Pudy prosakují. Pražská výstava Vladimira 518 řeší, jak animálnost přemáhá výchovu

Pudy prosakují. Pražská výstava Vladimira 518 řeší, jak animálnost přemáhá výchovu
Snímek z výstavy Pád.
Vladimir 518 ve svém ateliéru.
Vladimir 518 ve svém ateliéru.
Snímek z výstavy Pád.
Foto: ČTK
Magdalena Čechlovská Magdalena Čechlovská
1. 8. 2021 18:30
Hudebník, výtvarník, autor a zakladatel knižního i hudebního vydavatelství BiggBoss říká, že ho práce drží na pozitivní straně spektra. Vladimir 518 dokončuje knihu o české architektuře v letech 1958 až 1989 a zároveň vystavuje své nejnovější obrazy. Přehlídka nazvaná Pád v pražské galerii DSC je jednou ze čtyř letošních, příští rok plánuje tři další.

Dvaačtyřicetiletý umělec, vlastním jménem Vladimír Brož, je především vypravěč. První plátna, na která padne návštěvníkův zrak, téměř komiksově líčí případ z roku 2018: napadení číšníka skupinou nizozemských turistů poblíž Národní třídy v Praze. Autor si všiml zajímavé souvislosti, stalo se to poblíž obří hlavy Franze Kafky, kinetické sochy od Davida Černého. Tvář slavného pražského spisovatele se trochu surreálně vznáší na několika obrazech cyklu.

"Můj výrazový slovník prošel změnou, zbrutálněl, objevuju primitivní postupy," hodnotí autor svůj současný styl, který odpovídá tématu. Zkoumá, jak lidská animalita prosakuje zpoza hladké fasády civilizace. Sérii nazvanou Národní třída doprovází také video, pravděpodobně sestřih ze záznamů pouličních kamer.

Staré omalovánky

Součástí cyklu je i plátno zachycující soud s provinilci, jakousi katarzi představuje malba s neohrabaně formulovanou SMS zprávou. "Aräsh Nahvi, jeden z hlavních obviněných, se v ní nedokonalou angličtinou omlouvá a vysvětluje to zatemnění mozku," dodává Vladimir 518.

Trojice dalších velkých obrazů zachycuje holčičku u školní tabule. Třikrát stejný, postupně se rozpadající výjev je dekonstrukcí jednoho okamžiku. Jmenuje se Ticho! a zobrazuje učení, zařazování původně divoké dětské podstaty do společenského systému. "Dítěti říkáme, kdy má mlčet, kdy může mluvit, co má nosit a tak dále," vyjmenovává umělec, který se na věc snaží nahlížet nekriticky, nehodnotit. "Fascinuje mě zvíře v nás a jak s ním ve společnosti pracujeme."

Podivný školní výjev usměrňuje a zjemňuje pastelová barevnost. Barevné tóny jsou chlácholivé, vzbuzují melancholii starých omalovánek.

Dalším výrazným motivem výstavy v DSC Gallery je sport. "Ten vnímám jako přenesený archetyp souboje, je v něm agrese a také hierarchie. Vítěz je alfa samec potvrzený medailí," konstatuje umělec, který například olympiádu znázornil jako válku národů.

Nejčastěji ale maluje koňské dostihy, momenty, kdy žokejové padají ze sedla pádícího koně. Námět inspiroval i název výstavy. "Je to symbol dominance nad celou přírodou. Jsme překvapení, když nás vyhodí ze sedla, což se teď děje," shrnuje.

V zadní části galerie visí "covidová série" nazvaná Hlad/Lov. Nákupní vozíky dávají jasně najevo, o jaký lov se jedná. "V karanténě jsem byl jsem v rodině vybraný, abych jel na lov do obchoďáku. Řešili jsme, kdy kam jít, aby to bylo bezpečné," popisuje Vladimir 518, který v běžných činnostech hledá dávno zakódované vzorce chování.

