První rozhovor s šéfem NG: Nebudu arbitrem všeho dění

Pavel Kroulík
17. 5. 2011 20:20
Vladimír Rösel: Galerie potřebuje správní radu
Foto: ČT24

Rozhovor - Pouhý den poté, co se od ministra kultury dozvěděl, že bude v čele Národní galerie střídat Milana Knížáka, poskytl ekonom Vladimír Rösel obsáhlý rozhovor redakci Aktuálně.cz.

Jmenován bude 1. června. Za důvod, proč coby manažer a bankéř porazil další uchazeče o prestižní funkci, označil to, že nabídl řešení, která fungují v zahraničí. Navíc se s ministrem Jiřím Besserem shodl, že změna musí přijít zvenčí, nikoli od odborníků zevnitř galerie.

A.cz: Jaký je váš dojem z jednání s ministrem Besserem? Co u vás nejvíc ocenil a co si myslíte, že rozhodlo o vašem vítězství?

Odpovědnost a konzistence. Velice ocenil strukturovanou přípravu a předložení srovnatelných řešení - tedy toho, jak to jinde ve světě dlouho a dobře funguje - a také referencí na podobné instituce, které jsem během pohovorů demonstroval nejen komisi, ale i u pana ministra.

A.cz: Co je základem vaší koncepce?  V jakém stavu přebíráte NG?

Tato odpověď bude předmětem tiskové konference po nástupu do NG.

Foto: Jan Langer

A.cz: Řekl jste, že NG je velmi dobře řízena odborníky a v čele potřebuje spíše manažera. Ale také, že "galerie je v situaci neodkladné restrukturalizace zejména v oblasti řízení, nákladů a vnější komunikace". Znamená to, že NG má podle vás odborníky, kteří ale neumějí hospodařit? A jak je to chcete naučit?

Je to otázka systému a procesů, které se od roku 1989 změnily málo, pokud vůbec. Bohužel obecně kunsthistorici- kurátoři u nás především bádají, přednášejí na školách a píší knihy - proto jsou i sami sebou kritizováni za stav, ve kterém se nachází obsah a dramaturgie sbírek i hodnocení jejich vlastní práce. Jinými slovy jsou většinou ponořeni do své autorské a kurátorské sebeprezentace.

Pokud srovnáte pracovní náplň kurátora v například v Metropolitním muzeu a v NG, zjistíte rozdíl - ale to není kritika odborných pracovníků, to je o přístupu a možnostech jejich realizace. Moje role bude především dát odborníkům prostor a vytvořit prostředí, které jim umožní kreativně řešit obsah i dramaturgii sbírek a výstav. Ale zároveň ty zájmy a názory uvádět do souladu se zájmy a názory nejširší veřejnosti a pro galerie-muzea definované cílové skupiny včetně sponzorů.

Foto: Aktuálně.cz

Pro srovnání: nezaregistroval jsem, že by některý z odborníků-kandidátů ve své koncepci měl snahu srovnávat NG se světovými institucemi. A že by právě v oblasti řízení, vnitřních procesů, systémového přístupu, měření výstupů nebo plnění cílů popsal parametry, jak bude naplňovat a měřit efektivitu.

Řízením odborníky mám na mysli jejich příspěvek k naplňování funkcí a rolí Národní galerie - tedy hlavně sbírkotvorné funkce. Odborníci znají sbírky výborně, mají k nim dlouholetý vztah, na tom se dá budovat další kurátorské zpracování obsahu pro prezentaci veřejnosti. Mají i vědecké úspěchy, na které jsou schopni získávat granty.

Restrukturalizace je ale především o změně přístupu - a ten lze udělat v tomto případě jen za přispění někoho zvenčí. Někoho, kdo přinese nové návyky, znalosti a zkušenosti prozatím v oboru běžně neuplatňované. Změny, které se očekávají, nemohou realizovat "odborníci" sami uvnitř instituce. To je myslím - kromě prezentovaného konfliktu zájmů - také hlavní motto rozhodnutí pana ministra a zhodnocení situace, ve které se "odborníci-specialisti" nacházejí.

