Přejmenujte období japonských dějin. V Tokiu začala výstava šesti současných umělců

Přejmenujte období japonských dějin. V Tokiu začala výstava šesti současných umělců
Japonský umělec Takaši Murakami na vernisáž přišel v roušce.
Díla Jajoi Kusamy na výstavě Stars v Muzeu umění Mori.
Díla Leeho Ufana na výstavě Stars v Muzeu umění Mori.
Takaši Murakami: Slečna Ko² (Projekt Ko²), 1997.
Foto: Mori Art Museum
Reuters Kultura Reuters, Kultura
31. 7. 2020 10:50
Výstava děl šesti současných umělců včetně Jajoi Kusamy a Takašiho Murakamiho začala uplynulý čtvrtek v tokijském Muzeu umění Mori. Přehlídku, která se jmenuje Stars, o několik měsíců zpozdilo zavření instituce kvůli pandemii koronaviru. Teď zúčastnění výtvarníci reflektují, co jim pandemie přinesla, a navrhují přejmenovat současné období japonských dějin.

Osmapadesátiletý Takaši Murakami na výstavu zařadil své známé sochy v životní velikosti nazvané Slečna Ko nebo Můj osamělý kovboj, které spojují estetické ideály Japonska se západní kulturou a parodují sexuální symboly či posedlost Japonců světem anime. Stejně tak umělec na výstavu zařadil své dvě nové dvacetimetrové malby.

Murakami říká, že díky koronaviru se naučil víc komunikovat na síti, což mu přineslo užší kontakt s fanoušky.

"Výstava byla zpožděná a ještě pořád nejsme v situaci, kdy by se mohlo sejít víc lidí. Mám ale za to, že spolu potřebujeme komunikovat prostřednictvím umění," sdělil novinářům, kteří na vernisáž dorazili v rouškách nebo štítech s plexisklem. "Proto se teď snažím důsledněji vyjadřovat na internetu," dodává.

V Jižní Koreji narozený Lee Ufan, který od 50. let minulého století žije v Japonsku a propaguje umělecký směr pracující s průmyslovými materiály a nazvaný Mono-ha, považuje pandemii za varování před tím, jaký dopad má lidská činnost na životní prostředí.

Na vernisáži zdůraznil, že zatímco lidé po celém světě byli v době pandemie zavření doma, zlepšila se kvalita ovzduší a divoká zvířata měla větší volnost pohybu. "Tohle je bod obratu, kdy se musíme obrátit směrem k přírodě," míní Lee.

Fotograf Hiroši Sugimoto, který od 70. let působí ve Spojených státech, pak rovnou navrhuje přejmenovat současné období japonských dějin Reiwa, které začalo loňským nástupem císaře Naruhita na trůn po abdikaci jeho předchůdce Akihita.

Hiroši Sugimoto: Lední medvěd, 1976
Hiroši Sugimoto: Lední medvěd, 1976 | Foto: Mori Art Museum

Sugimoto upozorňuje, že také starověké Japonsko měnilo názvy období, když došlo ke katastrofě nebo epidemii. "Okamžitě bychom měli vyměnit název Reiwa," tvrdí. "Jako by nám bohové vzkazovali, že Reiwa není to správné označení," připomíná, že Reiwa znamená řád, pokoj či harmonii. Název éry se v Japonsku vyskytuje na oficiálních dokumentech, jízdenkách, mincích či řidičských průkazech.

"Vybrali jsme Reiwa v naději, že se Japonsko stane místem, kde každý Japonec bude moci doufat v budoucnost a jeho sny rozkvetou stejně jako nádherné květy švestek oznamující příchod jara," vysvětlil název vloni japonský premiér Šinzó Abe.

Výstava v tokijském Muzeu umění Mori se pro veřejnost otevírá tento pátek, potrvá do 3. ledna. Dále obsahuje díla Jajoi Kusamy, třiašedesátiletého sochaře a autora instalací Tacua Mijajimy nebo šedesátiletého výtvarníka Jošitoma Nary.

Kurátoři reflektují poválečnou éru hospodářského růstu, kdy Japonsko začalo pořádat olympiády, světové výstavy Expo nebo umělecká bienále a veletrhy. Šestici výtvarníků zastoupených na výstavě Stars kurátoři vybrali právě z umělců, jejichž kariéra v této době přesáhla hranice Japonska.

"Výstava zkoumá, jak se každý z umělců vyvíjel v globálním kontextu, a sleduje jejich snahy překračovat hranice národa a kultury, tradice a estetiky, technologie či subkultury. Zároveň vždy bere na zřetel specifické japonské společenské, kulturní i ekonomické pozadí," uvádí anotace výstavy.

 

Právě se děje

Další zprávy