Snímek z výstavy Pád.
Snímek z výstavy Pád. | Foto: ČTK

Ohýnek z hraček

Výstava pokračuje dalšími bizarními výjevy. Je tu emotivní triptych, na prvním obraze děti vykopávají jiné děti z pískoviště, na druhém si dělají ohýnek z hraček. Třetí je zachycuje při prapodivném tanci za plotem.

Na protější straně dva chlapci zapálili fabriku a prchají z místa činu na tříkolkách. "Ale zároveň se vrhají do další temnoty," dodává autor. Obraz nazvaný Útěk symbolizuje slib, který si Vladimir 518 kdysi dal: že se nikdy nezapojí do pracovního systému. To se mu prý podařilo, vždy dělal sám pro sebe. "Ale to znamená, že se člověk vrhá zase do jiných pastí," přiznává vysoký, nakrátko ostříhaný dvaačtyřicetiletý muž, který dospělý život začal mezi pankáči.

Na svět se ale nedívá z vyhraněné pozice. "Angažovanost mě unavuje. Spíš mě zajímá analýza s odstupem. Pády, ztracené ráje," cituje další téma, jež se objevuje na obrazech.

Vyhnání z ráje podle Vladimira 518 odstartovalo, když člověk začal přemýšlet, a dovršila ho snaha dominovat celé planetě. Na obrazech automobil pronásleduje běžícího mustanga nebo reflektory oslňuje lidskou dvojici - výjev se jmenuje právě Vyhnání z ráje.

Za sobě nejbližší z celé výstavy výtvarník považuje expresivní černé plátno s padajícím jezdcem. Sám sebe vidí mezi tvůrci art brut, i když toto samozařazení úplně nesedí. Obrazy Vladimira 518 jsou sice brutální výrazem a primitivní stylem, ale zároveň dobře čitelné a také poučené. I když je samouk, nemůže zapřít množství vstřebaných informací.

Čas na vlastní

"Začal jsem malovat v dětství jako každý dítě, jen mi to vydrželo," říká. Po intenzivní graffiti eskapádě v 80. a 90. letech minulého století dělal experimentální scénografii, byl součástí divadelní skupiny Tow. Spoluzaložil také audiovizuální skupinu Spam, v níž byl výtvarníkem. Zároveň ilustroval knihy a vydával komiksové noviny s ilustrátory Davidem Böhmem a Jiřím Frantou.

To vše je však jen zlomek věcí, kterým se věnoval. "Výtvarnictví u mě zválcovala hudba plus knihy," říká Vladimir 518, především známý raper, člen skupiny PSH a zakladatel nakladatelství BiggBoss. Mezi hudebními deskami a knihami o umění v něm zveřejnil mimo jiné obsáhlou trilogii Kmeny, mapující české subkultury. Letos však Vladimir 518 provoz firmy ukončí. Nastává pro něj čas na vlastní, především výtvarnou tvorbu.

Začátkem roku uspořádal výstavu nejprve v bývalé továrně na nitě v severočeské Krásné Lípě, kde šéf nakladatelství Divus Ivan Mečl začal s přáteli budovat galerii a kavárnu Nová perla. Druhou přehlídku zaměřenou na audiovizuální objekty měl Vladimir 518 v Chebu.

"Je mi jedno, jestli dělám knihu, nebo výstavu, pořád je to nástroj na analyzování nějaké situace," vysvětluje. Teď dokončuje knihu o socialistické architektuře, která bude posledním titulem nakladatelství BiggBoss. "Bude z toho nejen kniha, ale také seriál a celovečerní film, které v následujících letech půjdou ven," dodává.

Doufá, že projekt pomůže obhájit a zachránit důležité budovy, které by jinak skončily demolicí. Třeba jako liberecký obchodní dům Ještěd. Jeho zbourání, které Vladimir 518 bere tragicky, se promítlo do série kreseb Liberecká událost. I ty jsou k vidění na pražské výstavě.

