Řím otevřel výstavu renesančního mistra Raffaela, ohrožuje ji šíření koronaviru

Na snímku z výstavy je Raffaelův obraz Extáze svaté Cecilie z let 1516 až 1517.
Na snímku z římské výstavy je Raffaelův obraz Papež Lev X. s kardinály Giuliem de Medici a Luigim de Rossim.
Na snímku z výstavy děl Raffaela Santiho je vpravo vidět Madonna dell'Impannata, znázorňující Marii s Jezulátkem.
Raffaelův obraz La Belle Jardiniere, který vznikl okolo roku 1507, představuje Pannu Marii sedící na kamenné lavičce uprostřed otevřené krajiny.
Pohled do výstavy děl Raffaela Santiho ve Scuderie del Quirinale.
Foto: Reuters
Reuters Kultura Reuters, Kultura
6. 3. 2020 13:34
Výstava připomínající 500. výročí úmrtí renesančního malíře Raffaela Santiho začala tento týden v Římě, avšak hrozí, že ji zastíní obavy z šíření nového typu koronaviru po Itálii.

Pořadatelé přehlídky, která se koná v někdejších papežských stájích Scuderie del Quirinale, ještě před vernisáži prodali po internetu více než 70 tisíc vstupenek, což je na římské poměry rekord. A ještě tento týden se slavnostního zahájení zúčastnil italský prezident Sergio Mattarella.

Raffaelův Autoportrét z let 1506 až 1508.
Raffaelův Autoportrét z let 1506 až 1508. | Foto: Gallerie degli Uffizi

Jenže předem zajištěný úspěch výstavy nakonec mohou narušit opatření, jimiž chce italská vláda zamezit šíření nákazy. Mezi nařízení, která ministři zvažují, patří zákaz všech davových shromáždění nebo doporučení, aby od sebe lidé na veřejnosti udržovali alespoň metrový odstup. To je ale v těsném prostoru Scuderie del Quirinale, kde se lidé budou tísnit před uměleckými díly, nedosažitelné.

"Držíme si palce a modlíme se, abychom mohli pokračovat dle plánu," vzkazují pořadatelé výstavy, která se veřejnosti otevřela tento čtvrtek a potrvá do 2. června.

Za uplynulé necelé dva týdny se přitom v Itálii novým typem koronaviru nakazilo přes 2500 lidí a nejméně 79 zemřelo. "Ve světle současné zdravotnické krize v celé zemi výstava maximálně dbá na bezpečí návštěvníků a striktně dodržuje pravidla stanovená vládou. Počet návštěvníků, kteří jsou vpuštěni do sálu, je regulován tak, aby mezi sebou mohli dodržovat dostatečný odstup," doplnili ve středu pořadatelé.

Raffael Santi, známý také jako Raffaello Sanzio da Urbino, se narodil roku 1483 a po krátké nemoci zemřel ve věku pouhých 37 let v Římě. Patřil k nejoceňovanějším umělcům své doby a stejně jako Michelangelo nebo Leonardo byl znám jen pod svým křestním jménem.

Výstava připomíná nejen jeho nejslavnější malby, ale také stopy, které zanechal v archeologii, architektuře či poezii. Stejně tak jsou k vidění jeho tisky, sochy a tapiserie. Protože podle kurátorů Raffael dosáhl mistrovství až v Římě, výstavu neuspořádali chronologicky - začíná tak jeho vrcholnými díly vytvořenými krátce před smrtí a postupuje proti proudu času k době, kdy působil ve Florencii a Umbrii.

Madonu s růží do Říma půjčilo madridské Museo Nacional del Prado.
Madonu s růží do Říma půjčilo madridské Museo Nacional del Prado. | Foto: Museo Nacional del Prado

Kurátoři v Římě shromáždili 204 děl včetně 120 od Raffaela, což je nejvíc, kolik se jich kdy ocitlo na jednom místě. Ty ostatní divákům zprostředkovávají souvislosti z období vrcholné renesance, kdy Raffael působil a kdy se umělci často pracující pro papeže nechávali ovlivnit ideály humanismu i tělesné krásy z antických památek.

Dnes se Raffaelovy mistrovské kusy nacházejí v muzeích po celém světě. Madridské Prado, Národní galerie v Londýně nebo washingtonská Národní galerie umění ty své nyní půjčily na římskou výstavu, která je podle francouzské veřejnoprávní televize France 24 pojištěna na 4 miliardy eur, v přepočtu 101,7 miliardy korun.

