Recenze: Grygarova vizuální symfonie otevírá jiné prostory

Lenka Lindaurová
4. 1. 2015 14:33
Minimalistická instalace, přísný retrospektivní výběr a nulové architektonické spekulace. Vizuální symfonie – tak by se dala popsat výstava Milana Grygara, příznačně nazvaná Vizuální a akustické.
Milan Grygar.
Milan Grygar. | Foto: ČTK

Recenze - Milan Grygar, doyen české geometrické tvorby 60. let je známý především (u nás výjimečným) spojením vizuálního umění se zvukem. Tímto vztahem se ve své tvorbě intenzivně zabýval, podle jeho slov byl přitahován schopností zvuku vyjadřovat prostor.

Pro mnohé návštěvníky jeho aktuální retrospektivy v pražské Městské knihovně, která svědčí nejvíc právě takovým minimalistickým projektům, se tak prostřednictvím Grygarových děl může otevřít nové neznámé uzemí, zcela odlišné od viditelného. Přesto je ale propojení vizuálního a akustického zřejmé a logické – čáry jsou partiturami, zvukem vnímáme prostor i se zavřenýma očima. Obrazy a kresby Milana Grygara jsou často přímo partiturami a byly také skutečně přehrávány.

Uplynulo už téměř dvacet let od výstavy, kterou rovněž pořádala Galerie hlavního města Prahy, kde se Grygar objevil vedle Francoise Moreleta a hudebníka Johna Cage s tématem otevřené formy. Na rozdíl od svých českých kolegů geometrické malby se Grygar zabýval možnostmi takového tvůrčího procesu mnohem otevřeněji.

Tam, kde například Zdeněk Sýkora či Jan Kubíček zkoumají nekonečnost struktur, Grygar nachází jinou kvalitu prostoru a transformaci jeho vnímání – vizuálně a akusticky zároveň. Ale ani divák, který dokáže jeho věci vnímat pouze očima, nepřijde o velký zážitek. Speciálně na této čisté výstavě, kde není potřeba o autorovi vědět vůbec nic a jen jít a dýchat v rytmu ploch a čar.

Expozice nazvaná Vizuální a akustické je traktovaná do čtyř částí odpovídajících prostorovému řešení galerie akcentuje kresby a malby dřívkem, které přímo evokují zvukové vlnění, a takzvané Antifony v podobě rozměrných geometrických pláten či menších akrylů. Témata, která rozvíjí osmaosmdesátiletý autor po celý svůj život, jsou i v posledních „čerstvých“ antifonách neuvěřitelně živá. Jistě, geometrie je nadčasová, ale kdo z malířů s ní dnes obstojí?

Podívejte se, jak vznikají Hmatové kresby Milana Grygara.
Podívejte se, jak vznikají Hmatové kresby Milana Grygara. | Video:

Právě minimalistická instalace také ukazuje, že určitá díla potřebují ukázat v souvislostech, ale v Grygarově případě není potřeba rekapitulovat všechny kroky tvůrčího procesu. Malou ukázkou jeho experimentálních metod jsou dva krátké filmy o vzniku akustických kreseb za pomocí různých předmětů, které si k bílé ploše přináší mistr oblečený v černém v klobouku jako velký mág. Pro nejmladší diváckou generaci to musí být zážitek; pro všechny pak je překvapení i to, jak se dokumenty o výtvarné tvorbě dají točit zajímavě.

Grygarova výstava je oázou uprostřed české nudy a stereotypu. Působí tak samozřejmě a jednoznačně jako málokterý projekt u nás. Je za ní vidět přímo autor a jako celek je výstava rovněž dílem – a to není snadné vytvořit bez zbytečných příběhů. A jsme zase u krásy minimalismu.