Milan Knížák
Milan Knížák | Foto: Petr Novák, Wikipedia

A.cz: S čím tedy přicházíte ze světa byznysu a bank? Chcete aplikovat svoje zkušenosti na veřejný sektor? Je to přenositelné? Nejsou ty dva světy zcela rozdílné?

Ano je to přenositelné a je to i jediné východisko ze stavu, ve kterém se nejenom Národní galerie nachází. Podívejte se, kdo je ve správních radách těchto světových institucí; jakou roli tam členové plní. Sám jsem v minulosti byl několik let ve správní radě jedné britské "neziskové" organizace, tedy tuto zkušenost mám zažitou a odzkoušenou.

A.cz: Ministrovi Besserovi je blízká představa, že státní instituce vedou manažeři, kteří takřka nezasahují do odborné činnosti. Ale jak to vypadá v realitě? Je to možné oddělit?

Mně blíže známý anglosaský model řízení ústředních sbírkových institucí může být návodem. Tedy jsou tam kurátoři, jsou tam ředitelé sbírek, vše zastřešuje výkonný ředitel a ten je kontrolován správní radou, která plní i funkci interní podpory výkonného vedení. Členové správní rady podle svého profesního profilu vstupují jako mentoři či poradci do výkonných procesů.

Tento model jsem měl možnost poznat podrobněji v British Museum, kde jsem zpracoval koncepčně-kvalifikační materiál a ucházel se o post člena správní rady. Pan ministr mluví o zpracování návrhu změny statutu, který by umožnil v budoucnu podobný systém. Jinými slovy, generální ředitel není arbitrem všeho, co instituce dělá, neměl by být jejím zosobněním - jako  byl historický model vedoucích osobností Národní galerie.

Foto: Jan Langer

A.cz: Jak hodnotíte působení Milana Knížáka ve funkci? Byla jeho kritika oprávněná? Případně v čem?

Je nevhodné, aby nastupující hodnotil svého předchůdce; to lze až s odstupem času a po podrobném seznámení se se stavem instituce, pokud by tomu tak vůbec mělo být. NG se nachází v novém a jiném prostředí, než ve kterém ji řídil pan profesor. Mnoho věcí se změnilo od roku 1999; a to nejenom technologicky a přístupově, tedy kromě finančních zdrojů - příspěvků od státu. 

Opět se můžete podívat na Metropolitní muzeum: na vztah bývalého ředitele se současným, na to, jak rozvíjet instituci v tom, v čem jí to bude umožněno daným ekonomickým prostředím. V mém případě to je obsah a dramaturgie sbírek.

A.cz: Máte tedy jako vzor nějakou zahraniční instituci a proč? Jaké máte kontakty do zahraničí?

Pobýval jsem ve sbírce Peggy Guggenheim v Benátkách, znám British Museum a Wallace Collection v Londýně, zajímám se intenzivně o další rozvoj Tate Modern, sleduji americké instituce jak na východním tak západním pobřeží. Díky své profesi investičního bankéře mohu vnímat tyto instituce také přes různé poměrové ukazatele a srovnávat, co mnozí nejspíš nesrovnávají. Mohu tak ukázat reálné cesty řešení, nikoli experimenty, vybrat a obhájit realizaci.

A.cz: Máte už jasno, jaký bude váš první krok, který zaznamená veřejnost?

Ano, bude opět představen na tiskové konferenci.

Veletržní palác dostal smrdutou nadílku
Veletržní palác dostal smrdutou nadílku | Foto: Bleskově
 

A.cz: Je NG dostatečně financovaná? A pokud ne, jakým směrem by se mělo zlepšení ubírat.

Cílem kromě jiného je zvýšit objem vlastních příjmů - tedy ty příjmy, které nepředstavují příspěvek od zřizovatele. Pracoval jsem kromě jiného se značkovými produkty, tzv. rychloobrátkovým zbožím, jako ředitel výrobní a zároveň distribuční společnosti. Můj materiál pro tuto oblast zpracovaný pro správní radu British Museum bude jistě dobrým příkladem i pro možnosti řešení této oblasti v Národní galerii.