"Jsem přesvědčený, že už nikdy neuvidíte tolik Raffaelových děl na jednom místě," konstatuje Eike Schmidt, ředitel nejnavštěvovanější florentské galerie umění. Jmenuje se Galleria degli Uffizi a do Říma poslala 40 kreseb i devět maleb včetně slavné Madony Granduca (Madony s dítětem) nebo La velaty (Ženy se závojem).

Že Raffaelova díla dodnes vzbuzují vášeň, potvrdilo, když vědecká rada galerie Uffizi minulý měsíc rezignovala - právě na protest proti Schmidtovu rozhodnutí půjčit jednu z autorových nejcennějších maleb do Říma, přestože to rada nedoporučila.

Jedná se o známý portrét papeže Lva X., který je podle badatelů základním kamenem florentské sbírky a jako takový by město neměl nikdy opustit.

Schmidt však doporučení vědců nedbal a usoudil, že slavné, nedávno zrestaurované plátno zaslouží alespoň dočasný návrat do města, kde vzniklo a kde se také Raffael proslavil.

Raffael Santi: Portrét papeže Julia II., 1512
Raffael Santi: Portrét papeže Julia II., 1512 | Foto: The National Gallery, London

Do Říma jej pozval papež Julius II. roku 1508, kdy umělci bylo teprve 24 let. Ve Vatikánu pak vytvořil svá nejznámější díla včetně monumentální freskové výmalby čtyř místností Apoštolského paláce, kterým se od té doby přezdívá Raffaelovy sály. Patří k nejnavštěvovanějším částem Vatikánských muzeí.

Raffael si však udržel i přízeň dalšího papeže, Lva X. z rodu Medicejských. Ten umělce pověřil výstavbou dnešní baziliky svatého Petra, kterou Raffael vedl až do své smrti v roce 1520. A právě Lev X. si také objednal portrét, jenž nyní vedl k rezignaci vědecké rady galerie Uffizi.

Portréty obou papežů, Julia II. a Lva X., jsou vedle sebe v Římě vystaveny poprvé.

Raffaelovu výstavu v galerii Scuderie del Quirinale připravila kurátorka Marzia Faiettiová. Pracovala na ní tři roky, přičemž nejvíc času zabralo přesvědčit další muzea, aby se na čas vzdala svých nejcennějších děl. Například boloňská Pinakotéka zapůjčila Extázi svaté Cecílie, madridské Museo del Prado poslalo do Říma Madonu s růží a washingtonské muzeum zase Madonu Albu.

"Podařilo se nám získat víc, než jsme doufali. Jsem nesmírně vděčná. Ukazuje to, že Itálie má s těmito galeriemi přátelské vztahy," poznamenává Faiettiová. "Je to jediná příležitost a jediný okamžik, kdy se mohlo sejít tolik děl na jednom místě," dodává kurátorka, která výstavu v Římě označuje za vrchol letošních oslav 500. výročí Raffaelova úmrtí. Další velkou přehlídku v říjnu otevře Národní galerie v Londýně.

Raffaello 1520-1483

Kurátoři: Marzia Faiettiová, Matteo Lafranconi, Vincenzo Farinella a Francesco Paolo Di Teodoro
Scuderie del Quirinale, Řím, výstava potrvá do 2. června.

 

Právě se děje

před 37 minutami

Guterres si zajistil druhé funkční období v pozici generálního tajemníka OSN

Valné shromáždění OSN zvolilo Antónia Guterrese generálním tajemníkem na další pětileté funkční období. Portugalský politik byl jediným kandidátem a svůj post nakonec obhájil, aniž museli vyslanci 193 členských zemí jednotlivě odevzdávat hlasy. Informují o tom zahraniční tiskové agentury.

Guterres stojí v čele OSN od 1. ledna 2017 a jeho stávající mandát vyprší na konci letošního roku. Ve funkci generálního tajemníka by nyní mohl zůstat do konce roku 2026, kdy mu bude 77 let.

Rodáka z Lisabonu před vyvrcholením volby doporučila na druhý mandát 15členná Rada bezpečnosti OSN a Guterres už v pátek složil přísahu pro další funkční období. V březnovém dopise o své vizi na další roky jmenoval jako nejnaléhavější výzvy současnosti pandemii covidu-19, klimatické změny, znečištění ovzduší i oceánů, složité a zdánlivě nekonečné války i "prudce rostoucí nerovnosti".

Zdroj: ČTK
Další zprávy