Recenze: Grygarova vizuální symfonie otevírá jiné prostory

Lenka Lindaurová
4. 1. 2015 14:33
Minimalistická instalace, přísný retrospektivní výběr a nulové architektonické spekulace. Vizuální symfonie – tak by se dala popsat výstava Milana Grygara, příznačně nazvaná Vizuální a akustické.
Milan Grygar.
Milan Grygar. | Foto: ČTK

Recenze - Milan Grygar, doyen české geometrické tvorby 60. let je známý především (u nás výjimečným) spojením vizuálního umění se zvukem. Tímto vztahem se ve své tvorbě intenzivně zabýval, podle jeho slov byl přitahován schopností zvuku vyjadřovat prostor.

Pro mnohé návštěvníky jeho aktuální retrospektivy v pražské Městské knihovně, která svědčí nejvíc právě takovým minimalistickým projektům, se tak prostřednictvím Grygarových děl může otevřít nové neznámé uzemí, zcela odlišné od viditelného. Přesto je ale propojení vizuálního a akustického zřejmé a logické – čáry jsou partiturami, zvukem vnímáme prostor i se zavřenýma očima. Obrazy a kresby Milana Grygara jsou často přímo partiturami a byly také skutečně přehrávány.

Uplynulo už téměř dvacet let od výstavy, kterou rovněž pořádala Galerie hlavního města Prahy, kde se Grygar objevil vedle Francoise Moreleta a hudebníka Johna Cage s tématem otevřené formy. Na rozdíl od svých českých kolegů geometrické malby se Grygar zabýval možnostmi takového tvůrčího procesu mnohem otevřeněji.

Tam, kde například Zdeněk Sýkora či Jan Kubíček zkoumají nekonečnost struktur, Grygar nachází jinou kvalitu prostoru a transformaci jeho vnímání – vizuálně a akusticky zároveň. Ale ani divák, který dokáže jeho věci vnímat pouze očima, nepřijde o velký zážitek. Speciálně na této čisté výstavě, kde není potřeba o autorovi vědět vůbec nic a jen jít a dýchat v rytmu ploch a čar.

Expozice nazvaná Vizuální a akustické je traktovaná do čtyř částí odpovídajících prostorovému řešení galerie akcentuje kresby a malby dřívkem, které přímo evokují zvukové vlnění, a takzvané Antifony v podobě rozměrných geometrických pláten či menších akrylů. Témata, která rozvíjí osmaosmdesátiletý autor po celý svůj život, jsou i v posledních „čerstvých“ antifonách neuvěřitelně živá. Jistě, geometrie je nadčasová, ale kdo z malířů s ní dnes obstojí?

Podívejte se, jak vznikají Hmatové kresby Milana Grygara.
Podívejte se, jak vznikají Hmatové kresby Milana Grygara. | Video:

Právě minimalistická instalace také ukazuje, že určitá díla potřebují ukázat v souvislostech, ale v Grygarově případě není potřeba rekapitulovat všechny kroky tvůrčího procesu. Malou ukázkou jeho experimentálních metod jsou dva krátké filmy o vzniku akustických kreseb za pomocí různých předmětů, které si k bílé ploše přináší mistr oblečený v černém v klobouku jako velký mág. Pro nejmladší diváckou generaci to musí být zážitek; pro všechny pak je překvapení i to, jak se dokumenty o výtvarné tvorbě dají točit zajímavě.

Grygarova výstava je oázou uprostřed české nudy a stereotypu. Působí tak samozřejmě a jednoznačně jako málokterý projekt u nás. Je za ní vidět přímo autor a jako celek je výstava rovněž dílem – a to není snadné vytvořit bez zbytečných příběhů. A jsme zase u krásy minimalismu.

Milan Grygar: Vizuální a akustické. Galerie hlavního města Prahy, Městská knihovna. Trvá do 5. dubna 2015.

 

Právě se děje

před 1 hodinou

České házenkářky na úvod Eura prohrály se Švédskem

České házenkářky vstoupily do mistrovství Evropy v Dánsku porážkou 23:27 s favorizovaným Švédskem. Svěřenkyně trenéra Jana Bašného v úvodním utkání základní skupiny B v Herningu dlouho držely krok, na startu druhého poločasu dokonce vedly o tři branky, ale závěr patřil Seveřankám.

V dalším duelu se český tým v sobotu utká s Ruskem a v pondělí zakončí skupinu proti Španělsku. Do další fáze turnaje, kterou budou dvě šestičlenné skupiny, postoupí první tři celky.

Švédsko a Česko se měly utkat už v březnu v kvalifikaci, kvůli koronaviru ale byly oba zápasy zrušeny a na šampionát se dostaly stejné týmy jako předloni. Kvůli přetrvávající pandemii se celý turnaj hraje bez diváků.

Zatímco český tým kvůli koronaviru nehrál zápas více než rok, Švédky stihly před šampionátem čtyři přípravná utkání. Svěřenkyně kouče Bašného se ale favoritek, s nimiž se jim v posledních letech nedařilo, nezalekly a od úvodu držely krok.

Seveřanky, šestý tým z předloňského Eura, sice v prvním poločase většinu času vedly, ale maximálně o dva góly. Mezi tyčemi v české brance se dařilo Kudláčkové, která působí ve švédském Kristianstadu, a i díky jejím zákrokům držel outsider v poločase nadějnou remízu 13:13.

Vstup do druhého dějství vyšel českému celku ještě lépe. Národní tým dal úvodní tři branky a chvíli měl překvapivý třígólový náskok. Pak přišla rozhodující fáze utkání.

Švédky po sérii čtyř branek otočily stav a ve 42. minutě vedly 19:18. Seveřanky se uklidnily a postupně navyšovaly náskok. V 56. minutě upravila Strömbergová už na 27:21 a bylo rozhodnuto.

Utkání skupiny B mistrovství Evropy házenkářek v Dánsku:

Švédsko - Česko 27:23 (13:13)

Sestava a branky Česka: Kudláčková, Novotná - Knedlíková 2, Konečná, Maňáková, Kvášová 2, Kordovská 2, Mikulášková, Hurychová 2, Šustková, Marčíková 3, Stříšková, Zachová, Kovářová, Jeřábková 8, Malá 4.

Nejvíce branek Švédska: Blohmová 5. Rozhodčí: Antičová, Jakovljevičová (obě Srb.). Sedmimetrové hody: 10/5 - 6/4. Vyloučení: 7:4. Bez diváků.

Rusko - Španělsko 31:22 (13:11)

Skupina D:

Německo - Rumunsko 22:19 (13:10), Norsko - Polsko 35:22 (17:13).

Zdroj: ČTK
Další zprávy