Velké pracovní nasazení a kombinování různých témat autor označuje za nezbytnost. "Mě práce strašně baví, nevnímám ji jako práci. Bez ní bych se zbláznil," říká Vladimir 518, že bez tvůrčí nebo organizační činnosti vydrží nanejvýš deset čtrnáct dnů. "Když se zastavím, vyjedou démoni, zlo, pochybnosti, nejistota, rozpolcenost," dodává.

Výstava

Vladimir 518: Pád
DSC Gallery, Praha, výstava potrvá do 2. září.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 5 hodinami

Volejbalisté Itálie po 16 letech vyhráli mistrovství Evropy

V Katovicích italští volejbalisté udolali Slovince v pětisetové bitvě a celkově slaví sedmé zlato. Mladý italský celek na šampionátu neprohrál jediný zápas, suverénně prošel i ostravskou základní skupinou, v níž přehrál i českou reprezentaci (3:1) a také své dnešní soupeře. Tehdy 3:0, dnes 3:2. Dva týdny po ženské reprezentaci slaví Itálie zlatý volejbalový double.

Slovinci hráli již třetí finále za poslední čtyři Eura, ale opět se museli spokojit jen se stříbrem. Nad Italy vedli 1:0 a 2:1 na sety, ale rozhodující zkrácenou sadu ztratili 11:15. Jejich cesta za druhým místem přitom začala nečekanou porážkou v Ostravar Aréně s Čechy. Ti obsadili na turnaji osmou příčku.

Finálovou bitvu začali lépe Slovinci, dařil se jim servis i příjem, a byť Italové sedmibodovou ztrátu stáhli na minimum, víc už nedokázali. Karta se však záhy obrátila, mladý italský výběr se dostal do tempa a naboural sebevědomí soupeře. Koncovku třetí sady si vzal do své režie slovinský univerzál Tončen Štern, servisem ji rozhodl a přiblížil slovinský celek k vytouženému titulu. Dařilo se i jeho spoluhráčům blokařům, kteří často nacházeli mezery v italské obraně.

Kouč Ferdinando de Giorgi měl nicméně po další změně stran šťastnou ruku a střídáním univerzála Romana za Pinaliho zastavil nápor slovinských volejbalistů. Ti ještě začali rozhodující dějství tříbodovou šňůrou, ale druhá polovina tie-breaku patřila Italům pod vedením teprve devatenáctiletého smečaře Michieletta a nahrávače Giannelliho.

Bronzové medaile získali volejbalisté Polska. Úřadující dvojnásobní mistři světa si po semifinálové porážce se Slovinskem spravili chuť a před domácím publikem v Katovicích porazili šampiona z roku 2019 Srbsko 3:0.

Zdroj: ČTK
před 5 hodinami

PSG zažilo proti Lyonu obrat. V nastavení rozhodl Icardi

Fotbalisté Paris St. Germain otočili utkání 6. kola francouzské ligy s Lyonem a po vítězství 2:1 zůstali v nejvyšší soutěži nadále stoprocentní. O třech bodech pro domácí rozhodl ve druhé minutě nastaveného času Mauro Icardi. Lionel Messi hrál od začátku duelu, ale v 76. minutě střídal.

Tým z hlavního města tak drží v čele soutěže pětibodový náskok před druhým Marseille, které porazilo 2:0 Rennes.

Zdroj: ČTK
před 6 hodinami

Poslední debatu kandidátů na kancléře SRN provázely spory o sociální témata

Spory o sociální témata, ochranu klimatu a také budoucí německou vládu provázely třetí televizní debatu kancléřských kandidátů konzervativní unie CDU/CSU Armina Lascheta, sociální demokracie SPD Olafa Scholze a Zelených Annaleny Baerbockové. Dnešní společné vystoupení trojice kandidátů bylo před nadcházejícími parlamentními volbami poslední. Vybírat nové složení Spolkového sněmu budou Němci za týden, tedy v neděli 26. září.

Další zprávy