Milan Grygar: Vizuální a akustické. Galerie hlavního města Prahy, Městská knihovna. Trvá do 5. dubna 2015.

před 27 minutami

Devětadevadesátiletý princ Philip podstoupil neupřesněnou srdeční proceduru. Proběhla úspěšně

Britský princ Philip podstoupil úspěšnou srdeční proceduru, oznámil Buckinghamský palác, aniž by uvedl podrobnosti. V nemocnici zůstane 99letý manžel Alžběty II. ještě několik dní. Philip byl hospitalizován 16. února poté, co se mu udělalo nevolno. Byl léčen kvůli neupřesněné infekcí, která však nesouvisí s covidem-19. V pondělí byl převezen z jedné nemocnice do druhé v centrálním Londýně kvůli testům srdce a pokračování v léčbě infekce.

"Vévoda z Edinburghu včera (ve středu) podstoupil v nemocnici sv. Bartoloměje úspěšnou proceduru kvůli předchozím srdečním problémům," uvedl palác.

"Jeho královská výsost zůstane několik dní v nemocnici na léčení, kvůli odpočinku a zotavení," sdělil rovněž Buckinghamský palác v prohlášení.

Čtyřiadevadesátiletá královna Alžběta II. mezitím zůstává na hradě Windsor západně od Londýna. Ona i její manžel už byli očkováni proti covidu-19.

Princ Philip v posledních deseti letech několikrát vyhledal nemocniční péči, protože se mu vracela infekce močového měchýře. O Vánocích 2011 podstoupil operaci kvůli zablokované srdeční tepně.

před 34 minutami

Nezaměstnanost v EU v lednu zůstala na 7,3 procenta

Míra nezaměstnanosti v Evropské unii v lednu zůstala na prosincové hodnotě 7,3 procenta. Beze změny byl poměr lidí bez práce i v zemích platících eurem, kde jich v prvním měsíci letošního roku bylo 8,1 procenta. Oznámil to ve čtvrtek statistický úřad Eurostat. Česká republika přišla o pozici země s nejnižší nezaměstnaností, v EU ji předstihlo Polsko.

O rok dříve byly statistiky nezaměstnanosti příznivější než v době, kdy na ekonomiku doléhají omezení spojená s šířením koronaviru. Loni v lednu bylo v celé unii bez práce 6,6 procenta lidí, v zemích eurozóně pak 7,4 procenta.

Eurostat uvedl, že v celém evropském bloku bylo v lednu bez práce 15,66 milionu lidí. Ve srovnání s prosincem jich přibylo zhruba 29.000. V eurozóně počet nezaměstnaných podle úřadu proti prosinci vzrostl o 8000 na 13,28 milionu.

před 41 minutami

Trikolóra, Soukromníci a Svobodní půjdou do voleb společně

Trikolóra, Strana soukromníků ČR a Strana svobodných občanů budou společně kandidovat v podzimních sněmovních volbách. Ve čtvrtek podepsaly dohodu o dlouhodobé spolupráci. Jejich předsedové to dnes oznámili na společné tiskové konferenci. Předseda Trikolóry Václav Klaus mladší řekl, že teprve podle podoby nového volebního zákona se rozhodnou, zda vytvoří volební koalici či zda bude kandidovat jedna ze stran a ostatní ji podpoří.

Strany chtějí podle svých představitelů voličům "nabídnout alternativu k současnému levicovému a protinárodnímu směřování české politiky", uvedli. "Jsem rád, že se spojují tři nesocialistické strany, které vidí řešení ve staré dobré demokracii, v kapitalismu, v národním státu," řekl Klaus.

Předseda Svobodných Libor Vondráček věří, že společná spolupráce zabrání tomu, aby propadly hlasy pravicových voličů, kteří nyní nejsou ve Sněmovně zastoupeni. Je to podle něj poprvé, co se strana ve volbách do Sněmovny rozhodla s někým spojit. "Chceme prosadit antibyrokratickou revoluci, znovu nastartovat českou ekonomiku opřenou právě o houževnatost českých, moravských a slezských podnikatelů a odstranit diskriminaci živnostníků vůči fabrikám a nadnárodním řetězcům," uvedl Petr Bajer, předseda Soukromníků.