A.cz: Jak by měl vypadat nový statut a co by měl obsahovat?

Stojí především na zavedení institutu správní rady. Ostatní podrobnosti budou předmětem další diskuze s ministerstvem a legislativních možností.

A.cz: Bude Vít Vlnas, o němž mluvil ministr Besser, vaše "dvojka" ve funkci jakéhosi šéfkurátora? Jaké další spolupracovníky si přivedete?

Pan profesor Vlnas představuje kontinuitu sbírkotvorné činnosti NG, za tímto účelem se i změní organizační struktura.

A.cz: Počítáte případně se spoluprací s poraženým finalistou z konkursu?

Vážím si docenta Jiřího Fajta, je uznávaným specialistou na středověké umění; mám za to že je svým naturelem tzv. freelance curator. A je mým zájmem v budoucnu oživit dramaturgii výstav a stálých expozic o účast hostujících kurátorů.

A.cz: S kým se stýkáte z "uměleckého světa" a jaké jsou vaše osobní preference, co se týče (nejen) výtvarného umění?

15. a 16. století; italská a německá malba mně oslovuje svým příběhem a historickým kontextem. Ve sbírce Peggy Guggenheim jsem se zabýval moderním uměním. V kunsthistorii mne zaujala teoretická pojednání od Francise Haskella a jeho socio-historický pohled na problematiku. Případně ještě doplněný o ekonomicko-historické reálie - které vysvětlují "mnohé", což však někteří odborníci bohužel někdy opomíjejí.

Čtěte také:
Národní galerii povede ekonom, Knížáka střídá Rösel
Adepti na šéfa NG opět u Bessera. Jasno bude v pondělí
Ministr začal oficiálně hledat Knížákova nástupce v NG

Knížák se podle soudu nemusí omlouvat Fajtovi
Fajt: Nevím, zda se znovu budu ucházet o šéfa NG
Besser má komisi, jež určí nový směr Národní galerie
Besser zřejmě vypíše nové výběrové řízení na šéfa NG
Besser: vyřeším situaci kolem šéfa NG do konce srpna

 

Právě se děje

před 21 minutami

Policisté provedli prohlídky v budovách vnitra a ředitelství hasičů

Policisté provedli prohlídky v budovách vnitra a ředitelství hasičů, uvedl iRozhlas.cz. Zásah podle serveru souvisí s kauzou nemocničních zakázek.

před 43 minutami

Vstupenky na Kosovo nakonec budou k dostání i na internetu

Vstupenky na zápas českých fotbalistů s Kosovem v kvalifikaci o postup na mistrovství Evropy nakonec budou k dispozici i přes internet. Fotbalová asociace ČR původně online prodej v rámci bezpečnostních opatření zrušila, dnes však umožnila rezervaci přes web.

Fanoušci si rezervované lístky poté buď vyzvednou těsně před zápasem v Plzni, nebo je dostanou poštou. Stejně jako při prodeji na pokladnách stadionu ve Štruncových sadech, kde se utkání 14. listopadu uskuteční a výhra reprezentaci zajistí místo na Euru, bude při rezervaci na webu www.vstupenkyfotbal.cz možné na jeden občanský průkaz pořídit pouze čtyři vstupenky.

před 51 minutami

Útok Afghánce na severu Rakouska má druhou oběť, zemřel zaměstnanec ubytovny

Pondělní útok nožem v severorakouské obci Wullowitz u jihočeských hranic si vyžádal druhou oběť, těžkým zraněním podlehl pracovník místní ubytovny pro žadatele o azyl. V pátek to podle agentury APA oznámila policie. Za incidentem podle vyšetřovatelů stojí neúspěšný afghánský žadatel o azyl, který nejprve pobodal svého opatrovatele a poté při útěku zabil místního zemědělce.

Zdroj: ČTK
Další zprávy