reklama
 
 

Recenze: Grygarova vizuální symfonie otevírá jiné prostory

4. 1. 2015
Milan Grygar. Milan Grygar. | Foto: ČTK
Minimalistická instalace, přísný retrospektivní výběr a nulové architektonické spekulace. Vizuální symfonie – tak by se dala popsat výstava Milana Grygara, příznačně nazvaná Vizuální a akustické.
Doporučujeme

Recenze - Milan Grygar, doyen české geometrické tvorby 60. let je známý především (u nás výjimečným) spojením vizuálního umění se zvukem. Tímto vztahem se ve své tvorbě intenzivně zabýval, podle jeho slov byl přitahován schopností zvuku vyjadřovat prostor.

Pro mnohé návštěvníky jeho aktuální retrospektivy v pražské Městské knihovně, která svědčí nejvíc právě takovým minimalistickým projektům, se tak prostřednictvím Grygarových děl může otevřít nové neznámé uzemí, zcela odlišné od viditelného. Přesto je ale propojení vizuálního a akustického zřejmé a logické – čáry jsou partiturami, zvukem vnímáme prostor i se zavřenýma očima. Obrazy a kresby Milana Grygara jsou často přímo partiturami a byly také skutečně přehrávány.

Uplynulo už téměř dvacet let od výstavy, kterou rovněž pořádala Galerie hlavního města Prahy, kde se Grygar objevil vedle Francoise Moreleta a hudebníka Johna Cage s tématem otevřené formy. Na rozdíl od svých českých kolegů geometrické malby se Grygar zabýval možnostmi takového tvůrčího procesu mnohem otevřeněji.

Tam, kde například Zdeněk Sýkora či Jan Kubíček zkoumají nekonečnost struktur, Grygar nachází jinou kvalitu prostoru a transformaci jeho vnímání – vizuálně a akusticky zároveň. Ale ani divák, který dokáže jeho věci vnímat pouze očima, nepřijde o velký zážitek. Speciálně na této čisté výstavě, kde není potřeba o autorovi vědět vůbec nic a jen jít a dýchat v rytmu ploch a čar.

Expozice nazvaná Vizuální a akustické je traktovaná do čtyř částí odpovídajících prostorovému řešení galerie akcentuje kresby a malby dřívkem, které přímo evokují zvukové vlnění, a takzvané Antifony v podobě rozměrných geometrických pláten či menších akrylů. Témata, která rozvíjí osmaosmdesátiletý autor po celý svůj život, jsou i v posledních „čerstvých“ antifonách neuvěřitelně živá. Jistě, geometrie je nadčasová, ale kdo z malířů s ní dnes obstojí?

Právě minimalistická instalace také ukazuje, že určitá díla potřebují ukázat v souvislostech, ale v Grygarově případě není potřeba rekapitulovat všechny kroky tvůrčího procesu. Malou ukázkou jeho experimentálních metod jsou dva krátké filmy o vzniku akustických kreseb za pomocí různých předmětů, které si k bílé ploše přináší mistr oblečený v černém v klobouku jako velký mág. Pro nejmladší diváckou generaci to musí být zážitek; pro všechny pak je překvapení i to, jak se dokumenty o výtvarné tvorbě dají točit zajímavě.

Grygarova výstava je oázou uprostřed české nudy a stereotypu. Působí tak samozřejmě a jednoznačně jako málokterý projekt u nás. Je za ní vidět přímo autor a jako celek je výstava rovněž dílem – a to není snadné vytvořit bez zbytečných příběhů. A jsme zase u krásy minimalismu.

Milan Grygar: Vizuální a akustické. Galerie hlavního města Prahy, Městská knihovna. Trvá do 5. dubna 2015.

autor: Lenka Lindaurová

Pokračujte dál

reklama
reklama
reklama
Komerční sdělení
reklama

Sponzorované odkazy

reklama