reklama
 
 

Potter nastoupil k závěrečnému souboji i v češtině

31. 1. 2008 11:00
Knihu zatím v supermarketu nenajdete. Byla moc laciná

Praha - Zdejší příznivci Harryho Pottera, kteří neumějí anglicky a žili od července nejmíň na Marsu a bez internetu, se od půlnoci konečně mohou dozvědět, jak celá sága o čarodějnickém učni dopadla.

Na pulty zamířil český překlad sedmého a závěrečného dílu Harry Potter a Relikvie smrti. Kniha o 632 stranách a váze bezmála půl kila má doporučenou cenu 549 korun. Mnohá knihkupectví chystala k vydání noční program, asi nějvětší naplánoval pražský Kanzelsberger na Václavském náměstí.

Svět loni v červenci zažil s posledním dílem horké potterovské léto, ale v češtině se nejrychleji prodávaná kniha na světě od nejbohatší spisovatelky planety objeví až teď.

Podívejte se: Grafický speciál k fenoménu Potter 

Albatros to vysvětloval dlouhým jednáním o licenci, ale neoficiální vysvětlení je jiné. Prosincové vydání by poškodilo vánoční trh s knihami - všichni by si totiž pořídili jen Pottera. Prodej to ale určitě neohrozí.

Potter je zlatá slípka

První díl vstoupil na český trh v pár tisících výtiscích, s tříletým zpožděním za originálem a bez humbuku. Dnes je naopak skoro jasné, který titul bude nejprodávanější knihou roku 2008, jen úvodní náklad je totiž 200 tisíc kusů.

Posléze může přijít i speciální balení všech sedmi dílů s "kouzelnými" rekvizitami, navíc na premiéru čekají ještě dva filmy, jejichž reklamní kampaň určitě přivede další malé čtenáře. 

Albatros se proto o svou zlatou žílu dobře stará a sáhnul i k poměrně radikálnímu kroku, aby se pojistil  proti konkurenci hypermarketů.

Obří prodejny, které předchozí díly čarodějnické série často nabízely za podstatně nižší ceny nebo před oficiálním datem, mají v první fázi smůlu. V jejich regálech a stojanech se potenciální bestseller objeví nejdřív v březnu.

"Nakladatelství uvolní prodej sedmé české verze do hypermarketů a dalších prodejních kanálů mimo specializovaná knihkupectví nejdříve 1. března," vyvětlil Radovan Suk z Albatrosu, které je dlouhodobým exkluzivním vydavatelem knížek J. K. Rowlingové pro území České republiky.

Oficiálním důvodem termínové preference je fakt, že dlouhodobě "pečují" o veškerou produkci Albatrosu  - asi 200 titulů ročně - a jsou jeho hlavním distribučním kanálem.

"Většina hypermarketů naopak není standardním přímým prodejcem Albatrosu a nemá s ním uzavřeny dlouhodobé distribuční smlouvy na kompletní produkci," říká Suk k upřednostnění knihkupců, kteří si dlouhodobě stěžují na praktiky velkých prodejen.

Cenová válka bude bez boje

Hypermarkety se zřejmě nijak bránit nebudou. "Nezbývá nám nic jiného, než čekat na 1. březen, kdy budeme i my mít možnost nabídnout knihu našim zákazníkům", komentovala pro Aktuálně.cz postup vydavatelství Jana Matoušková, tisková mluvčí řetězce Tesco.

Není to poprvé, kdy Albatros "řídí" knižní trh. Ale poslední rozhodnutí nemá obdobu ani na Potterově domácím britském trhu. I ostrovní nakladatelství Bloombury nakonec cenovou válku prohrálo a ustoupilo.

Velké supermarketové řetězce tak knihu prodávaly s nulovým ziskem - jen s vidinou, že tak nalákají tisíce zákazníků. Oficiální cena byla 17,99 liber.

Řetezec Asda nakonec v červenci prodával knihu za 5 liber. To pro něj sice znamenalo ztrátu dva miliony liber, ale jen od páteční premiérové půlnoci do sobotní deváté ranní prodal 250 tisíc výtisků.

autor: gra, krk | 31. 1. 2008 11:00

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama