Režijní dohled: Martin Kukučka. Hrají: Jakub Prachař, Marek Taclík, Petr Kolečko. Premiéra 30. dubna 2012 v A-studiu Rubín v Praze.

 

Právě se děje

před 21 minutami

Benátky pokutují neuctivé turisty, Češi se ve městě proháněli na kole

Italské Benátky se potýkají s neotesanými turisty, kteří porušují takzvané "urbánní dekorum", tedy pravidla slušného chování v historickém městě. 

Francouzský turista si vysloužil pokutu ve výši 150 eur (zhruba 3835 korun) za to, že na hlavním benátském kanále provozoval takzvaný paddleboarding, tedy jízdu na prkně vestoje s pádlem. Uvedla to dnes místní policie, která se zaměřuje i na dodržování pravidel slušného chování ve městě na laguně a provedla zátah proti "neuctivým" návštěvníkům. Ti se do starobylých Benátek opět vrací ve větším množství po posledním proticovidovém lockdownu.

Policie zmínila i další příklady pokleslého chování turistů, včetně případu dvou Čechů, kteří dostali pokutu ve výši 100 eur každý. Jeden z nich se projížděl po náměstíčku Campiello Selvatico na kole, druhý se proháněl před historickým palácem Palazzo Cavalli na elektrickém skútru.

Dvě Němky podle policie musely zaplatit pokutu v úhrnné výši 250 eur za to, že se slunily v bikinách u kostela San Stae, což policie označila za další příklad "degradace" města. Tři turisté z Bangladéše pak dostali každý pokutu 50 eur za to, že po historickém mostě Ponte della Costituzione hrkali s cestovními kufry na kolečkách.

Další zprávy